«اصنو» به سامانه خزانه‌داری متصل می‌شود/ ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه برای بافت‌ تاریخی اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به فعالیت سامانه «اصنو» در راستای تحقق شهرسازی الکترونیک گفت: این سامانه به‌زودی به سامانه خزانه‌داری شهرداری اصفهان متصل خواهد شد تا پرداخت‌ها به‌صورت آنلاین انجام شود؛ در حال حاضر این اقدام به‌صورت پایلوت در منطقه هفت شهرداری عملیاتی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کشور ما نیازمند شهرها و شهروندانی است که نسبت به شرایط مدیریتی جدید و متعهد به ساختار شهر الکترونیک آگاه باشند؛ در واقع برنامه‌ریزان شهری مدت‌ها است به این نتیجه رسیده‌اند که برای اداره بهتر شهر باید از ابزار فناوری اطلاعات به‌صورت عملیاتی و بهینه استفاده شود تا سرعت و دقت آن افزایش پیدا کند؛ برای تحقق کامل شهرسازی الکترونیک به‌عنوان بخشی از شهر الکترونیک که در آن خدمات به‌صورت هوشمند به شهروندان ارائه می‌شود، باید به جنبه اجتماعی و فرهنگی این موضوع نیز توجه داشت.

در این راستا از سال ۱۳۹۵ سامانه سرا ۸ فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن، مراحل صدور پروانه ساختمانی و تمام خدمات شهرسازی روی این سیستم بارگذاری شد؛ این سامانه ارتباط داخلی شهرداری را تقویت کرد و این ارتباط با شهروندان در سامانه «سرا ۱۰» که ارتقا یافته سامانه سرا ۸ و یکی از پروژه‌های اصلی شهرسازی الکترونیک است، تقویت شد.

در واقع با توجه به ارتقای سطح تکنولوژی در جامعه و تغییر در نیازهای جامعه، حرکت به سوی بهبود و ارتقای سطح خدمات شهرسازی ارائه شده به شهروندان کلان‌شهرها اجتناب‌ناپذیر است و باید چالش‌ها و جذابیت مثبت و منفی این اقدامات به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان گام‌های هدفمندی در راستای ارتقای سطح کیفی خدمات شهرسازی برداشت.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان به‌منظور آگاهی‌بخشی به شهروندان از آخرین اقدامات و فعالیت‌های مدیریت شهری این کلان‌شهر در موضوع شهرسازی الکترونیک و پروانه‌های صادر شده به‌صورت غیرحضوری، همچنین ضوابط مربوط به نمای ساختمان‌های شهر اصفهان است.

«اصنو» به سامانه خزانه‌داری متصل می‌شود/ ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه برای بافت‌ تاریخی اصفهان

صدور ۳۱۸۳ پروانه الکترونیک ساختمان در ۱۴۰۱

ایمنا: در حال حاضر صدور الکترونیکی پروانه‌های ساختمانی چه شرایطی دارد؟ آیا مشکلاتی که در مقطعی از زمان ایجاد شده بود، رفع شده است؟

مهدویان: یکی از اقداماتی که در حوزه شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به‌عنوان شهرداری پیشرو در کشور اتفاق افتاد، صدور پروانه ساختمانی به‌صورت غیرحضوری بود؛ از سال ۹۳ زمانی که بنده مدیر شهرسازی الکترونیک شهرداری اصفهان بودم، موضوع الکترونیکی‌کردن سامانه‌های شهرسازی آغاز شد و بسیاری از نقشه‌ها، طرح‌های شهری و فرایندهای دستی در قالب الکترونیکی درآمد و آرشیوهای الکترونیکی تهیه شد اما پاسخگویی همچنان با مراجعه حضوری شهروندان همراه بود.

موضوعی که در فاز دوم پروانه ساختمانی در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان آغاز کردیم، هوشمندسازی سامانه‌های شهرداری با نگاه حذف حداکثری مراجعه حضوری و واگذاری امور به ربات‌های هوشمند بود؛ به‌طور طبیعی این یک مدل جدید بود که به‌صورت پایلوت در شهر اصفهان آغاز شد.

در حقیقت فرایندها تغییر کرد و رفتار سازمانی را تحت تأثیر قرار داد و برای مراجعه‌کنندگان همچون کارتابل همکاران، کارتابل الکترونیکی تهیه شد تا افراد بتوانند بدون مراجعه به شهرداری امور را پیگیری کنند و هوش مصنوعی پاسخگوی آن‌ها باشد.

از ابتدای تیرماه سال گذشته گام نخست هوشمندسازی صدور پروانه ساختمانی برداشته شد که به نوعی تغییر در نرم‌افزار و رفتار سازمانی نیز بود تا مراجعه‌کننده بتواند بدون نیاز به شهرداری ثبت درخواست و نوبت بازدید دریافت کند و مراحل بعد را از طریق ارتباط الکترونیکی و پرداخت‌ها را به‌صورت غیرحضوری انجام دهد؛ این روش فرایندهای پاسخگویی را پس از سال‌ها در شهرداری اصفهان تغییر داد. البته هر سامانه‌ای در بدو راه‌اندازی با ایرادهایی همراه است و نیاز به پشتیبانی دارد تا به بلوغ برسد.

