کدخدایی: شورای نگهبان پاسدار زبان فارسی با ابزار قانون است

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان به عنوان صیانت‌کننده و نگهبان قانون اساسی همانطور که موظف است مصوبات مجلس را در رابطه با رعایت زبان فارسی است تطبیق دهد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی در نشست «جایگاه قانون اساسی در پاسداری از زبان فارسی» که ۲۵ اردیبهشت در حاشیه سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی برگزار شد، اظهار کرد: زبان فارسی از گذشته‌های دور گنجینه هویت ملی و بستری برای انتقال مفاهیم دینی، معارفی و فرهنگی در اقصی نقاط کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: باعث افتخار فارسی‌زبانان است که این زبان در جغرافیای ایران محصور نشده و به سرزمین‌های دیگر هم سفر کرده است؛ زبان فارسی در شبه‌جزیره هند و چین و هرجایی که نامی از ایران بوده، نقش اساسی و اصلی داشته است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه به ماموریت این شورا در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد و بیان داشت: آنچه به ما مربوط است، صیانت از زبان فارسی با ابزار حقوق و قانون است.

وی اضافه کرد: تدوین‌کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل پانزدهم این قانون ضمن تعیین زبان و خط مشترک ایرانیان، مقرر کردند که تمامی متون و اسناد رسمی باید به زبان فارسی باشد.

کدخدایی اظهار کرد: شورای نگهبان به عنوان صیانت‌کننده و نگهبان قانون اساسی همانطور که موظف است مصوبات مجلس شورای اسلامی را با سایر اصول قانون اساسی تطبیق دهد و مغایرت احتمالی را اعلام کند، باید آن مصوبات را با اصل ۱۵ قانون اساسی که در رابطه با زبان فارسی است هم تطبیق دهد.

وی در این رابطه اعلام کرد: از سال ۱۳۶۰ حدود ۹۰ مصوبه مجلس شورای اسلامی به دلیل استفاده از واژگان و خط غیرفارسی و مغایرت با اصل ۱۵ قانون اساسی، با ایراد شورای نگهبان روبرو و به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: برای واژه‌سازی و ایجاد معادل‌های فارسی واژگان غیرفارسی که کشورها و جوامع دیگر نیز با این موضوع مواجه هستند، باید اقدامات جدی و اساسی انجام شود که خوشبختانه کارهای خوبی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی صورت گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به هجوم دشمن در موضوع زبان اشاره کرد و نوع هجوم را هم «انبوه» و «خوشه‌ای» دانست و عنوان کرد: باید با دقت با هجوم دشمن در موضوع زبان و ادبیات فارسی مقابله کرد.

وی از وضعیت زبان‌های «فنی» و «پزشکی» در ایران نیز ابراز تاسف کرد و تصریح کرد: رشته‌ها و متون فنی و پزشکی بیشتر از سایر علوم با این هجوم روبرو هستند. مسئولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت باید اقدامات جدی برای فارسی‌سازی متون فنی و پزشکی انجام بدهند. رسانه‌ها همچون صدا و سیما و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید در پاسداشت زبان فارسی تلاش بیشتری انجام دهند؛ هرچند تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است.

کدخدایی با بیان اینکه برای ترویج و آموزش زبان فارسی باید کارهای جدی انجام بگیرد، یادآوری کرد: که اگر همه این اقدامات در کنار هم صورت بگیرد، می‌توانیم امیدوار باشیم زبان فارسی که تاکنون و با گذشت هزار سال مقاومت کرده و در سراسر عالم درخشیده، همچنان بدرخشد و بستری برای انتقال مفاهیم فرهنگی، معارفی و دینی باشد.

کد خبر 661546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.