تلاش برای تثبیت دبیرخانه اتحادیه شهرهای تاریخی ایران در اصفهان/تدوین برنامه راهبردی شهرکرد

پربازدیدترین اخبار شورای شهر خبرگزاری ایمنا را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تلاش برای تثبیت دبیرخانه اتحادیه شهرهای تاریخی ایران در اصفهان، ضرورت مردم‌محور بودن اقدامات فرهنگی، لزوم ساماندهی سراهای محلات در تهران، کاهش ۵۰ درصدی نرخ خدمات اتوبوسرانی بندرعباس، افتتاح ۲۴ پروژه عمرانی شهر شیراز تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، تدوین برنامه‌های راهبردی ۵ ساله برای شهرکرد، لزوم تملک حریم رودخانه‌های رشت و تبدیل آن به فضای سبز، همدلی مدیران دستگاه‌ها؛ نخستین گام پیشرفت شهرها و لزوم تقویت رویداد شب‌های فرهنگی سمنان را در این بسته خبری پارلمان شهری ایمنا می‌خوانید.

تلاش برای تثبیت دبیرخانه اتحادیه شهرهای تاریخی ایران در اصفهان

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع گردشگری و برنامه‌ریزی برای حضور معاون وزیر میراث در پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در اصفهان اظهار کرد: درصدد هستیم دبیرخانه اتحادیه شهرهای تاریخی ایران را در اصفهان تثبیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اصفهان در موقعیت خاصی قرار دارد، افزود: تلاش شده است تا این اجلاس به‌صورت ویژه و با حضور رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها به‌همراه معاونان شهرسازی آن‌ها و تعدادی مهمان ویژه از جمله مسئولان کشوری، وزرات راه و شهرسازی، وزارت میراث و وزارت کشور برگزار شود.

میرباقری با اشاره به اینکه یکی از مدعوین اصلی این اجلاس «سیدمحمد آئینی» مسئول بازآفرینی شهری در وزارت راه و شهرسازی است، گفت: گلوگاه‌هایی در اصفهان وجود دارد که با حضور کارشناسان حوزه شهرسازی و مدیران کشوری در این اجلاس می‌توان به بررسی و رفع مشکلاتی پرداخت که طی این سال‌ها به سرانجام نرسیده است.

ضرورت مردم‌محور بودن اقدامات فرهنگی

سعید شهابی‌نیا، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: در راستای تحقق اهداف فرهنگی، اقدامات باید مردم محور باشد، زیرا هرچقدر مشارکت مردمی در اجرای برنامه‌ها به‌ویژه در حوزه فرهنگی بیشتر باشد، تحقق اهداف بهتر اتفاق خواهد افتاد.

وی تصریح کرد: بخش قابل‌توجهی از برنامه‌های فرهنگی در شهرها با محوریت شهرداری اجرا می‌شود، از این رو لازم است معاونت فرهنگی در شهرداری‌ها ایجاد شود که این موضوع در حال حاضر با موانع قانونی امکان‌پذیر نیست.

شهابی‌نیا ادامه داد: به‌نظر می‌رسد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید نسبت به رفع موانع قانونی ایجاد معاونت فرهنگی در شهرداری‌ها اقدامات لازم را انجام دهد و با اشاره به مصوبه شورا مبنی بر معرفی مسئول فرهنگی مناطق شهرداری تا پایان فروردین ماه سال جاری، اضافه کرد: تاکنون در این زمینه اقدامی انجام نشده است.

ضرورت ساماندهی سراهای محلات در تهران

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: سراهای محلات تهران نیازمند توجه ویژه است و باید ساماندهی و رفع مشکلات آن‌ها در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: اگر جایی نارسایی پیرامون عملکرد سراها وجود دارد، به این دلیل است که نظام‌نامه محلات اجرایی نشده است و نوعی رهاشدگی در شورایاری‌ها داشته‌ایم؛ این شورایاری‌ها در گذشته به شورا کمک می‌کردند و بازوی توانمند شورای اسلامی شهر تهران بودند و در ادوار قبل به مدیریت شهری کمک می‌کردند، لذا تصور می‌شد با توجه به طرح نظام‌نامه محلات بازهم از کمک شورایاران استفاده شود که این موضوع اتفاق نیفتاد.

