«حال خوش موزه‌گردی» در موزه ملی هنرهای اصفهان

رئیس موزه ملی هنرهای اصفهان از برگزاری سه رویداد فرهنگی و هنری با عنوان «حال خوش موزه‌گردی» در این موزه خبر داد.

احسان بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: موزه ملی هنرهای اصفهان یکی از موزه‌های متعلق به بنیاد مستضعفان است و ذیل مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد فعالیت می‌کند.

وی افزود: این موزه در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ هم‌زمان با چهل‌وسومین سال پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح شده و بر اساس مکاتب هنری اصفهان در جهت معرفی هنرمندان و هنر اصفهان همچنین آثاری که متعلق به فلات مرکزی ایران به‌ویژه اصفهان است، حدود ۳۳۰ اثر را به نمایش گذاشته است.

رئیس موزه ملی هنرهای اصفهان تصریح کرد: این موزه در طول فعالیت خود در تلاش بوده است تا بتواند فضا را برای بحث‌های پژوهشی، تحقیقاتی و علمی فراهم کند تا علاوه بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی در سبد رفاهی خانوارها قرار گیرد، محیطی برای تحقیق و آموزشاقشار مختلف جامعه نیز فراهم باشد.

وی با بیان اینکه این موزه یکی از موزه‌های فعال شهر اصفهان است، اضافه کرد: بر اساس وظیفه‌ای که بر عهده داریم در طول ۱۵ ماه فعالیت صورت گرفته، سعی شده است این موزه همواره پویایی خود را حفظ کند و با برگزاری رویدادها، برنامه‌ها و کارگاه‌های مختلف حضور خود را در جامعه فرهنگی، هنری شهر و کشور تداوم بخشد.

بختیاری گفت: موزه ملی اصفهان دومین سال است که رویداد روز جهانی موزه‌ها را گرامی می‌دارد و بنا دارد برنامه‌هایی در این راستا برگزار کند.

«حال خوش موزه گردی» در موزه ملی هنرهای اصفهان

وی افزود: امسال با توجه به شعار بین‌المللی موزه‌ها که "موزه‌ها؛ پایداری و بهزیستی " نام دارد، اجرای برنامه‌ها در سه بخش تدارک دیده شده است تا این برنامه‌ها به نحو مطلوب اجرا شود.

رئیس موزه ملی هنرهای اصفهان گفت: برنامه نخست پویشی تحت عنوان پایداری و حفظ محیط زیست است. در این پویش قصد داریم پاپوش‌ها و کاورهای پلاستیکی که در موزه استفاده می‌شود را با هدف اینکه بتوانیم گامی در راستای کاهش مصرف پلاستیک برداریم، حذف کنیم؛ بازگشت مواد پلاستیکی به طبیعت یا کاهش مصرف آن‌ها می‌تواند به محیط زیست کمک زیادی کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بنا داریم حفاظت از موزه‌های خود را افزایش دهیم، گفت: یکی از برنامه‌هایی که در موزه ملی هنرهای اصفهان تحت عنوان "حال خوش موزه‌گردی" برگزار می‌شود، نشست «بناهای موزه‌ای و حفظ محیط پیرامون» است. این نشست با حضور مریم سیچانی، کارشناس این حوزه، پنجشنبه _بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه_ ساعت ۱۷:۳۰ برگزار می‌شوخواهد شد.

بختیاری با بیان اینکه با توجه به مضر بودن پلاستیک این پویش آغاز شد، گفت: در این نشست از یکی از انجمن‌های فعال محیط زیست دعوت شده است و طی آن آموزش‌های خاصی به مجموعه و نیروهای این موزه ارائه می‌شود. در همین راستا پاپوش‌ها و کاورهای پلاستیکی از موزه‌ها حذف خواهد شد و دیگر استفاده نمی‌شود.

رئیس موزه ملی هنرهای اصفهان با اشاره به ایجاد شرایط خاص برای بازدیدکنندگان و بازگشت مجدد این مواد پلاستیکی به چرخه طبیعت، گفت: این نشست در روز اول به‌صورت اختصاصی و برای پرسنل خود موزه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در برنامه عصر یک سخنرانی تخصصی نیز برگزار می‌شود، افزود: در شعار جهانی سال جاری سعی شده است وسعت حضور موزه‌ها، استمرار و پایداری آن‌ها و جایگاه آن در جامعه شهری مطرح شود.

«حال خوش موزه گردی» در موزه ملی هنرهای اصفهان

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری نشست استمرار خاندان‌های هنری با حضور خانواده‌های استاد علاقه‌مندان، مصورالملکی، امامی و ختایی خبر داد و اظهار کرد: یکی از دلایل پایداری موزه‌ها و حضور آن‌ها در جامعه‌های بشری و شهری این است که بتوانند ارتباط خود را با منابع هنری، هنرمندان و خانواده‌های هنری که آثار آن‌ها در نمایشگاه برای ارائه وجود دارد؛ حفظ کنند.

رئیس موزه ملی هنرهای اصفهان ادامه داد: در این نشست از خاندان‌های هنری اصفهان از جمله خانواده مرحوم میرزاآقا امامی، مرحوم محمدحسین مصورالملکی، مرحوم حسین ختایی و مرحوم استاد مسعود علاقه‌مندان دعوت به‌عمل‌آمده است، ضمن اینکه این اتفاق تاکنون در اصفهان رخ نداده است.

وی با بیان اینکه این نشست پنجشنبه، بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۸:۳۰ برگزار خواهد شد، گفت: در این نشست فرزندان و اقوام درجه یک هنرمندان به بیان خاطرات به داستان‌های ناگفته و ناشنیده متناسب با اسناد موجود در خانواده ایشان با استفاده از فیلم، کلیپ و عکس خواهند پرداخت.

بختیاری با بیان اینکه در نشست مذکور اساتید دانشگاهی، هنرمندان بنام و مسئولان فرهنگی و هنری شهر و علاقه‌مندان به این حوزه حضور دارند، افزود: در انتهای این نشست تخصصی بازدید اختصاصی از موزه برای میهمانان در نظر گرفته شده است و در راستای شعار جهانی امسال موزه، با خاندان‌های هنری شهر ارتباط برقرار خواهیم کرد و ناگفته‌ها را از زبان فرزندان این عزیزان خواهیم شنید.

کد خبر 661686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.