ساخت تلسکوپ فضایی می‌تواند جزو برنامه‌های ایران باشد

یک ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت: در حال حاضر ایران از تکنولوژی موشک قاره‌پیما برخوردار است و به کمک این موشک می‌تواند سازه‌های فضایی مانند ماهواره یا حتی تلسکوپ را به فضای خارج از جو زمین ارسال کند و در حوزه مطالعات فضایی نیز فعالیت خود را گسترش دهد.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مقدمات ارسال ماهواره به مدارهای جو زمین اظهار کرد: به طور کلی در جو کره زمین سه لایه مداری وجود دارد که معمولاً ماهواره‌ها در مدار نخست تا ارتفاع مشخصی از سطح زمین قرار می‌گیرند.

وی افزود: معمولاً ماهواره‌ها با طول عمر بالای یک سال می‌توانند در مدارهای میانی جو قرار بگیرند، اما سازه‌های فضایی دیگری مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی در لایه‌های آخر یا حتی خارج از جو زمین قرار می‌گیرند.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: به طور کلی جو زمین تا ۱۰ هزار کیلومتر ادامه دارد و هرچه سازه‌های فضایی بشر در لایه‌های بالاتر و دور از سطح زمین قرار گیرند، انرژی کمتری برای حرکت نیاز خواهند داشت.

وی با اشاره به شرایط استقرار سازه در مدارهای بالایی جو زمین گفت: هرچه سازه‌های فضایی از جمله ماهواره‌ها از سطح زمین فاصله بگیرند، انرژی کمتری برای حرکت نیاز خواهند داشت، اما در این شرایط ارتباط با ماهواره نیز بسیار دشوار خواهد شد.

منتظری تاکید کرد: درواقع برای ارسال ماهواره به لایه‌های بالایی جو زمین به تکنولوژی پیشرفته‌تری نیاز داریم، زیرا در این شرایط پرتاب ماهواره با دقت بالایی انجام می‌شود، از طرفی سازه‌ای که برای فضای بیرونی ساخته می‌شود باید در برابر امواج خورشیدی مقاوم باشد.

وی تصریح کرد: در فضای بیرونی لایه اوزونی وجود ندارد و نمی‌تواند امواج خورشید را جذب کند از طرفی سیگنال‌دهی سازه نیز در این لایه تحت تأثیر قرار می‌گیرد، همچنین انرژی این نوع از سازه‌ها معمولاً از طریق خورشید تأمین می‌شود.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم با اشاره به توانایی‌های ایران در حوزه ارسال سازه‌های فضایی گفت: در حال حاضر ایران از تکنولوژی موشک قاره‌پیما برخوردار است و به کمک این موشک می‌تواند سازه‌های فضایی مانند ماهواره یا حتی تلسکوپ را به فضای خارج از جو زمین ارسال کند و در حوزه مطالعات فضایی نیز فعالیت خود را گسترش دهد.

کد خبر 641052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.