لزوم توجه به دوران نوجوانی دختران در راستای تاثیر نقش آنها بر خانواده

دکتری تخصصی مشاوره گفت: دوران نوجوانی در دختران، زیربنا و سرآغازی جهت‌دهنده برای دوره‌های بعدی زندگی آنها خواهد بود و تأثیر مستقیمی بر خانواده و کودکان آنها خواهد گذاشت.

نوشین میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در نظام روانشناسی کنونی، خانواده از منزلت و قداست خاصی برخوردار است در این راستا در محیط خانواده، زنان مدیریت داخلی این واحد کوچک اجتماعی را به عهده دارند.

وی ادامه داد: در سایه تلاش زنان مشکلاتی مانند نبود امنیت و کمبودهای عاطفی کاهش می‌یابد و شخصیت و اساس روانی سایر اعضا خانواده شکل می‌گیرد و هدایت می‌شود.

دکتری تخصصی مشاوره گفت: در طول تاریخ نیز زنان همواره به عنوان پرورش‌دهنده نسل بعد، وظیفه رسیدگی به امور خانه و خانواده را بر عهده داشتند و توانایی ذاتی آنها در مراقبت و نگهداری از کودکان، رسیدگی به امور منزل و تربیت نسل بعد، آنها را به عنوان بهترین کسانی که می‌توانند به امور خانه را مدیریت کنند معرفی می‌کند.

وی تصریح کرد: از میان دوران‌های مختلف زندگی انسان، نوجوانی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین دوران زندگی هر فرد محسوب می‌شود.

میرجهانیان افزود: این مرحله بینابینی، درگذر از کودکی به بزرگسالی، سرآغاز تحولات و دگرگونی‌های جسمی، روانی و اجتماعی است که بر عملکرد او در بزرگسالی تأثیر می‌گذارد و منجر به ایجاد نیازهای متفاوت مخصوص این گروه سنی خواهد شد.

دکتری تخصصی مشاوره خاطرنشان کرد: لازم است برخی توانایی‌های زنان از دوران نوجوانی و حتی کودکی پرورش داده شود، خانواده جامعه‌ای کوچک و بسیار حساس است و بر اساس نقش‌هایی که زن و مرد در آن ایفا می‌کنند، پایدار می‌ماند.

وی اضافه کرد: نقش دختر در خانواده با توجه به سبک زندگی در متون مورد بررسی قرار می‌گیرد، دختران و پسران به دلیل اینکه خصوصیات درونی‌شان با هم متفاوت است، در خانواده از نظر اجتماعی و رفتاری در شرایط خاصی نسبت به یکدیگر قرار می‌گیرند، از نوع بازی و ارتباط با همسالان گرفته تا نوع روابطشان با والدین شاهد تفاوت‌های بسیاری هستیم بنابراین والدین باید با توجه به خصوصیات رفتاری، شرایط زیستی و جسمی کودکان با آنها رفتار کنند و آنها را مورد تشویق یا تنبیه قرار دهند.

میرجهانیان گفت: با توجه به ویژگی‌های بلوغ در دختران، شرایط جسمی و روانی این دوران و نیز نقش اساسی دختران در باروری، می‌توان ادعا کرد که سلامت دختران نوجوان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

دکتری تخصصی مشاوره ادامه داد: دوران نوجوانی در دختران، زیربنا و سرآغازی جهت‌دهنده برای دوره‌های بعدی زندگی آنها خواهد بود و تأثیر مستقیمی بر خانواده و کودکان آنها خواهد گذاشت، از نظر صندوق جمعیت ملل متحد، سلامت دختران، کلید شکسته شدن چرخه فقر بین نسل‌ها و دسترسی به اهداف توسعه برای جوامع است.

وی اظهار کرد: نیاز است با آگاهی از شرایط خاص این قشر مسائلی که مانع ارتباط صحیح و مطلوب میان دختران و خانواده و البته جامعه است بسیار جدی دیده شود تا بتوان آنها را از آسیب‌ها دور نگاه داشت.

میرجهانیان تصریح کرد: لازم است تأمین سلامت دختران نوجوان و جوان، زیربنای اهداف توسعه ملی و توجه به نیازهای منحصر به فرد آنها از اهداف خدمات بهداشت باروری قرار گیرد و شناسایی این نیازها، گامی ضروری برای برنامه‌ریزی‌های هدفمند و تخصیص متناسب منابع و امکانات با توجه به اولویت‌ها است.

کد خبر 662359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.