۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
اهمیت دیپلماسی شهروندی در دنیای مدرن

عصر اطلاعات به‌طور قابل‌توجهی جنبه‌های مختلف زندگی بشر نظیر رسانه‌ها، آموزش و سیاست را متحول کرده، با این حال بیش از همه این موارد، بر اهمیت دیپلماسی شهروندی افزوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دیپلماسی به نوعی تعامل غیررسمی اشاره دارد که با هدف اثربخشی بر عقاید عمومی به منظور حل مشکلات مدیران انجام می‌شود. تا حدود یک دهه گذشته، دیپلماسی تنها به روابط میان دولت‌ها، به‌ویژه تقویت پیوند میان دو کشور مربوط می‌شد، اما امروزه دیپلماسی شهروندی که به عموم مردم وابسته است، نیز شکل گرفته و از اهمیتی نه‌چندان کمتر از دیپلماسی بین دولتی برخوردار شده است. دیپلماسی شهروندی اغلب بدون اعلام رسمی بین استادهای دانشگاه، محققان، دانشجویان، صاحبان کسب و کار، ورزشکاران، هنرمندان، گردشگران و نهادهای بشردوستانه تشکیل می‌شود و این در حالی است که در گذشته، دولت‌ها به برقراری ارتباط با یکدیگر به منظور بهبود روابط بین‌دولتی می‌پرداختند. دیپلماسی شهروندی در دنیای مدرن از جنبه‌های بسیاری حائز اهمیت است که در ادامه به معرفی چند مورد می‌پردازیم.

ترویج صلح از طریق دیپلماسی شهروندی

در دیپلماسی شهروندی، هدف نهایی برقراری صلح هنگام وقوع چالش‌های پیچیده‌ای است که به دنبال درک اشتباه امور توسط شهروندان، به واسطه نبود ارتباط کافی میان آن‌ها اتفاق می‌افتد. به جرئت می‌توان ادعا کرد که دیپلماسی شهروندی که به «صلح گرم» نیز شهرت دارد، بیش از دیپلماسی بین‌دولتی می‌تواند مشکلات زندگی مردم امروز را برطرف کند و به ایجاد صلح نهایی منجر شود.

امروزه نهادهای مختلفی در گوشه و کنار دنیا با هدف ترویج دیپلماسی شهروندی تأسیس شده و با اقدامات خود توانسته است بسیاری از چالش‌های پیش روی مردم را، به‌ویژه وابسته به پیشرفت‌های دنیای مدرن، برطرف کند. در این نهادها، اغلب بر شناخت مردم از یکدیگر به عنوان بهترین رویکرد برای ایجاد صلح میان آن‌ها تمرکز می‌شود که می‌تواند همکاری میان آن‌ها را در تمام زمینه‌ها برای رفع مشکلات به دنبال داشته باشد. اگرچه اغلب این نهادها غیردولتی به‌شمار می‌رود، با این حال هدف اصلی آن‌ها ایجاد دیپلماسی شهروندی میان مردم است که در نهایت به ایجاد همکاری میان شهروندان و نهادهای دولتی منجر می‌شود و می‌تواند شکل گرفتن یک فرایند رسمی را به دنبال داشته باشد که حتی سایر کشورهای دنیا را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. در همین راستا، پذیرش ایده "دیپلماسی شهروندی" توسط مقامات رسمی و دیپلمات‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند فرآیندهای برقراری صلح گرم را با موفقیت بیشتری پیش ببرد.

اهمیت دیپلماسی شهروندی در دنیای مدرن

حل چالش‌های ریشه‌دار

بدیهی است که دیپلماسی سنتی (بین دولتی) به تنهایی نمی‌تواند مشکلات ریشه‌دار میان شهروندان را برطرف کند و به نتایج مطلوبی در این زمینه منجر شود. در واقع کارشناسان دیپلماسی بر این باور هستند که دیپلماسی شهروندی می‌تواند نقش عاملان غیردولتی را برای حل مشکلات شهروندی، به‌ویژه در زمینه چالش‌های میان روابط انسانی، تقویت کند و از این طریق به حل بحران‌های ریشه‌داری منجر شود که رهبران سیاسی در برطرف کردن آن‌ها ناتوان هستند.

