روایت ۱۰۰ سال اصفهان در نمایشگاه «برسد به دست اصفهان»

نمایشگاه صد سال کارت‌پستال‌های اصفهان از حامد قصری، هنرمند و عکاس اصفهانی با عنوان «برسد به دست اصفهان» در موزه عکسخانه شهر تهران برگزار می‌شود.

حامد قصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نمایشگاه صد سال کارت‌پستال‌های اصفهان با عنوان «برسد به دست اصفهان» امروز _چهارشنبه بیست‌وهفتم اردیبهشت‌ماه_ افتتاح می‌شود و تا بیست‌وپنجم خردادماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نمایشگاه مذکور از ساعت ۱۶ تا ۱۸ پذیرای علاقه‌مندان است، افزود: تاکنون حدود ۱۰ نمایشگاه انفرادی در اصفهان، تهران و خارج از کشور برگزار کرده‌ام.

روایت ۱۰۰ سال اصفهان در نمایشگاه «برسد به دست اصفهان»

این عکاس عضویت در انجمن عکاسان ایران از بدو تأسیس، عضو شماره یک کانون عکس اصفهان، چاپ حدود هشت کتاب و ساخت ۱۰ مستند را از افتخارات خود دانست و گفت: حدود ۳۰ سال روی موضوع تاریخ عکس‌های اصفهان کار کردم و همین موضوع باعث شد به مقوله کارت‌پستال بپردازم.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه کارت‌پستال‌ها بر اساس موضوعات مختلف تهیه شده است.

قصری اضافه کرد: طی ۲۶ سال گذشته بالغ‌بر هزار کارت‌پستال از زمان قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و معاصر جمع‌آوری کرده‌ام؛ در این راستا با انجمن عکاسان مذاکره کردم و قرار شد این آثار در نمایشگاهی به نمایش درآید.

روایت ۱۰۰ سال اصفهان در نمایشگاه «برسد به دست اصفهان»

وی گفت: در دوران تحصیلم معلم کلاس پنجمم ایده‌ای به دانش‌آموزان ارائه داد و پیشنهاد کرد اگر قصد دارید که پس از این مقطع یکدیگر را فراموش نکنید، به دوستان خود کارت‌پستال هدیه دهید.

این هنرمند اصفهانی ادامه داد: روی کارت‌پستال‌ها عنوان‌شده بود: "برسد به دست اصفهان" و این موضوع برای مخاطبان جذاب و جالب بود.

وی اضافه کرد: کارت‌پستال‌ها بر اساس به چند مدل از جمله گراور، عکس و نقاشی طبقه‌بندی می‌شود و طبیعت، معماری و مردم از موضوعات این کارت‌پستال‌ها است.

قصری با اشاره به مکان برگزاری نمایشگاه برسد به دست اصفهان اظهار کرد: این نمایشگاه در موزه عکسخانه شهر تهران واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، پارک شیراز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه پیگیر هستیم در حاشیه این نمایشگاه نشستی نیز با پژوهشگران برگزار شود، تصریح کرد: برای این نمایشگاه ۳۰ عنوان کارت‌پستال مربوط به چهار دوره تاریخی شامل قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و زمان معاصر تهیه شده است.

این عکاس با اشاره به اینکه کارت‌پستال‌ها مربوط به سال ۱۴۰۹ میلادی است، اظهار کرد: متأسفانه در دوره‌های مختلف تاریخی در مورد اصفهان اجحاف شده است. تهران، تبریز و رشت رتبه‌های نخست بخش کارت‌پستال را دارند و کارت‌پستال‌های اصفهان جزو موارد نایاب‌ها بود.

روایت ۱۰۰ سال اصفهان در نمایشگاه «برسد به دست اصفهان»

وی افزود: این اقدام به‌نوعی احترام به شهر است، چراکه در حال حاضر عکس‌ها بیشتر در تلفن‌های همراه وجود دارد و دیگر حس و حال قبل را ندارد.

قصری خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ سال است که دیگر مردم به یکدیگر کارت‌پستال هدیه نمی‌دهند و کارهای خود را در بستر فضای مجازی و فضای اینترنت انجام می‌دهند.

این عکاس ادامه داد: در حال حاضر فضای نوستالژیک، حس و حال مردمی و ارتباط عاطفی میان مردم کاهش پیدا کرده است، بر همین اساس به برپایی موزه عکس و کارت‌پستال در اصفهان، به‌عنوان زادگاه خود تأکید دارم.

کد خبر 661682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.