از برنامه دستگاه‌های دولتی درباره تورم تا دغدغه‌مندی به‌جای بی‌اعتنایی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، هفدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برنامه مشترک دستگاه‌های دولتی درباره تورم» نوشت: شورای اقتصاد ۱۰ برنامه و ۶۵ اقدام را پیرامون مهار تورم و رشد تولید تصویب کرد.

نشست روز گذشته شورای اقتصاد به ریاست رئیس‌جمهور، به طور قطع یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین نشست‌های این شورای عالی محسوب می‌شود.

در این شورا برنامه‌ها و اقدامات مشترک و عملیاتی دستگاه‌های اجرایی برای دستیابی به شعار سال جاری یعنی مهار تورم و رشد تولید به تصویب رسید تا هر دستگاه با زمان‌بندی مشخص زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کند.

دولت درمجموع ۱۰ برنامه شامل کاهش کسری بودجه، کاهش ناترازی بانک‌ها، کاهش بدهی دولت، کاهش ناترازی ارزی، کاهش ناترازی انرژی، مدیریت نقدینگی و انضباط پولی، هدایت اعتبار به فعالیت تولیدی، برنامه پیش‌بینی‌پذیری و رفع موانع تولید، عرضه دارایی‌های مالی دولت و مدیریت انتظارات، دیپلماسی اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری برای مهار تورم و رشد تولید دارد که شورای اقتصاد درمجموع ۶۵ اقدام مشترک برای تحقق این برنامه‌ها را به تفکیک به تصویب رساند.

در همین خصوص، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نشست شورای اقتصاد به ریاست رئیس‌جمهور اظهار کرد: در این نشست رئیس کل بانک مرکزی برنامه مشترک اقدام دستگاه‌های دولتی برای مهار تورم و رشد تولید را ارائه داد و کلیات برنامه تأیید و مقرر شد جزئیات زمان‌بندی هر اقدام دستگاه این هفته نهایی شود و به تصویب شورای اقتصاد برسد.

وزیر اقتصاد در تشریح ۱۰ برنامه اصلی دولت بیان کرد: در حوزه کاهش کسری بودجه دولت، هشت اقدام، کاهش ناترازی بانک‌های کشور هفت اقدام و کاهش بدهی‌های دولت ۶ اقدام به تأیید شورای اقتصاد رسید.

وی ادامه داد: در موضوع کاهش ناترازی ارزی یعنی منابع و مصارف ارزی کشور به نحوی که تقاضای ارز مدیریت شود و عرضه ارز از طرف صادرکنندگان و فعالان اقتصادی افزایش یابد ۶ اقدام در شورای اقتصاد تأیید شد.

در حوزه برنامه مدیریت نقدینگی و انضباط پولی هدف‌گذاری ۲۵ درصد سقف رشد نقدینگی به پیشنهاد بانک مرکزی سه اقدام توسط شورای اقتصاد تأیید شد و در حوزه اهداف و برنامه‌های ناظر به رشد اقتصادی نیز برنامه هدایت اعتبار به فعالیت تولیدی با هشت اقدام مشخص، برنامه پیش‌بینی‌پذیری و رفع موانع تولید که از برنامه‌های مفصل دولت است با ۱۱ برنامه، کاهش ناترازی‌های حوزه انرژی با هفت اقدام مشترک که عمدتاً اقدامات غیرقیمتی هستند و موجب افزایش تورم نخواهد شد در شورای اقتصاد تصویب شد.

وی ادامه داد: در برنامه عرضه دارایی‌های مالی دولت نیز سه اقدام مشترک مورد تأیید شورای اقتصاد قرار گرفت. در دهمین برنامه مدیریت انتظارات، بهبود دیپلماسی اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری خارجی کشور شش الزام آن به تأیید شورای اقتصاد رسید. رئیس جمهور تأکید داشت جزئیات هر دستگاه با زمان‌بندی هر ماه توسط دستگاه‌ها و سازمان برنامه و بودجه تهیه شود و به تأیید شورای اقتصاد برسد.

از برنامه دستگاه‌های دولتی درباره تورم تا دغدغه‌مندی به‌جای بی‌اعتنایی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شعار «مرگ بر شاه» در خیابان‌های لندن» نوشت: چارلز سوم روز شنبه به عنوان چهلمین پادشاه انگلیس تاج‌گذاری کرد، مقامی که در لندن به عنوان قدرتی نمادین و تشریفاتی تعبیر می‌شود، ولی فریادهای جمهوری‌خواهان ضد سلطنت علیه نظام سلطنتی انگلیس که روز به روز بلندتر می‌شود، نشان داد قدرت پادشاه آنگونه که حکومت انگلیس آن را القا می‌کند، نمادین نیست.

