تخلفات بخش مجازی نمایشگاه کتاب به صورت مستمر رصد می‌شود

قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه تخلفات بخش مجازی مستمر رصد می‌شود، گفت: عمده تخلفات این بخش درباره ارسال نکردن به موقع کتاب است، جزای آن مشخص شده است و با سرعت اعمال می‌شود، پنل ناشری که تخلفی انجام دهد بسته می‌شود، تا ارسال‌ها را انجام بدهند.

به گزارش ایمنا، علی رمضانی امروز -پنجشنبه بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه- در هشتمین نشست خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درباره آمار فروش تا ساعت ۲۱ روز هشتم (بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه) اظهار کرد: نمایشگاه در بخش حضوری ۱۵۸ میلیارد تومان فروش داشت که ۱۱۶ میلیارد در کارتخوان‌های رسمی و ۴۲ میلیارد به صورت نقدی و کارت به کارت و دیگر روش‌ها بود. همچنین ۸۳ میلیارد تومان در بخش مجازی فروش کتاب انجام شد که ۶۶ میلیارد و نیم مربوط به ناشران و ۱۶ میلیارد و نیم مربوط به کتاب‌فروشان است و در مجموع ۲۴۱ میلیارد تومان فروش کتاب را تجربه کرد. در بخش مجازی تعداد نسخه فروش رفته، به ۷۲۰ هزار نسخه رسید.

وی افزود: چندین میلیارد تومان فروش این نمایشگاه مربوط به بخش ناشران خارجی و بین‌الملل است، زیرا در این بخش تبادل نقدی دلار وجود دارد که این مساله را پر رنگ‌تر می‌کند.

قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصریح کرد: تعداد ثبت‌نام اساتید و اعضای هیأت علمی بیش از ۱۸۰ هزار نفر است که برای دریافت یارانه ثبت نام کردند، طبق بررسی که روز گذشته داشتم حدود ۶۰ درصد کاربران از بن‌ها استفاده کردند. نحوه استفاده به این شکل است که ۴۰ درصد هزینه را می‌پردازیم.

وی در خصوص آخرین آمار کمیته رسیدگی به تخلفات، گفت: برای ناشری که عرضه و فروش اثر مغایر ضوابط نشر داشت، با دریافت تعهد کتبی، حکم محرومیت از تسهیلات حمایتی و ۵۰ درصد کاهش متراژ غرفه در سال آینده صادر شد. برای ناشر دیگری که ارائه کتاب‌های مغایر ضوابط نشر داشت، با اخذ تعهد کتبی و درج در پرونده حکم تعطیلی غرفه به مدت چهار ساعت صادر شد.

رمضانی درباره ناشر دیگری که به واگذاری غرفه به غیر اقدام کرده بود، اضافه کرد: این غرفه در بخش ناشران کودک و نوجوان بود که با اخذ تعهد کتبی و تعهد به تکرار نکردن تخلف، حکم تعطیلی غرفه تا پایان نمایشگاه صادر شد. همچنین برای ناشر دیگری هم که موجب اخلال در نظم سالن نمایشگاه شده بود، حکم تعهد در تکرار نکردن تخلف و درج در پرونده صادر شده است.

وی گفت: تخلفات بخش مجازی مستمرا رصد و رسیدگی می‌شود، بعد از صدور حکم اعمال می‌شود. عمده تخلفات این بخش درباره عدم ارسال به موقع کتاب است، جزای آن مشخص شده است و با سرعت اعمال می‌شود، پنل ناشری که تخلفی انجام دهد بسته می‌شود، تا ارسال‌ها را انجام بدهند.

اطلاع‌رسانی به ۳۸ هزار نفر در نمایشگاه کتاب

قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، ادامه داد: در میز خدمت اهل قلم به ۴۸۷ نفر خدمت و همچنین در کمیته اطلاع‌رسانی به ۳۸ هزار نفر اطلاعات داده و ۱۱ هزار نقشه نیز در میان مردم توزیع شده است. در مرکز تماس نیز حدود ۷۷۰۰ تماس ورودی و ۹۳۰ تماس خروجی داشتیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های شرکت پست در نمایشگاه کتاب، خاطرنشان کرد: ۱۰۶ هزار و ۴۴۰ مرسوله به دست مردم رسیده است، ۱۱۱ هزار و ۹۴۰ بسته نیز در حال آماده‌سازی از سوی ناشران و کتابفروشان است؛ همچنین ۱۹۰ هزار بسته در حال توزیع است. شهرهای تهران، مشهد و اصفهان بیشترین سفارش را داشتند.

رمضانی با بیان اینکه از مجموع بسته‌های ارسالی، ۱۱ هزار بسته به ۹۷۳ روستا ارسال شده است، گفت: در این میان ۶۷۴ بسته به درهای رنگی ارسال شده است، درهای رنگی، درهایی هستند که در روستاها بدون پلاک هستند و نشان می‌دهد گستره نفوذ نمایشگاه مجازی حتی به دورترین بخش‌های کشور نیز رسیده است.

رقابت بخش کودک و نوجوان با بخش عمومی

وی در مقایسه تعداد افرادی که از شبستان و بخش عمومی نمایشگاه بازدید کردند، افزود: این مقایسه درست نیست، زیرا در شبستان تعداد ناشران بیشتری مستقر هستند. می‌توان گفت که بخش کودک و نوجوان با وجود تعداد ناشر کمتر در مقایسه با بخش عمومی، در حال رقابت با هم هستند.

قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ناشران خارجی که ۱۰ روز قبل از نمایشگاه کار خود را شروع کردند، توانستند کتاب‌هایشان را به موقع وارد نمایشگاه کنند.

وی اضافه کرد: جمعه بیست و نهم اردیبهشت گروه‌های اجتماعی و مذهبی فراخوان‌هایی برای حضور در مصلای امام خمینی (ره) دادند، در نتیجه مردم برای دسترسی ساده‌تر به نمایشگاه کتاب از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 662079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.