۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
بازی دراز؛ خانقاه عاشقان شهادت

«چند روزی است که ارتفاعات بازی دراز میزبان هزاران زائری است که رهسپار این ارتفاعات شدند تا در پس این قله‌های سر به فلک کشیده، غیرت فرزندان روح‌الله را به نظاره بنشیند، فرزندانی که مقابل دشمن بعثی سر خم نکردند و هزاران درس از ایستادگی و مقاومت بر جای گذاشتند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که سیدصالح ایمانی، پژوهشگر دفاع مقدس در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «هنگامی که سی‌ویکم شهریورماه ۱۳۵۹ شیپور نبرد حق علیه باطل در جبهه‌های جنگ به صدا درآمد، کمتر کسی گمان می‌برد که اردوگاه‌های جنگی در پشت جبهه‌ها و جای‌جای منطقه نبرد، روزی زیارتگاه و خانقاه عاشقان شود اما بلافاصله پس از خاموشی آتش توپخانه‌ها، آن پیر و مقتدای رزمندگان در پیامی این نوید را داد و خطاب به فرزندانش برومندش چنین سخن گفت: «در آینده ممکن است افرادی آگاهانه یا از روی ناآگاهی در میان مردم این مسئله را مطرح کنند که ثمره خون‌ها و شهادت‌ها و ایثارها چه شد؟

اینها یقیناً از عوالم غیب و از فلسفه شهادت بی‌خبرند و نمی‌دانند کسی که فقط برای رضای خدا به جهاد رفته است و سر در طبق اخلاص و بندگی نهاد است، حوادث زمان به جاودانگی و بقا و جایگاه رفیع آن لطمه‌ای وارد نمی‌سازد و ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدانمان فاصله طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جست‌وجو کنیم.

مسلم خون شهیدان، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است. خون شهیدان تا ابد درس مقاومت به جهانیان داده است و خدا می‌داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست و این ملت‌ها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند کرد و همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دل‌سوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود.»

هنوز گرد و غبار میادین نبرد فرو ننشسته بود که خیل عاشقان به سوی سرزمین‌های نور رهسپار شدند. این مسافران می‌خواستند از تک‌تک آن لحظات بشنوند و جای‌جای مناطق را ببینند تا روح و جانشان با مردان مرد این دیار عجین شود و جرعه‌ای از پیاله عرفان ناب که از شهادت سرچشمه گرفته است بنوشند و به راستی که دروازه‌های بهشت، امروزه خانقاه عاشقان شهادت است و زائرانش با بوی شهیدان قوت می‌گیرند.

چند روزی است که ارتفاعات بازی دراز میزبان هزاران زائری است که رهسپار این ارتفاعات شدند تا در پس این قله‌های سر به فلک کشیده، غیرت فرزندان روح‌الله را به نظاره بنشیند، فرزندانی که در مقابل دشمن بعثی سر خم نکردند و هزاران درس از ایستادگی و مقاومت بر جای گذاشتند.

ارتفاعات بازی دراز که در جنوب غربی سرپل‌ذهاب قرار دارد یکی از ارتفاعات مهم و استراتژیک منطقه است که به شهرهای سرپل‌ذهاب، قصر شیرین و نفت شهر در خاک ایران و شهرهای نفت‌خانه و خانقین در خاک عراق اشراف کامل دارد.

این ارتفاع استراتژیک در پانزدهم مهرماه سال ۱۳۵۹ بدون هر گونه درگیری به اشغال ارتش متجاوز عراق درآمد و در نخستین اقدام جاده‌ای آسفالته به طول شش کیلومتر روی آن احداث کردند. اولین اقدام رزمندگان اسلام در جهت آزادسازی بازی دراز در عاشورای سال ۱۳۵۹ به اجرا درآمد که موفقیتی در پی نداشت اما پس از آن در عملیاتی که از دوم تا نهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۰ با طرح‌ریزی سپاه و فرماندهی مشترک ارتش و سپاه در دو محور شمال و جنوب به اجرا در آمد با پشتیبانی تیزپروازان هوانیروز بخش مهمی از ارتفاعات بازی دراز از جمله قله‌های ۱۰۰۰، ۱۰۵۰ و ۱۱۰۰ گچی آزاد شد.

آیت‌الله شهید دکتر بهشتی، فاتحان بازی دراز را از مصادیق عینی عارفان واصل خواند: «به عرفا بگویید عرفان خانقاهش بازی دراز است.»

زائرانی که در روزهای گذشته بر این سرزمین پای نهاده‌اند، در پس طبیعت بکر رازآلود بازی دراز، حس غریب جبهه‌های جنگ را یافته‌اند، هر قدم از این سرزمین جایگاه رشادت و جوانمردی است. هنوز در اینجا صدای محسن وزوایی می‌پیچد، فرماندهی که نیروهایش به فتح‌الفتوح دست پیدا کردند.

در بین این زائران این کلام دست به دست می‌چرخد که هرکس می‌خواهد عاشق شود، برود بازی دراز و بازی دراز به خود می‌بالد که روزی بهترین فرزندان این سرزمین رویش پا نهاده‌اند، فرزندانی که در میدان جهاد تا آخرین قطره خون جانانه ایستادند تا ترجمان عشق برای نسل‌های دیگری شوند که در آینده روی ارتفاعات قدم خواهند گذاشت.»

کد خبر 659561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.