چارلز سوم دیروز با تاجی که از جواهرات چند صدسال استعمار و غارت هند و ایران و آفریقا ساخته شده بود، به‌عنوان پادشاه چند کشور دموکراتیک با هزینه‌ای سرسام‌آور تاج‌گذاری کرد.

ساعتی قبل از این مراسم، پلیس انگلیس گراهام اسمیت رهبر گروه ضد سلطنت این کشور را دستگیر کرد. او در میان شماری از معترضان زردپوش معروف به «جمهوری‌خواهان» به سلطنت در مرکز لندن تجمع کرده بود که پلیس او را دستگیر کرد. عکسی که در توئیتر منتشر شده نشان می‌دهد که اسمیت روی زمین نشسته و افسران پلیس نیز او را محاصره کرده‌اند.

جمهوری‌خواهی در انگلیس، یک جنبش سیاسی است که از جایگزینی نظام سلطنتی با جمهوری حمایت می‌کند. معترضان که همزمان با مراسم تاج‌گذاری چارلز به خیابان آمده بودند، برای متمایز کردن خود تی‌شرت‌های زرد رنگ پوشیده بودند و تابلوهایی با مضمون «پادشاه من نیست» در دست داشتند.

بر اساس گزارش رویترز، آن‌ها در تجمع اعتراضی، به هو کردن نظام سلطنتی یا خواندن آهنگ‌هایی با مضمون «او فقط یک مرد معمولی است» پرداختند.

پیش از مراسم تاج‌گذاری چارلز، پلیس لندن هشدار داده بود که اگر معترضان به سلطنت بخواهند مانع از شادی و جشن شوند که حکومت انگلیس برای مراسم تاج‌گذاری چارلز تدارک دیده، «اقدام خواهد کرد».

برخی منابع خبری گزارش کرده‌اند که مخالفان سلطنت در خارج از محل برگزاری مراسم، شعار «مرگ بر شاه» و «مرگ بر سلطنت» سر دادند که پلیس تعدادی از آن‌ها را بازداشت کرد.

در لندن، معترضان خواستار رئیس دولت انتخابی شدند. آن‌ها می‌گویند که خانواده سلطنتی در یک دموکراسی مبتنی بر قانون اساسی مدرن جایی ندارد و حفظ آن پرهزینه است. انگلستان چند میلیون گرسنه که از خیرین غذا می‌گیرند دارد. در گلاسکو در اسکاتلند و کاردیف در ولز نیز تظاهرات ضد سلطنت برگزار شد.

روی تابلوهایی که معترضان تدارک دیده بودند، «الغای سلطنت، غذا دادن به مردم» نقش بسته بود. در رسانه‌های اجتماعی، بسیاری از معترضان به سلطنت بحران اقتصادی انگلیس را با مراسم پر زرق و برق تاج‌گذاری چارلز مقایسه کردند.

رویترز نوشت: «اگرچه معترضان در مقایسه با ده‌ها هزار نفری که در خیابان‌های لندن برای حمایت از پادشاه جمع شده بودند در اقلیت بودند، ولی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حمایت از سلطنت رو به کاهش است و در بین جوانان (از همه اقشار) ضعیف‌تر است.»‌

یک نظرسنجی توسط YouGov ماه گذشته میلادی انجام شده، نشان داد که ۶۴ درصد از مردم بریتانیا گفته‌اند که علاقه کمی به تاج‌گذاری دارند یا اینکه اصلاً علاقه‌ای به آن ندارند.

از برنامه دستگاه‌های دولتی درباره تورم تا دغدغه‌مندی به‌جای بی‌اعتنایی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مرگ، عاقبت تروریست» نوشت: حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب، ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی «حرکه‌النضال» صبح روز گذشته به اجرا درآمد.

«حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود»، سرکرده گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب «حرکه‌النضال»، چندین عملیات تروریستی را در ایران طراحی و اجرا و از این طریق مردم بی‌گناه از جمله زنان و کودکان ایرانی را قربانی کرده بود.

حسب محتویات و مستندات موجود در پرونده اسیود و اقاریری که داشته، گروهک تروریستی تحت حمایت او عملیات‌های تروریستی متعددی را علیه مردم ایران ترتیب داد که یکی از آنها حمله به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز در ۳۱ شهریور سال ۹۷ است.

این اقدام تروریستی منجر به شهادت ۲۵ نفر از جمله یک کودک و مجروح شدن ۲۴۹ نفر دیگر از هموطنان‌مان شد.

