چرا شرایط زمین‌شناسی ایران ویژه است؟

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: در برخی از نواحی خاص ایران پوشش خاکی یا گیاهی وجود ندارد و به همین دلیل رخنمون‌های سنگی و بسیاری از عوارض زمین‌شناسی از جمله چین‌خوردگی، گسل، تشکیل مواد معدنی و سایر فرآیندها در سطح زمین قابل مشاهده است.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به شرایط خاص زمین‌شناسی ایران و پتانسیل‌های موجود در این منطقه، اظهار کرد: ایران از نظر زمین‌شناسی شرایط خاصی دارد و نبود پوشش‌های مختلف نیز شرایط مطلوبی برای این کشور ایجاد کرده است.

وی افزود: درواقع در برخی از نواحی خاص ایران پوشش خاکی یا گیاهی وجود ندارد و به همین دلیل رخنمون‌های سنگی و بسیاری از عوارض زمین‌شناسی از جمله چین‌خوردگی، گسل، تشکیل مواد معدنی و سایر فرآیندها در سطح زمین قابل مشاهده است.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در ایران بسیاری از فرآیندهای زمین‌شناسی قابل مشاهده است و این موضوع از نظر صنعت ژئوتوریسم یا زمین‌گردشگری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی در رابطه با نواحی خاص ایران گفت: در بین شهرهای ایران اگر به اصفهان نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که اطراف آن شواهد مختلفی از پوسته‌های اقیانوسی وجود دارد.

نصراصفهانی افزود: با توجه به این مسئله با بازدید از مناطق مختلف اصفهان می‌توانیم به کف اقیانوسی که میلیون‌ها سال پیش جریان داشته است، سفر کنیم و شکل و ساختار پوسته اقیانوسی را مشاهده کنیم.

وی تاکید کرد: درواقع ایران از نظر ژئومورفولوژی، شرایط اقلیمی، زمین‌ریختی، عوارض، شواهد و رخ‌دادهای زمین‌شناسی در دنیا از موقعیت بسیار منحصربه‌فردی برخوردار است.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در هیچ کشوری رخنمون‌های سنگی بدون پوشش‌های خاکی یا گیاهی وجود ندارد، اما ایران از این نظر شرایط ویژه‌ای دارد و همین مسئله باعث می‌شود که صنعت ژئوتوریسم و اکوتوریسم در ایران آینده مطلوبی داشته باشد.

کد خبر 661550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.