میزان برداشت زعفران در هکتار

بهتر است که حرف  آخر را همین ابتدا به شما بگوییم که میزان برداشت زعفران در هکتار کاملا به رسیدگی و مدیریت مزرعه شما بستگی دارد.

هر روزه با تعداد بی شماری از سوال‌های مشابهی در باره میزان برداشت زعفران مواجه هستیم مانند اینکه هر هزار متر چقدر زعفران می‌دهد؟ یا هر هکتار چقدر زعفران می‌دهد؟، عملکرد زعفران در هکتار چگونه است؟ هر هکتار چند کیلو زعفران می‌دهد؟ و یا بیشترین برداشت زعفران در هر هکتار چقدر است؟

جواب همه‌ی پرسش‌های بالا به طور کلی این است: میزان برداشت به مدیریت و رسیدگی شما بستگی دارد. شاید از خودتان بپرسید این رسیدگی و مدیریت مزرعه زعفران شامل چه مواردی می‌شود؟

ما در این محتوا سعی کرده‌ایم تمام نکات لازم جهت برداشت بالای زعفران را بررسی کنیم. اگر شما نیز به دنبال برداشت بالای زعفران هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نکات مهم جهت رسیدن به برداشت بالای زعفران

مراقبت و مدیریت از قبل از کشت زعفران شروع می‌شود و تا بعد از برداشت نیز ادامه دارد که شامل موارد زیر می‌گردد:

  • خرید پیاز باکیفیت
  • کشت آرمانی و مدرن
  • آبیاری دقیق و منظم
  • کود دهی‌ها با برنامه و اصولی

پیاز زعفران

خرید پیاز زعفران با کیفیت از مهم‌ترین و اولین قدم‌هایی است که در راستای بیشتر شدن میزان برداشت زعفران در هکتار می‌توان به آن اشاره کرد. این مسئله به قدری مهم است که می‌تواند چند سال مزرعه شما را به عقب براند و یا سبب عملکرد هر چه بهتر آن شود و میزان برداشت زعفران در هر هکتار را چند برابر کند.

کشت آرمانی و مدرن

در گذشته مزارع زعفران به روش سنتی کشت می‌شدند. کشت سنتی به این صورت است که در هر هکتار زمین فقط حدود ۴ تن پیاز کاشته می‌شود. به این معنی که به ازای هر ۲.۵ متر زمین یک کیلو پیاز استفاده می‌گردد. کشت سنتی چیزی جز هدر رفت بخش زیادی از پتانسیل زمین و انرژی بیشتر در ازای محصول کمتر نیست.

در کشت مدرن به ازای هر یک متر، ۱ کیلو پیاز زعفران لازم است. در نتیجه برای یک هکتار زمین باید ۱۰ تن پیاز تهیه و کشت کرد. با کشت مدرن از یک واحد زمین می‌توان تا چندین برابر محصول بیشتری به دست آورد در صورتی که انرژی و هزینه بسیار کمتری برای این مقدار محصول مصرف می‌شود. به همین دلایل است که به طور کامل کشت سنتی منسوخ و از رده خارج شده است.

میزان برداشت زعفران در هکتار

آبیاری مزرعه زعفران

زعفران به آب زیادی نیاز ندارد و اصلاً لازم نیست که مدام درگیر آبیاری کردن مزرعه خود باشید. اما آبیاری این محصول زراعی با سایر گیاهان تفاوت‌هایی دارد و از روند مشخصی برخودار است به طوری که گلدهی زعفران کاملاً تابع آبیاری است. به این صورت که اصلاً مهم نیست که پیازها دقیقاً در چه زمانی از تابستان کاشته می‌شوند، باید اولین آبیاری در مهر ماه انجام گردد. برخی افراد نادانسته و با تصور اینکه این گیاه نیز مانند سایر گیاهان است بعد از کشت در تیر یا مرداد ماه بلافاصله شروع به آبیاری مزرعه خود می‌کنند که این کار جز آسیب به پیازها حاصلی ندارد.