سال گذشته ۳۱۸۳ پروانه ساختمانی در سامانه اصنو به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری صادر و در سال جدید این روند تسریع شد، ابتدای امسال تغییر در سرورها را به‌منظور سرعت‌بخشی انجام دادیم؛ برنامه زمان‌بندی این است که تا پایان تابستان امسال تمام پاسخگویی‌ها از جمله استعلام‌ها، پایان کار و گواهی عدم خلاف ساختمان از طریق این سامانه ارائه شود و مراجعه افراد به حداقل ممکن برسد، مگر در مواردی مانند بازدیدها که آن را نیز در حال مذاکره با گروه‌های تخصصی هستیم تا انجام شود.

تلاش می‌کنیم بازدیدها را نیز از طریق برون‌سپاری انجام دهیم تا میزان مراجعه شهروندان کوتاه‌تر شود و شهروندان به‌راحتی پروانه ساختمانی یا پایان کار را دریافت کنند.

راه‌اندازی کال‌سنتر و ورود ۱۴ سرور جدید به سامانه اصنو

ایمنا: بی‌شک هر نرم‌افزاری باید عملیاتی شود تا ایرادهای آن احصا و مشکلات برطرف شود. در حال حاضر شرایط اصنو چگونه است؟

مهدویان: در ارتباط با این سامانه، پروژه افکارسنجی و نظرسنجی زیر نظر اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان انجام دادیم تا بدانیم اشکال از نرم‌افزار، رفتار سازمانی یا کاربر است.

طبق آمار ارائه شده در این نظرسنجی، ۲۰ درصد ایرادها مربوط به نرم‌افزار، بخش زیادی به دلیل آموزش‌ها و تغییر رفتار سازمانی و بخشی نیز به جهت آگاهی‌نداشتن شهروندان در استفاده از این نرم‌افزار بود؛ در حقیقت، این نرم‌افزار به بلوغ نسبی رسیده بود اما یوزرها و کاربران، آموزش‌های لازم را ندیده بودند.

۷۰۰ ساعت دوره آموزشی برای کارکنان شهرداری در قسمت‌های مختلف برگزار و حدود هفت کلیپ آموزشی برای شهروندان تهیه شد که مرحله به مرحله کاربران را برای استفاده از نرم‌افزار اصنو آموزش دهد، ضمن اینکه یک پاسخگویی آنلاین نیز از صبح تا ساعت ۰۰ : ۲۰ آماده پاسخگویی به شهروندان است.

بر اساس آخرین آمارها حدود ۵۵۰۰ پاسخگویی آنلاین در سال گذشته انجام شده است تا شهروندان امکان استفاده از نرم‌افزار را داشته باشند و در سال جدید نیز ۷۱۰ پاسخگویی آنلاین داشتیم؛ علاوه بر آن به کارکنان ۳۹ دفتر پیشخوان دولت که طرف قرارداد با شهرداری اصفهان هستند، آموزش داده شد. همچنین با متصدیان کافی‌نت‌ها مذاکراتی انجام و آموزش‌های لازم ارائه شد.

در حال حاضر درصدد راه‌اندازی کال‌سنتر هستیم، زیرا مهمترین مباحث به‌نحوه استفاده شهروندان مربوط می‌شود. البته ایرادهای نرم‌افزاری نیز تا حدی وجود دارد اما تیم پشتیبان ما مشغول برطرف‌کردن ایرادها است.

امسال با همکاری سازمان فاوا، سرورهای قدیمی را کنار گذاشتیم، ۱۴ سرور جدید و آپدیت شده وارد چرخه شد و بسیاری از ایرادهای قطعی که به زیرساخت‌ها مربوط می‌شد تا حد زیادی کاهش پیدا کرد.

پیش‌بینی دورنمای کامل سامانه اصنو تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲

ایمنا: به‌نظر می‌رسد سامانه یکپارچه شهرسازی و درآمد (اصنو) باید به ارگان‌های دیگر نیز متصل باشد تا مراحل مختلف صدور پروانه به‌صورت غیرحضوری انجام شود!

مهدویان: تفاوت این سامانه با سایر سامانه‌هایی که در شهرداری یا دیگر سازمان‌ها استفاده می‌شود، گستردگی آن است، تا حدی که این سیستم ۳۷ زیرسامانه دارد و ارتباط آن با سایر دستگاه‌ها از جمله بیمه، نظام مهندسی ساختمان، سایر دستگاه‌های خدمات رسان، میراث فرهنگی نیز برقرار شده است و در حال توسعه است.

