پیش‌بینی اقتصاد ترکیه پس از انتخابات

تحلیل‌گران اقتصادی معتقدند که با وجود تورم بالا و نزدیک شدن لیر به پایین‌ترین حد تاریخی خود، پیروزی اردوغان به بی‌ثباتی بیشتر منجر می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حتی در شرایطی‌که سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان از جمله خودداری طولانی‌مدت از افزایش نرخ بهره که به افزایش تورم، بالا رفتن هزینه مواد غذایی، گران شدن کالاهای اساسی زندگی و مواردی از این قبیل منجر شده است، نگرانی گسترده در مورد بحران هزینه زندگی، حمایت از او را در پای صندوق‌های رأی از بین نبرد و رئیس‌جمهور اردوغان با به‌دست آوردن ۴۹.۵ درصد از آرا در رقابت‌های ریاست‌جمهوری در مقایسه با رقیب خود، کمال قلیچدار اوغلو، ۴۴.۹ درصد، انتظارات را زیر پا گذاشت.

ارزش لیر ترکیه که در سال‌های اخیر به‌طور پیوسته کاهش پیدا کرده و تنها در عرض یک سال ارزش آن به نصف رسیده است، با باز شدن بازارها در صبح روز یکشنبه پس از رأی‌گیری، پایین‌ترین سطح تاریخی خود سقوط کرد.

تحلیل‌گران اقتصادی انتظار دارند پس از این‌که اردوغان در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در صدر قرار گرفت و حزب او اکثریت پارلمانی را در رأی‌گیری قانون‌گذاری به دست آورد، بحران اقتصادی ترکیه بدتر شود.

کارشناسان در این زمینه اعلام کردند که امیدهای پیروزی اپوزیسیون و بازگشت به سیاست‌گذاری ارتدکس از بین رفته و جای خود را به یک خطر بسیار واقعی داده است؛ این‌که پیروزی اردوغان می‌تواند به بی‌ثباتی کلان اقتصاد در ترکیه منجر شود. آن‌ها تهدید وقوع یک بحران شدید ارزی و افزایش تنش در بانک‌ها و بدهی‌های دولتی را از جمله خطرات مطرح‌شده معرفی کردند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، ترکیه نوزدهمین اقتصاد بزرگ جهان است، با این حال بحران اقتصادی ترکیه طی پنج سال گذشته با تلاش‌هایی برای حمایت از رشد اقتصادی با رونق اعتبار و محرک تقاضا همراه بوده است. اقتصاددانان تخمین می‌زنند که بانک مرکزی ترکیه از دسامبر ۲۰۲۱ بیش از ۱۷۷ میلیارد دلار برای حمایت از لیر هزینه کرده است. گروه تحقیقاتی تورم ترکیه نیز که وظیفه سنجش تورم را در سبدی از کالاها و خدمات بر عهده دارد، در ماه گذشته نسبت به سال قبل ۱۰۵.۱۹ درصد افزایش قیمت را ثبت کرد و افزود که قیمت‌ها در مقایسه با ابتدای سال ۲۰۲۳ تقریباً یک‌سوم افزایش پیدا کرده است.

کارشناسان مربوطه با اشاره به این‌که قیمت پیاز که یکی از مواد اصلی غذاهای ترکی است، پس از انتشار ویدئویی که ماه گذشته قلیچدار اوغلو برای ایجاد تضاد با اردوغان منتشر کرد و به سرعت به محل بحث در انتخابات تبدیل شد، اعلام کردند که پیش‌بینی می‌شود با انتخاب شدن اردوغان به‌عنوان رئیس‌جمهور از ۳۰ لیر فعلی به ۱۰۰ لیر افزایش پیدا کند.

اردوغان در یک گردهمایی انتخاباتی نگرانی‌ها در مورد افزایش قیمت مواد غذایی را رد کرد و گفت: در این کشور مشکل پیاز و سیب‌زمینی نیست و ما پیش از این مشکلات بزرگی را در ترکیه برطرف کرده‌ایم.

از سوی دیگر، آژانس رتبه‌بندی اعتباری ایالات متحده (Fitch Ratings) به کاهش ذخایر خارجی ترکیه ناشی از تلاش برای تثبیت لیر اشاره کرد و مشکلاتی را برای دولت بعدی پیش‌بینی کرد. این آژانس در بیانیه خود آورده است: صرف نظر از این‌که چه کسی برنده می‌شود، دولت بعدی همچنان با یک پس‌زمینه اقتصادی چالش‌برانگیز مواجه خواهد بود که مشخصه آن کاهش تقاضای ارز و فشار بر لیر، کسری حساب جاری گسترده، کاهش ذخایر بین‌المللی و تورم بالا است.

به این ترتیب کارشناسان ادعا کردند این چشم‌انداز که اعضای ائتلاف اپوزیسیون شش حزبی ترکیه بتوانند برای بازگرداندن اعتماد بین‌المللی به اقتصاد ترکیه و بازگشت به سیاست‌های اقتصادی ارتدکس کسب پیروزی کنند، بعید به نظر می‌رسد.

یکی از اقتصاددانان حزب ملی‌گرای نیک (IYI) ترکیه، پیش از برگزاری دور اول رأی‌گیری ریاست‌جمهوری گفت که بحران اقتصادی ترکیه به‌طور بالقوه از هر چیزی که این کشور در دهه‌ها متحمل شده بود، پیشی گرفته است و این کشور ترکیه در حال حاضر از سرمایه خارجی محروم است، زیرا شرایط آتی آن غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل اعتماد است.

از آنجا که هیچ‌یک از کاندیداها به آستانه ۵۰ درصدی که برای پیروزی مستقیم نیاز بود نرسیدند، دور دوم رأی‌گیری بیست‌وهشتم می برگزار خواهد شد. ائتلاف حکومتی اردوغان، متشکل از حزب عدالت و توسعه او همچنین گروهی از احزاب ملی‌گرا نیز برای کسب اکثریت پارلمانی توسعه پیدا کرده است.

کد خبر 661896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار DE ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    عالی
  • بهار DE ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    عالیه