بعد از ۳۵ سال قدرت باروری پایین می‌آید/ افراد باید در سنین پایین‌تر از ۳۰ سال ازدواج کنند

یک متخصص درمان نازایی با بیان اینکه سن اولین فاکتور زوجین در ناباروری است، گفت: سن ازدواج به صورت کلی در زنان و مردان بالا رفته و بیشتر ازدواج‌ها بالای ۳۰ سال است، این در حالی است که بعد از ۳۵ سال قدرت باروری به ویژه در زنان پایین می‌آید و در این سنین درصد باروری پایین است.

سیدمهدی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره عوارض بارداری دیرهنگام، اظهار کرد: یکی از معضلاتی که اکنون جامعه با آن درگیر بوده، این است که درصد ناباروری به شدت بالا رفته و روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه سن زوجین اولین مسئله‌ای است که برای زوج‌های نابارور مطرح است، افزود: سن ازدواج به صورت کلی در زنان و مردان بالا رفته و بیشتر ازدواج‌ها بالای ۳۰ سال است؛ این در حالی است که بعد از ۳۵ سال قدرت باروری به ویژه در زنان پایین می‌آید و به جرأت می‌توان گفت در این سنین درصد باروری پایین است، لذا افراد باید در سنین پایین‌تر از ۳۰ سال ازدواج کنند و در سال‌های ابتدایی ازدواج‌شان فرزندآوری را مورد توجه قرار دهند تا دچار مشکلات ناباروری نشوند.

بنیان‌گذار مرکز باروری و ناباروری اصفهان و متخصص درمان نازایی تصریح کرد: بعد از سن، فاکتورهای محیطی، آلایندگی‌های محیطی مانند آلاینده‌های هوا و سرب و کادمیم به ویژه در شهرهای بزرگ، عاملی برای ناباروری است که باید به آن توجه شود.

وی اضافه کرد: امواج الکترومغناطیس، موبایل و استفاده طولانی مدت از این امواج می‌تواند بر دستگاه ژنیتال تأثیر گذارد و باعث ناباروری زوجین شود، همچنین افرادی که در محیط‌های بسیار گرم کار می‌کنند یا شغل‌هایی دارند که با مواد آلاینده سروکار دارد یا در کارخانه‌های مواد پلاستیک فعالیت می‌کنند، می‌تواند عاملی بر ناباروری زوجین باشد.

احمدی گفت: بیماری‌های عفونی نیز از فاکتورهای جنبی برای ناباروری است، بنابراین توصیه می‌شود ازدواج‌ها در سنین پایین شکل گیرد و بعد از ازدواج زوجین به مدت طولانی جلوگیری نکنند.

وی خاطرنشان کرد: به جوانان و خانواده‌ها توصیه می‌کنم، ازدواج را آسان گیرند؛ بهترین زمان ازدواج بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی بوده و بهترین و سالم‌ترین بچه‌ها به لحاظ جسمی، روحی و روانی از زوجین ۲۰ تا ۳۰ سال متولد می‌شوند، بنابراین خانواده‌ها ازدواج را سخت نگیرند.

کد خبر 662252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.