علایم بیماری سل چیست؟ + راه تشخیص و درمان

باکتری سل می‌تواند هر قسمت از بدن مانند کلیه، ستون فقرات و مغز را نیز تحت تاثیر قرار دهد. همه افرادی که به باکتری سل آلوده می‎‌شوند، بیمار نمی‌‎‏شوند. علائم، راه تشخیص و درمان بیماری سل مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری سل توسط یک باکتری به نام "مایکوباکتریوم توبرکلوزیس" ایجاد می‌‏شود. این باکتری معمولاً به ریه‌ها حمله می‌کند، البته باکتری سل می‌تواند هر قسمت از بدن مانند کلیه، ستون فقرات و مغز را نیز تحت تاثیر قرار دهد. همه افرادی که به باکتری سل آلوده می‎‌شوند، بیمار نمی‌‎‏شوند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دو وضعیت مرتبط با سل وجود دارد که عفونت نهفته سل (LTBI) و بیماری سل فعال (TB) نام دارند. در صورتی که بیمار فعال سن به موقع درمان نشود، ممکن است مرگ‌بار باشد.

علائم بیماری سل

افراد مبتلا به سل غیرفعال دچار علائم خاصی نمی‌شوند، اما ممکن است آزمایش خون یا آزمایش واکنش پوستی آن‌ها مثبت باشد. در حالی که افراد مبتلا به سل فعال ممکن است علائمی مانند سرفه برای بیش از دو هفته، درد قفسه سینه، سرفه همراه با خون، خستگی، ضعف، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، لرز، تب و تعریق شبانه را تجربه کنند.

نحوه انتقال بیماری سل

با سرفه و عطسه کردن، صحبت کردن و حتی خندیدن فرد مبتلا به بیماری سل فعال، عامل بیماری در هوا منتشر می‏‌شود و باعث انتقال آن به افراد سالم می‌‏شود. نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که فقط افراد مبتلا به عفونت ریوی فعال، مسری هستند و دیگر افراد نمی‌توانند آن را منتقل کنند. بدن بیشتر افرادی که در معرض باکتری سل قرار می‌گیرند، قادر است با عامل بیماری مبارزه کند و مانع رشد آن شود. در این صورت، باکتری عامل بیماری سل باعث بروز عفونت نهفته می‌شود. در صورتی که سیستم ایمنی بدن افراد ضعیف باشد و نتواند با باکتری عامل بیماری مقابله کند، فرد دچار بیماری سل فعال می‌شود.

عوامل خطر بیماری سل

ممکن است هر فردی دچار بیماری سل شود، اما بعضی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. برای نمونه، سیستم ایمنی ضعیف خطر ابتلا به نوع فعال این بیماری را بیشتر می‌کند. دیگر عوامل تاثیرگذار در این زمینه شامل دیابت، HIV، ایدز، بیماری کلیوی شدید، شیمی درمانی، سرطان‌های خاص، سن خیلی کم یا بالا، وزن کم بدن و بیماری کرون و پسوریازیس می‎‌شود.

عوارض بیماری سل

بیماری سل فعال که به موقع درمان نشده باشد، معمولاً ریه‌های فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، البته می‌تواند بر دیگر قسمت‌های بدن نیز تاثیر داشته‬ باشد. عوارض سل شامل درد ستون فقرات، اختلالات قلبی، مشکلات کبدی و کلیوی، آسیب مفاصل و التهاب غشاهای پوشاننده مغز می‏‌شود. سل می‌تواند بافت‌هایی که قلب را احاطه کرده‌اند، آلوده کند و باعث بروز التهاب و تجمع مایعات شود و توانایی قلب برای پمپاژ خون را مختل کند. این وضعیت می‌تواند بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد.

روش پیشگیری از انتقال بیماری سل

از آنجایی که فقط بیماری سل فعال مسری است، در صورت مثبت شدن آزمایش مربوط به آن، به منظور محافظت از خانواده و نزدیکان خود، در منزل و دور از دیگران بمانید. از ماسک استفاده کنید، دهان خود را هنگام سرفه و عطسه کردن، خندیدن و صحبت کردن، بپوشانید.

کد خبر 659684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.