توسعه صنایع‌ فضایی در گرو قانون‌گذاری است

یک ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت: درصورتی که بخواهیم فناوری هسته‌ای را در صنایع فضایی مورد استفاده قرار دهیم باید قوانین مربوط به این فناوری را براساس شرایط خارج از جو تنظیم کنیم.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری هسته‌ای در سازه‌های فضایی اظهار کرد: برای گسترش صنایع فضایی تنها دستیابی به تکنولوژی و فناوری هسته‌ای کافی نیست.

وی افزود: درواقع برای اینکه بتوانیم از فناوری‌های هسته‌ای در سازه‌های فضایی استفاده کنیم، تنها دستیابی به تکنولوژی لازم، کافی نیست، بلکه قوانین کنونی را نیز باید تغییر دهیم.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: به بیان دیگر در صورتی که بخواهیم فناوری هسته‌ای را در صنایع فضایی مورد استفاده قرار دهیم، باید قوانین مربوط به این فناوری را براساس شرایط خارج از جو تنظیم کنیم.

وی در رابطه با مأموریت سازمان فضایی آمریکا در این حوزه گفت: تغییر قوانین فناوری هسته‌ای و استفاده از این فناوری در سازه‌های فضایی یکی از اهداف ناسا است که در فاصله بسیار کمی باید صورت گیرد.

منتظری با اشاره به اهمیت قانون‌گذاری برای استفاده از فناوری هسته‌ای در فضا تاکید کرد: در گذشته شوروی توانسته بود از فناوری هسته‌ای در سازه‌های فضایی خود استفاده کند که این مسئله تبعات بسیاری داشت.

وی در همین رابطه ادامه داد: درواقع سازمان فضایی شوروی توانست در بعضی از سازه‌های خود از جمله ماهواره‌ها و شاتل‌های فضایی از فناوری هسته‌ای استفاده کند.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم افزود: علاوه بر سازه‌های اختصاصی سازمان فضایی شوروی، ایستگاه فضایی که به صورت بین‌المللی طراحی شده و اکنون نیز در حال فعالیت است از این فناوری برخوردار است.

وی تصریح کرد: درواقع سازه‌های متعددی از فناوری هسته‌ای استفاده می‌کنند، اما بهره‌وری از این فناوری تاکنون تبعاتی را به دنبال داشته است؛ یکی از راکتورهای فعال در فضای خارج از جو دچار واپاشی شد و این مسئله خسارت‌های بسیاری به همراه داشت. راکتور مورد نظر در نزدیکی کانادا دچار واپاشی شد و به موجب این مسئله، تشعشعات اتمی بسیاری در این کشور منتشر شد.

کد خبر 662191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.