۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
آیا توریسم فضایی تحقق پیدا می‌کند؟

«با وجود چالش‌های بسیاری که در توسعه صنایع فضایی وجود دارد، قطعاً طی ۵۰ سال آینده بشر شاهد توسعه و رشد توریسم فضایی خواهد بود. درواقع انسان‌ها به تکنولوژی دست پیدا می‌کنند که می‌توانند به کمک آن برای سرگرمی و تفریح به فضا سفر کنند و یا در هتل‌هایی که اطراف سیاره زمین واقع شده است، اسکان یابند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، صنایع فضایی همواره یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین صنایع در بین جوامع مختلف است از طرفی گردشگری و سفر نیز از فعالیت‌های محبوب تمامی اقشار جامعه است و مردم همواره مجذوب مشاهده از مکان‌های خاص، عجیب و تاریخی هستند. امروزه با پیشرفت صنعت فضایی و ورود شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس ایکس، بلواریجین و ویرجین گلکتیک سفرهای توریستی به فضایی نیز آغاز شده، اما این سفرها به مدار زمین و یک ارتفاع خاص محدود است و هنوز رویای قدم گذاشتن بر سطح سیاره‌های دیگری مانند ماه و مریخ امکان پذیر نشده است. هدف کنونی مراکز فضای فراهم‌سازی سیاراتی مانند ماه و مریخ برای حیات انسان است و مریخ به عنوان سیاره‌ای که شرایط مطلوبی نسبت به سایر سیارات دارد، می‌تواند گزینه مناسبی برای سفر پیش‌رو باشد.

با این حال مشکلات و چالش‌هایی برای ایجاد حیات در مریخ وجود دارد و به دلیل اینکه شرایط زندگی در مریخ سخت است تا به امروز امکان سفر به آن میسر نشده، اما پیشرفت صنعت و تکنولوژی فضایی نشان می‌دهد که در آینده‌ای نزدیک شاهد سفرهای توریستی به فضا خواهیم بود. امروزه بشر همواره شاهد توسعه صنایع فضایی است و در این راستا کشورهای بسیاری سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برای شناخت بیشتر جایگاه فعلی بشر در حوزه صنایع فضایی و توریسم فضایی و بررسی آینده این صنعت با عمران مرادی، پژوهشگر علوم فضایی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به شرایط فعلی صنایع فضایی، آینده این صنعت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درواقع اگر بخواهیم در رابطه با وضعیت صنایع فضایی در آینده و نحوه عملکرد بشر در آن زمان صحبت کنیم، ابتدا باید بدانیم که در این حوزه سه مبحث سفرهای درون منظومه‌ای، درون کهکشانی و کیهانی مورد توجه قرار دارد. به بیان دیگر آینده صنایع فضایی در این سه مسیر جریان دارد.

در صنایع فضایی یکی از مباحث مهمی که مورد توجه پژوهشگران قرار دارد، سفرهای درون منظومه‌ای است. این نوع از سفرها به گشت‌وگذار انسان‌های عادی و فضانوردان در تمام منظومه‌شمسی اطلاق می‌شود که در حال حاضر بشر در مقیاس کوچکی از سفرهای درون منظومه‌ای قرار دارد.

در حال حاضر بشر تازه به سفرهای درون منظومه‌ای روی آورده است و تاکنون فضانوردان تنها به کره ماه سفر کرده‌اند. با توجه به شرایط فعلی صنایع فضایی احتمال دارد که طی یک دهه آینده بتوانیم به سیاره مریخ نیز سفر کنیم و تا حدودی در منظومه‌شمسی جابه‌جا شویم. در این زمان به حد بالاتری از صنایع فضایی دست خواهیم یافت.

بعد از اینکه بشر توانست سفرهای درون منظومه‌ای را پشت سر بگذارد به مرحله بالاتری از صنایع فضایی روی می‌آورد که تحت عنوان سفرهای میان ستاره‌ای شناخته می‌شود. این نوع از سفرها از پیچیدگی بسیار زیادی برخوردار است.

رشد صنایع فضایی با چه مسائلی در ارتباط است؟

درواقع زمانی که از رشد صنایع فضایی صحبت می‌کنیم، مقوله‌های بسیاری مورد توجه قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به چگونگی زنده نگاه‌داشتن انسان‌ها در فضاهایی خاص با محدودیت مکان، غذا، اکسیژن و آب اشاره کرد. علاوه بر این مسئله نوع سوخت نیز برای توسعه سفرهای فضایی حائز اهمیت است. درواقع برای حمل محموله‌های سنگینی مانند منابع آب و غذا و اعزام نیروهای انسانی به سوختی نیاز داریم که پیش‌رانش کافی را برای حرکت موشک در فضا ایجاد کند.

برای دستیابی به سفرهای میان ستاره‌ای چه الزاماتی وجود دارد؟

یکی از مواردی که در زمان سفر به مناطق دور دست مورد توجه قرار دارد، نحوه ارتباط با پایگاه‌های زمینی است. در آینده اگر انسان‌ها بتوانند به تکنولوژی مناسبی برای ساخت و تولید سوخت‌های پیشرفته‌تر، سبک‌تر و پر انرژی‌تر از منابع سوختی امروز دست پیدا کنند و در کنار آن به مواد و متریال‌هایی با مقاومت بسیار زیاد و وزن کمتر دست‌یابند، ممکن است بتوانند سفرهای میان ستاره‌ای را نیز تجربه کنند.

درواقع سفرهای میان ستاره‌ای نیازمند تکنولوژی بسیار پیشرفته و خاصی است که بشر در حال حاضر دسترسی به آن ندارد و حتی آگاهی نسبت به ماهیت و ویژگی‌های تکنولوژی مورد نیاز برای سفرهای میان ستاره‌ای ندارد.

با وجود چالش‌هایی که در صنایع فضایی وجود دارد، آیا بشر به توریسم فضایی دست می‌یابد؟

بله، با وجود چالش‌های بسیاری که در توسعه صنایع فضایی وجود دارد، قطعاً طی ۵۰ سال آینده بشر شاهد توسعه و رشد توریسم فضایی خواهد بود. درواقع انسان‌ها به تکنولوژی دست پیدا می‌کنند که می‌توانند به کمک آن برای سرگرمی و تفریح به فضا سفر کنند و یا در هتل‌هایی که اطراف سیاره زمین واقع شده است، اسکان یابند.

سخن آخر...

شکل‌گیری و توسعه توریسم فضایی در آینده‌ای نه‌چندان دور اتفاق می‌افتد و به موجب گسترش این صنعت اقتصاد صنایع فضایی نیز رشد پیدا می‌کند. در صورتی که توریسم فضایی گسترش یابد و اقتصاد صنایع فضایی نیز بهبود پیدا کند قطعاً شاهد افزایش سرعت رشد صنایع فضایی و پیشرفت بشر در این حوزه خواهیم بود.

کد خبر 661620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.