مصرف بی‌رویه گاز در بخش خانگی، مانع افزایش سهم ایران از بازار انرژی جهان

وزارت نفت دولت سیزدهم افزایش سهم صادراتی گاز را در دستور کار خود قرار داده است و در پنج ماه ابتدای ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، صادرات گاز را ۱۹ درصد افزایش داد، حال باید دید که با توجه به سهم قابل توجه و البته مصرف بی‌رویه گاز خانگی در کل کشور، می‌توان این هدف را محقق کرد یا خیر.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با گذشت نزدیک به دو دهه از تأسیس شرکت ملی گاز ایران، دستیابی به هدف صادرات ۵۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در روز که در افق ۱۰ ساله این شرکت تعریف شده بود، هنوز محقق نشده است. اکنون ایران حدود ۱۸ میلیارد متر مکعب گاز در سال (تقریباً ۵۰ میلیون متر مکعب در روز) صادر می‌کند و تقریباً سهم ۱.۹ درصدی در تجارت جهانی گاز دارد.

وزیر نفت دولت سیزدهم نیز در روزهای ابتدایی فعالیت خود با اشاره به موضوع دیپلماسی گازی گفته است که تجارت گاز با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که دولت سیزدهم دنبال می‌کند.

وی همچنین به افزایش سهم دو درصدی تجارت گاز ایران اشاره کرده است.

افزایش صادرات گاز کشورمان موانعی دارد که مهم‌ترین آن پیشی گرفتن مصرف از تولید است اما باید توجه داشت با توجه به مسائل ژئوپلیتیک و گره خوردن تجارت انرژی با مسائل سیاسی و امنیتی موضوع صادرات گاز را بسیار با اهمیت کرده است و باید به دنبال راهکاری برای مدیریت مصرف بود.

ایران سهمی ۱۶.۶ درصدی از کل ذخایر اثبات شده گاز جهان را در اختیار داشته و با دارابودن بیش از ۳۲ تریلیون متر مکعب از ذخایر گازی، در رتبه دوم جهانی قرار دارد. اکنون ایران سومین تولیدکننده گاز طبیعی و همزمان چهارمین مصرف کننده گاز جهان پس از آمریکا، روسیه و چین است و این در حالی است که ایران از لحاظ وسعت و رشد اقتصادی فاصله معناداری با این کشورها دارد.

افزایش قابل توجه مصرف گاز با توجه به اجرای سیاست گازرسانی حداکثری در سه دهه گذشته و همچنین سطح پایین بهره‌وری انرژی در نیروگاه‌ها، ساختمان‌ها و صنایع، امروز مهم‌ترین مانع افزایش سهم ایران از تجارت گاز است.

براساس برآوردهای موجود، شدت مصرف انرژی در ایران ۱۵ برابر ژاپن است و در حالی که شاخص شدت مصرف انرژی در بیشتر کشورهای دنیا کاهشی است، این شاخص در ایران افزایش پیدا کرده است.

این شرایط فرصت‌های صادراتی را از ایران می‌گیرد و این در حالی است که براساس اسناد بالادستی ایران باید هشت تا ۱۰ درصد تجارت گاز دنیا را در اختیار داشته باشد.

البته وزارت نفت دولت سیزدهم افزایش سهم صادراتی گاز را در دستور کار خود قرار داده است و در پنج ماه ابتدای ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، صادرات گاز را ۱۹ درصد افزایش داد، اما با توجه به سهم بالای گاز از تأمین انرژی داخل، نمی‌توان این اهداف را آنچنان که ظرفیت آن وجود دارد، محقق کرد.

در همین راستا در روزهای گذشته قرارداد صادرات گاز ایران و عراق نیز به مدت پنج سال تمدید شد.

آن‌طور که وزیر نفت اعلام کرده است احداث خطوط لوله انتقال نفت و گاز و بهسازی پالایشگاه‌های نفت عراق از محورهای قیدشده در تفاهم‌نامه دو کشور است و قرارداد صادرات گاز با وزارت برق عراق نیز تمدید و مسائل کارشناسی در این زمینه به‌طور کامل حل شده است.

وزیر نفت همچنین با یادآوری اینکه ایران دو قرارداد گازی با نیروگاه‌های بغداد و بصره عراق دارد، افزود: بر اساس توافق دو طرف این دو قرارداد طی پنج سال آینده تمدید خواهد شد.

آن‌طور که گفته شد، مدیریت مصرف انرژی مهم‌ترین اقدامی است که باید در راستای تحقق اهداف کلان کشور برای افزایش سهم از صادرات انرژی انجام داد.

کد خبر 661227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.