۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
کرونا به صورت کامل ریشه‌کن می‌شود؟

سازمان بهداشت جهانی پنجم ماه می پایان وضعیت اضطراری کرونا را اعلام کرد، اکنون نیز گفته که وضعیت اضطراری کرونا برای همه افراد تمام نشده و ممکن است این ویروس به صورت کامل ریشه‌کن نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) به صورت رسمی اعلام کرده‌اند که کووید ۱۹ دیگر یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی (Pheic) محسوب نمی‌شود و این امر همزمان با استراتژی جدید این سازمان برای انتقال از «واکنش اضطراری» به «مدیریت طولانی‌مدت» بیماری کووید ۱۹ است.

با پایان مرحله اضطراری همه‌گیری کووید ۱۹، یادآوری این موضوع که حدود هفت میلیون نفر بر اثر ابتلاء به این بیماری از سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون جان خود را از دست داده‌اند، بسیار مهم است.

باید در نظر داشته باشیم که برای برخی از افراد به ویژه آن‌هایی که از نظر بالینی آسیب‌پذیر هستند، وضعیت اضطراری این بیماری هنوز تمام نشده و ممکن است هرگز نیز تمام نشود؛ بیماری کووید ۱۹ همچنان در هفته، عامل میلیون‌ها عفونت و هزاران مرگ در جهان است.

کرونا به صورت کامل ریشه‌کن نخواهد شد

تمام افراد باید اقداماتی مانند شستن دست‌ها و دریافت دوزهای یادآور واکسن را انجام دهند تا از خود و اطرافیانشان در برابر کووید ۱۹ و سایر ویروس‌های تنفسی محافظت کنند، با این حال مسئولیت پیشگیری از موارد اضطراری بهداشت عمومی نباید صرفاً در دست مردم باشد.

اقداماتی که اکنون دولت‌ها، کارفرمایان و مقامات بهداشتی می‌توانند انجام دهند، می‌تواند در برابر شرایط اضطراری بهداشت عمومی در آینده از ما محافظت کند.

مقابله سیستماتیک با اطلاعات نادرست، بهبود تهویه در مدارس، محل‌های کار و سایر فضاهای داخلی عمومی همگی راه‌های خوبی برای شروع ساختن جوامع انعطاف‌پذیرتر با هدف آمادگی در برابر همه‌گیری احتمالی بعدی هستند.

سازمان جهانی بهداشت در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

اعلام پایان وضعیت اضطراری به معنای پایان کرونا نیست

پیش‌تر نیز سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت درباره پایان وضعیت اضطراری کرونا، گفت: اعلام پایان وضعیت اضطراری کرونا به هیچ عنوان به معنای پایان وجود کرونا نیست؛ سازمان بهداشت جهانی تنها "شرایط اضطراری" را پایان یافته اعلام کرده است.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی بر اساس دستورالعمل‌های خود این نتیجه‌گیری را کرد و خیلی هم زود این اتفاق نیفتاده است؛ بیش از سه سال از آغاز همه‌گیری کووید ۱۹ گذشته است و ویروس‌ها نیز به طور معمول به همین شیوه عمل می‌کنند که پس از مدتی سرایت پذیری آنها افزایش یافته اما کشندگی آنها کاهش می‌یابد و به این ترتیب به بیماری‌هایی تبدیل می‌شوند که دیگر حالت پاندمی و جهانی ندارند و ممکن است در برخی محل‌ها وجود داشته باشند.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: همانطور که آنفلوانزا یکصد سال پیش بروز پیدا کرد، هنوز تمام نشده است، کرونا هم تمام نمی‌شود و نیاز به رعایت دارد.

خطر بروز انواع جدید کرونا باقی می‌ماند

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت افزود: با افزایش واکسیناسیون و مصونیت جمعیت در برابر عفونت بیش از یک سال است که بیماری همه‌گیر در روند نزولی بوده است، از این رو به اکثر کشورها اجازه داده شد به زندگی عادی بازگردند، این به این معنا است که بدترین بخش بیماری همه‌گیر به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته، این سازمان و کارشناسان کمیته اضطراری آن در حال تجزیه و تحلیل داده‌های بیماری برای تصمیم‌گیری زمان مناسب برای کاهش سطح هشدار آن هستند.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه وضعیت اضطراری ویروس کرونا به پایان رسیده است، تصریح کرد: اما هشدار می‌دهم که ویروس در جهان باقی مانده است و همچنان هر هفته هزاران نفر از ابتلای به آن جان خود را از دست می‌دهند.

وی اضافه کرد: خطر بروز انواع جدیدی که باعث افزایش موارد جدید و مرگ‌ومیر می‌شود، باقی می‌ماند. معنی این خبر این است که زمان آن فرا رسیده است که کشورها از حالت اضطراری به مدیریت کووید -۱۹ در کنار سایر بیماری‌های عفونی بپردازند.

آژانس سازمان ملل نیز خاطرنشان کرد: در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت)، نزدیک به سه میلیون مورد و بیش از ۱۷ هزار مرگ گزارش شده است که در آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه شاهد افزایش این موارد بوده‌ایم.

کد خبر 660423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.