کود دهی پیاز زعفران

هر موجود زنده‌ای برای ادامه بقا و عملکرد صحیح به تغذیه و تقویت نیاز دارد. زعفران نیز به عنوان یک گیاه و یک جاندار از این قاعده مستثنا نیست. تغذیه گیاهان از طریق کوددهی ها انجام می‌شود. کود دهی‌های زعفران به دو روش صورت می‌گیرد که به شدت بر روند رشد، تکثیر و در نتیجه گلدهی پیازها موثر هستند و به هیچ عنوان نباید از آن‌ها گذشت. این کود دهی‌ها عبارت‌اند از:

  1. زاج آب
  2. محلول پاشی

زاج آب زعفران

زاج آب مجموعه‌ای از کودهای مورد نیاز زعفران است که از طریق آبیاری در دسترس زعفران قرار می‌گیرند. این کود دهی همراه با آبیاری دوم یعنی بعد از برداشت گل‌ها انجام می‌شود. در این زمان پیازهای زعفران ریشه دارند و از طریق ریشه و از بستر خاک مواد غذایی خود را دریافت می‌کنند به همین دلیل است که زاج آب به روش آبیاری انجام می‌شود تا ریشه، کودها و موادمغذی را جذب و پیاز زعفران آن را مصرف کند.

محلول پاشی زعفران

محلول پاشی نیز در واقع مجموع تعدادی کود و مواد لازم برای گیاه است که طی آن، مواد از طریق برگ‌ها در دسترس گیاه قرار می‌گیرد. محلول پاشی تقریباً از اوایل زمستان تا اوایل فروردین ماه در فواصل زمانی مشخص و طی ۴ تا ۶ مرحله انجام می‌گیرد.

علت اینکه کودها از طریق محلول پاشی و اسپری کردن روی برگ‌ها، در اختیار گیاه قرار می‌گیرند این است که پیازها در این مدت زمان ریشه ندارند. بنابراین راهی برای جذب مواد از خاک و بستر کشت ندارند. در نتیجه باید به روش دیگری مانند استفاده از برگ‌ها مواد غذایی را دریافت کنند.

میزان برداشت زعفران در هکتار چقدر است؟

اگر نکات گفته شده در بالا به طور کامل و درست رعایت شود میزان برداشت زعفران در هکتار می‌تواند به حد ایده‌آل و بهینه برسد. میزان برداشت زعفران در هکتار در صورت رسیدگی و مدیریت صحیح به طور میانگین به شرح زیر است:

  • سال اول کشت زعفران به طور میانگین از هر هکتار می‌توان ۴ تا ۸ کیلو گرم زعفران برداشت کرد.
  • در سال دوم کشت، مقدار برداشت افزایش می‌یابد و به مقداری حدود ۸ تا ۱۲ کیلوگرم می‌رسد.
  • سال‌های سوم، چهارم و پنجم که سال‌های پیک برداشت مزرعه زعفران به حساب می‌آیند، می‌توان در هر هکتار به طور میانگین حدود ۱۵ کیلوگرم زعفران برداشت کرد.
  • سال ششم و هفتم نیز اندکی تولید محصول کاهش می‌یابد و به حدود ۱۰ تا ۱۴ کیلوگرم در هکتار می‌رسد.

تمامی مقادیر گفته شده تقریبی و به طور میانگین هستند و ممکن است بسته به نوع مزرعه و مدیریت آن، اندکی متغییر باشند. اما چیزی که کاملاً واضح و مشخص است این حقیقت می‌باشد که دستیابی به این مقادیر و حتی نزدیک به آن، بدون رعایت نکته‌های گفته شده و مدیریت اصولی امکان پذیر نیست. پس اگر خواهان این هستید که مزرعه شما بهترین عملکرد را از خود نشان دهد، کشت اصولی و مدیریت تخصصی را سرلوحه حرفه‌ی کشاورزی خود قرار دهید.

میزان برداشت زعفران در هکتار

سخن پایانی

در پایان باید یادآوری کنیم که دانستن و آگاهی در خصوص تمامی ابعاد کشت زعفران به دانش و تخصصی چندین ساله نیاز دارد و به راحتی نمی‌توانید فقط با تجربه یک سال کشت بر این قواعد مشرف شوید. پس بهترین کار این است که از افراد متخصص و مجموعه‌های معتبر مانند ماه کشت که سال‌ها سابقه فعالیت حرفه‌ای در این زمینه را داشته‌اند، کمک بگیرید و کشت خود را با همراهی و دانش چنین افراد و مراکزی انجام دهید تا به بیشترین میزان برداشت در هکتار دست یابید.

کد خبر 662474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.