کارشناسان دیپلماسی چالش‌های پیش روی روابط شهروندی را بهتر و بیشتر درک می‌کنند و به‌خوبی از پتانسیل دیپلماسی شهروندی برای حل چنین بحران‌هایی آگاه هستند. آن‌ها می‌کوشند از صلح گرم برای تقویت روابط میان شهروندان و پایان دادن به اختلافاتی همچون تفاوت نژادی بهره بگیرند که برای تحقق این هدف، ایجاد همکاری میان شهروندان را بسیار حائز اهمیت می‌دانند. در واقع این افراد عزم خود را جزم کرده‌اند تا از طریق تقویت روابط میان شهروندان، آن‌ها را به یادگیری از یکدیگر سوق دهند تا در نهایت مردم بتوانند جوامعی بهتر و زیست‌پذیرتر را با همکاری یکدیگر و برای نقاط مختلف دنیا به وجود بیاورند.

برخی از سیاست‌گذاران بر این باور هستند که سهیم‌سازی افراد غیردولتی در دیپلماسی عمومی می‌تواند قدرت داخلی و خارجی یک کشور را افزایش دهد، ضمن این‌که در تقویت روابط میان شهروندان و تشویق آن‌ها به همکاری با یکدیگر برای بهبود صلح نقش بسیار مهمی ایفا خواهد کرد. این افراد استدلال می‌کنند که نهادهای شهری باید دیپلماسی شهروندی را به یک اصل اساسی در لیست فعالیت‌های مدیریتی خود قرار دهند تا مزایای آن را برای بهبود زندگی شهری به ارمغان بیاورند.

اهمیت دیپلماسی شهروندی در دنیای مدرن

افزایش دسترسی به تجربیات بین‌المللی

دیپلماسی شهروندی باعث شده است مردم در منازل خود به تجربیات بین‌المللی دسترسی پیدا کنند، ضمن این‌که قابلیت برقراری تعاملات جهانی برای تمام مردم فراهم آمده است. در واقع، مردم می‌توانند از منازل خود به برقراری ارتباط با با ساکنان فعال در امور سایر کشورهای دنیا یا هنرمندان بین‌المللی بپردازند، مشکلات خود را با آن‌ها در میان بگذارند یا از تجربه‌های این افراد برای بهبود چالش‌های خود بهره بگیرند. این قابلیت، هزینه‌های لازم را برای رفت‌وآمدهای بین کشوری و خارجی کاهش داده است و از این طریق نیز به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک زیادی کرده است.

تغییر نگرش مردم در مورد دنیای اطراف

گاهی رویدادهای در حال وقوع بسیار پیچیده یا غیر قابل دسترسی می‎‌شود، با این حال از طریق دیپلماسی شهروندی امکان شفاف‌سازی آن‌ها فراهم می‌آید که همین امر می‌تواند مشارکت مردم را از نقاط مختلف دنیا برای حل بحران به وجود آمده به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال، امروزه اغلب مردم به واسطه همین دیپلماسی شهروندی، از زندگی در کشورهای آسیب‌پذیر مختلفی نظیر افغانستان و مشکلات میان مردم آن‌ها آگاه هستند و به همین طریق نیز از سیاست‌های در حال اجرا در اروپا مانند خروج بریتانیا از اتحادیه باخبر می‌شوند. دیپلماسی شهروندی مردم را قادر به برقراری ارتباط با افراد مورد علاقه خود در سراسر دنیا می‌کند و حتی قابلیت ایجاد تغییراتی اجتماعی را از طریق رسانه در خاورمیانه سوق می‌دهد و در نهایت می‌تواند در تغییر نگرش مردم در مورد جنبه‌های مختلف زندگی اثربخش باشد.

کد خبر 660895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.