نادعلی با تاکید بر اینکه شورای انقلابی باید انقلابی عمل کند، گفت: عقب افتادن جلسات ستاد باعث می‌شود که شهروندان و سرای محلات و معتمدان دچار حاشیه شوند، در حالی که مردم نباید آسیب ببینند.

کاهش ۵۰ درصدی نرخ خدمات اتوبوسرانی بندرعباس

حسن سالاری، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر بندرعباس درباره کاهش بهای خدمت شهرداری که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به «مهار تورم» در نامگذاری سال ۱۴۰۲ در دستور کار شورای شهر قرار گرفت، اظهار کرد: از جمله این کاهش نرخ خدمات می‌توان به بهای بلیت اتوبوس اشاره کرد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه با رأی اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس، بهای خدمات ناوگان حمل‌ونقل عمومی ذکر شده، ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد، افزود: این مصوبه برای اجرایی شدن باید در هیأت تطبیق فرمانداری بندرعباس تأیید شده و سپس برای اجرا به شهرداری ابلاغ می‌شود.

سالاری تصریح کرد: مدیریت شهری و متولیان حوزه حمل‌ونقل، وظایف سنگینی را بر عهده دارند و همه باید کمک کنیم تا ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌ونقل عمومی، بهترین ارائه خدمت را داشته باشند و در عین حال، خود آنها نیز از خدمات مناسب استفاده کنند.

افتتاح ۲۴ پروژه عمرانی شهر شیراز تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲

علی‌اکبر سلطانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: ۲۴ پروژه از پروژه‌های جهش عمرانی که بهمن‌ماه سال گذشته کلنگ‌زنی شد، سی‌ام اردیبهشت‌ماه سال‌جاری افتتاح خواهد شد.

وی گفت: بهمن ماه سال گذشته، جهش عمرانی شهر شیراز با بالغ بر ۱۲۰ پروژه عمرانی شامل افتتاح حدود ۵۰ پروژه و کلنگ‌زنی بیش از ۷۰ پروژه عمرانی از دهه فجر تا نیمه شعبان آغاز شد که فلسفه این جهش عمرانی اجرای پروژه‌های هدفمند و ویژه با رویکرد رفع مسئله‌های شهری به‌ویژه ترافیک با توجه به طرح جامع ترافیک و توزیع عادلانه خدمات در شهر شیراز بود.

سلطانی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی کمیسیون، اجرای سریع پروژه‌ها با دو هدف کاهش هزینه‌ها با توجه به مسئله تحریم‌ها و تورم همچنین کاهش عقب‌ماندگی‌ها است.

تدوین برنامه‌های راهبردی ۵ ساله برای شهرکرد

محمدرضا بیاتی، رئیس کمیسیون شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهرکرد با اشاره به جمع‌بندی اولیه برنامه راهبردی، عملیاتی و شهرداری این شهر اظهار کرد: محورهای برنامه در قالب‌های گردشگری، ورزشی، کشاورزی، کیفیت زندگی، هوشمندی شهر، منابع پایدار و فرهنگی باید در صورت پذیرش مطالعات مورد تصویب قرار گیرد. این برنامه به‌عنوان راهبرد بلندمدت شهرداری و عملیات پنج‌ساله در قالب پروژه‌های عمرانی در بودجه سالانه به اجرا در خواهد آمد.

بیاتی تصریح کرد: اهمیت طرح در امکان اندازه‌گیری و بازخورد اقدامات شهرداری تا حصول نتیجه است و در مقاطع پنج‌ساله بعدی پروژه‌های جدید منطبق بر مطالعات اجرا خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهرکرد اضافه کرد: به‌عنوان یکی از نمایندگان مردم تذکر جدی در مورد خدمات‌دهی به معلولان می‌دهم؛ زمین‌هایی که از شهرداری در اختیار دستگاه‌های اجرایی این شهر قرار گرفته، برای ارائه خدمات است و باید به جامعه هدف و شهروندان خدمات‌رسانی کند، در غیر این صورت باید زمین‌ها به شهرداری شهرکرد بازگردانده شود.