اصنو به‌زودی به سامانه خزانه‌داری شهرداری متصل خواهد شد تا پرداخت‌ها به‌صورت آنلاین انجام شود؛ در حال حاضر این اقدام به‌صورت پایلوت در منطقه هفت شهرداری اصفهان عملیاتی شده است و پس از رفع ایرادهای احتمالی به سایر مناطق نیز تسری پیدا خواهد کرد که این اتفاق خوب منجر به کاهش مراجعه شهروندان به بانک‌ها خواهد شد.

دورنمای سامانه اصنو به‌طور کامل و صددرصد تا پایان شهریورماه امسال پیش‌بینی شده است اما به مرور قابلیت‌های جدید به سامانه اضافه خواهد شد.

«اصنو» به سامانه خزانه‌داری متصل می‌شود/ ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه برای بافت‌ تاریخی اصفهان

لزوم شناسایی شهر پنهان

ایمنا: نگاه حوزه معاونت شهرسازی راجع به بافت‌های تاریخی چیست؟

مهدویان: دو وظیفه در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری وجود دارد، یکی موضوع شهرسازی الکترونیک است که توضیحات آن به‌طور کامل در بخش نخست گفت‌وگو مطرح شد و بخش دیگر مربوط به حوزه تخصصی معماری و شهرسازی می‌شود.

در این حوزه با سه محور شهر گذشته، شهر حال و شهر آینده، فعالیت خود را آغاز کردیم؛ شهر گذشته یعنی اینکه در گذشته شهری داشتیم که بافت‌های تاریخی آن مطرح است و باید نگاه ویژه برای احیا و بهسازی بافت‌ها داشته باشیم.

در محور شهر حال، بسیاری از بافت‌های فرسوده را باید با نگاه نوسازی احیا کرد و بخشی نیز با عنوان شهر آینده است که باید آن را برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده با نگاه طرح جامع بسازیم.

در شهر اصفهان محور تاریخی و فرهنگی را داریم که در این راستا پروژه‌های مطالعاتی، پژوهشی و اجرایی تعریف شده است. شهر تاریخی اصفهان ویژگی کالبدی و روایی دارد، لذا این موارد باید شناسایی شود تا بخشی به سمت مرمت و بخشی به سمت بازسازی رود. بسیاری از خانه‌های تاریخی و ساختمان‌های قدیمی که هویت شهر است باید به‌عنوان شهر پنهان شناسایی شود تا به هویت تاریخی این کلان‌شهر بها دهیم.

امسال ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه برای بافت‌های تاریخی شهر تعریف کردیم که از جنس مرمت، بازسازی محورها و بناهای تاریخی است؛ در حوزه بافت‌های فرسوده برای ۱۵ منطقه شهرداری، ۱۵ طرح در محلات هدف از جنس تجمیع و تفکیک مجدد تعیین شده است تا ریزدانگی‌ها را با نگاه ویژه به سمت پروژه‌های بازآفرینی و نوسازی شهر پیش ببریم.

نمای ساختمان‌ها باید برگرفته از معماری و مکتب اصفهان باشد

ایمنا: آیا نمای ساختمان‌ها باید تابع ضوابط و مقررات خاصی باشد؟

مهدویان: یکی از اصول ضوابط شهرسازی، نماسازی است، بدین معنی که بدانیم چه رنگ‌ها یا مصالحی در نمای ساختمان‌ها مجاز است؛ به‌طور طبیعی ساخت‌وسازهایی که در محدوده شهر اصفهان انجام می‌شود باید از ضوابط کلی تبعیت کند و نمی‌توان از نمای شیشه‌ای استفاده کرد.

شاید اینگونه به‌نظر برسد که با این ضوابط، تنوعی در نمای ساختمان‌های شهر نداشته باشیم اما می‌توان گفت در شهری هستیم که هویت و بستر قوی دارد، از این رو باید از مصالح و رنگ‌هایی استفاده کنیم که بوم‌آورد و نشان‌دهنده هویت شهر اصفهان باشد.

به‌عنوان مثال در میدان امام (ره) سه بنای مسجد امام اصفهان، مسجد شیخ لطف‌الله و عالی‌قاپو قرار دارد که سه طرح نما با سه الگوی مختلف کار شده است اما همه را با یک هارمونی مشاهده می‌کنیم، پس نمی‌توان گفت نمای ساختمان‌های شهر با مصالح بوم‌آورد یکسان می‌شود، زیرا با نحوه رنگ‌بندی، نقش مایه‌ها و الگوهای هندسی نماهای زیبایی طراحی و اجرا می‌شود.

مصالح و هویت ما باید برگرفته از معماری و مکتب اصفهان باشد، استفاده از نمای رومی با توجه به اینکه نقش‌مایه‌های آن با فرهنگ ایرانی سنخیت ندارد نیز ممنوعیت شورای عالی شهرسازی و معماری کشور و مصوبه بالادستی را دارد. نمی‌توانیم شهرمان را با ضوابط خشک بسازیم اما در همین ضوابط تنوعی وجود دارد که بر اساس آن می‌توان نقش‌مایه‌های این شهر را زیبا کرد.

کد خبر 660919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.