۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
بیماری SLE چیست؟ + علائم و درمان لوپوس

رایج‌ترین علائم لوپوس شامل تب شدید، خستگی، بدن‌درد، درد مفاصل، ضایعات پوستی، تنگی نفس، سردرد، احساس گیجی، خشکی مزمن چشم، خشکی دهان و از دست دادن حافظه می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، لوپوس که در پزشکی با علامت اختصاری SLE شناخته می‌شود، گونه‌ای از بیماری‌های خود ایمنی است که در آن سیستم دفاعی بدن، در برابر اعضای بدن و بافت‌های پیوندی خود عمل و به آن‌ها آسیب وارد می‌کند. لوپوس، به عنوان یک بیماری خودایمنی مزمن، باعث ایجاد التهاب در سراسر بدن می‎‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس نوع خفیف آن را تجربه می‌کنند، اما بدون درمان مناسب می‌تواند شدید شود.

علائم بیماری لوپوس

التهاب ناشی از بیماری لوپوس می‌تواند بر اندام‌های مختلف بدن از جمله مفاصل، پوست، قلب، ریه‌ها، مغز، کلیه‌ها و خون تأثیر داشته باشد. رایج‌ترین علائم لوپوس شامل تب شدید، خستگی، بدن‌درد، درد مفاصل، ضایعات پوستی، تنگی نفس، سردرد، احساس گیجی، خشکی مزمن چشم، خشکی دهان و از دست دادن حافظه می‌شود. این علائم ممکن است دائمی باشد، ناگهان ناپدید شوند یا گاه‌به‌گاه تشدید شود.

علت بروز بیماری لوپوس

عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن، استرس، قرار گرفتن در معرض سموم مانند گردوغبار خطر ابتلا به لوپوس را افزایش می‌دهد. ژنتیک و داشتن سابقه خانوادگی این بیماری نیز در این زمینه نقش مؤثری بر عهده دارد. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که سطح غیرطبیعی هورمون‌ها، مانند افزایش سطح استروژن، خطر ابتلا به لوپوس را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، مصرف بعضی از داروها همچون هیدرالازین، پروکائین‌آمید و کینیدین باعث می‌شود افراد در معرض ابتلا به لوپوس قرار گیرند.

عوامل خطر بیماری لوپوس

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلاء به بیماری لوپوس قرار دارند. همچنین، با وجود اینکه افراد در هر گروه سنی ممکن است تحت تأثیر بیماری لوپوس قرار گیرند، اما این بیماری معمولاً در ۱۵ تا ۴۵ سالگی تشخیص داده می‌شود. داشتن سابقه ابتلا به لوپوس نیز به این معنا است که فرد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.

درمان بیماری لوپوس

در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری لوپوس وجود ندارد، با این وجود روش‌های مختلفی وجود دارد که به تسکین علائم مربوط به آن کمک زیادی می‌کند. پزشکان معمولاً پس از تشخیص بیماری لوپوس، برای تسکین علائم آن داروهای ضدالتهابی همچون ایبوپروفن، هیدروکسی‌کلروکین و داروهای استروئیدی را تجویز می‌کند. همچنین ممکن است پزشکان داروهای دیگری را نیز تجویز کنند که با تأثیر بر سیستم ایمنی میزان آنتی‌بادی خون را کاهش می‌دهند.

نحوه مدیریت علائم لوپوس

متخصصان معتقدند که افراد مبتلا به بیماری لوپوس می‌توانند با تغییرات سبک زندگی خود علائم این بیماری را کنترل کنند. برای نمونه، توصیه شده است که از قرار گرفتن در معرض نور ماورای بنفش خورشید دوری کنید، از رژیم غذایی سالم پیروی کنید، به صورت منظم ورزش کنید، در صورتی که سیگار می‌کشید آن را ترک کنید و از مکمل‌هایی مانند ویتامین D، کلسیم و امگا ۳ استفاده کنید.

کد خبر 661032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.