لزوم تملک حریم رودخانه‌های رشت و تبدیل آن به فضای سبز

محمدحسین واثق‌کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت اظهار کرد: خانه‌هایی که در گذشته در حریم رودخانه‌های این شهر احداث شده است، به لحاظ زیست‌محیطی و امنیت وضعیت مناسبی ندارد و برای محیط شهری و شهروندان خطرآفرین هستند، از این‌رو توسط شهرداری خریداری، تملک و تخریب و زمین آن به فضای سبز و پارک تبدیل می‌شود.

وی افزود: روزانه میلیون‌ها لیتر فاضلاب‌های صنعتی، بیمارستانی، خانگی و شیرابه زباله‌های دفنگاه سراوان به صورت مستقیم وارد دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت می‌شود که مشکلات زیادی را برای محیط زیست و شهروندان ایجاد کرده و رفع آلودگی این رودخانه‌ها نیازمند بودجه و اعتبارات ملی است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت خاطرنشان کرد: پس از رفع آلودگی رودخانه‌های شهر، می‌توان با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذار بخش خصوصی طرح‌های گردشگری و تفریحی را در بستر و حاشیه رودخانه‌ها اجرا کرد.

همدلی مدیران دستگاه‌ها؛ نخستین گام پیشرفت شهرها

علی‌اصغر غفاری، رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: شورای اسلامی شهر می‌تواند بر عملکرد تمام دستگاه‌های فعال در حوزه شهری نظارت داشته باشد، البته این نهاد وظیفه پیگیری مشکلات مردم را بر عهده دارد.

وی افزود: شهرداری یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی است که مردم با خدمات آن در ارتباط هستند و بیشتر اقدامات و مصوبات شورای اسلامی شهر نیز در حوزه کاری مجموعه شهرداری است، از همین‌رو تعامل و همکاری این دو نهاد نقش مهمی در پیشبرد اهداف مدیریت شهری دارد.

غفاری تصریح کرد: با تشکیل جلسات متعدد سعی کردیم با ایجاد تعامل بین دستگاهی، ارتباط شهرداری با دیگر دستگاه‌ها و نهادهای شهری و استانی را تقویت کنیم، چراکه همدلی مدیران دستگاه‌ها نخستین گام پیشرفت شهرها است.

وی اظهار کرد: در پی این جلسات تفاهم‌نامه‌های خوبی امضا شده است که به توسعه و رشد شهری کمک خواهد کرد و امیدواریم از این طریق و به‌منظور ارتقای رفاه شهروندی مشکلات شهری را رفع کنیم.

لزوم تقویت رویداد شب‌های فرهنگی سمنان

حسین موسوی‌دلازیانی، رئیس شورای اسلامی شهر سمنان، تقویت رویداد شب‌های فرهنگی سمنان در پیاده‌راه امام (ره) را حائز اهمیت دانست و گفت: برگزاری این رویداد در ادامه کار باید تقویت شود تا علاوه بر احیای زیست شبانه و به‌وجود آوردن پویایی و شور و نشاط اجتماعی در شهر، موجب رونق کسب‌وکارها شود.

وی افزود: در هر شهری به‌ویژه شهرهای کویری، خیابانی تحت عنوان پیاده‌راه برای حضور شهروندان در هنگام شب وجود دارد و بر همین اساس در طرح جامع شهری سمنان که در سال ۹۴ مصوب شد، این الزام وجود داشت که یک خیابان در سمنان به عنوان پیاده‌راه داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان سمنان با اشاره به اینکه برگزاری رویداد شب‌های فرهنگی با عنوان اردیبهشت زیبای سمنان در گذر فرهنگی امام (ره) شهر سمنان آغاز بسیار مطلوبی داشته است، ادامه داد: برگزاری این رویداد در ادامه کار خود باید تقویت شود تا علاوه بر احیای زیست شبانه و به‌وجود آوردن پویایی و شور و نشاط اجتماعی در شهر، موجب رونق فعالیت و کمک به کسب و کار کسبه این خیابان شود.

کد خبر 662126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار DE ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    عالی