گروهک حر که النضال به سرکردگی «چعب» اقدامات تروریستی خونبار دیگری نیز علیه امنیت مردم ایران انجام داده که از جمله آنها بمب‌گذاری در اماکن دولتی و سرقت مسلحانه است.

اسیود از سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۵) سرکردگی گروهک تروریستی حر که النضال را تحت حمایت چندین سرویس جاسوسی از جمله موساد و ساپو (سرویس جاسوسی کشور سوئد) و بعضی کشورهای منطقه بر عهده گرفت. در نتیجه اقدامات تروریستی و خونبار این گروهک به سرکردگی حبیب اسیود، بیش از ۴۵۰ نفر از شهروندان ایرانی شهید و مجروح شده‌اند.

بنا بر گزارش رسانه قوه قضائیه، بیشترین تمرکز و فعالیت‌های این گروهک تروریستی روی عملیات‌های تخریبی، ترور و بمب‌گذاری در منطقه جنوب غرب ایران به‌ویژه استان خوزستان، تلاش برای ناامن‌سازی این استان و در نهایت، ترغیب برای جداسازی آن از ایران بود.

بمب‌گذاری در فرمانداری اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (سازمان برنامه و بودجه) خوزستان در سال ۸۴، عملیات بمب‌گذاری اداره مسکن و شهرسازی اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در اداره محیط‌زیست اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در خطوط انتقال نفت خوزستان، بمب‌گذاری در محور انتقال نفت اهواز-آبادان-ماهشهر، بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان در سال ۸۴، برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در دادگستری اهواز و حمله تروریستی به رژه نیروهای نظامی و انتظامی در ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۷ در اهواز از جنایات گروهک تروریست حرکه‌النضال است.

بمب‌گذاری در بانک سامان اهواز در سال ۸۴، حمله مسلحانه به تأسیسات پمپاژ آب در یکی از روستاهای شوشتر در سال ۸۸ و ترور یکی از شهروندان در یکی از روستاهای شوشتر در سال ۸۸ با به رگبار بستن وی و به آتش کشیدن خودروی شخصی‌اش از دیگر اقدامات تروریستی‌ای است که گروهک تروریستی حرکه‌النضال به سرکردگی چعب مرتکب آنها شده است.

از برنامه دستگاه‌های دولتی درباره تورم تا دغدغه‌مندی به‌جای بی‌اعتنایی

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دغدغه‌مندی به‌جای بی‌اعتنایی و بیزاری» نوشت: تولیت آستان قدس رضوی تلاش برای ترویج گفتمان دینی و انقلابی و ارتباط‌گیری مؤثر با نسل جوان را از عرصه‌های خدمتی خادم‌یاران رضوی دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در همایش خادم‌یاران رضوی استان همدان گفت: وظیفه ما در مقابل انحرافات، دغدغه‌مندی است نه بی‌اعتنایی.

وی در ادامه ابراز کرد: دلمان را خوش نکنیم به آن جمعیتی که با ما و گرایش ما همراه هستند. دشمن با ابزاری که در دست دارد، می‌خواهد نسل جوان را از ما بگیرد. ببینیم ما نسبت به جوانانی که اگرچه در عمق وجود و باطن خود نسبت به اسلام و ارزش‌های اسلام و انقلاب معتقد هستند ولی در برخی افکار و عقاید یا ظاهر خود با ما تفاوت دارند یا دچار انحرافاتی شده‌اند، چه کرده‌ایم و در مقابل آن‌ها چه مسئولیتی داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی افزود: نمی‌توانیم بگوییم حالا که او دچار انحراف شده است، نسبت به او بیزاریم! این جوانان، فرزندان اسلام و ایران و انقلاب ما هستند و ما وقتی انحرافی در این‌ها می‌بینیم، باید در هدایت آن‌ها بی‌تابی کنیم نه بی‌اعتنایی!

وی ادامه داد: مگر اصحاب پیامبر اکرم (ص) امثال ابوذر، مقداد و عمار از ابتدا انسان‌های مؤمن و باایمانی بودند؟ این هنر و رسالت پیامبر (ص) بود که از دل جامعه آن زمان، امثال ابوذرها و مقدادها را تربیت و آنچنان بی‌تاب هدایت مردم بود که خدا به او فرمود گویی ای پیامبر می‌خواهی خودت را برای هدایت مردم هلاک کنی! «لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلاّ یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ».

تولیت آستان قدس رضوی گفت: باید در بین نسل جوان برویم، با آن‌ها حرف بزنیم، انس بگیریم، احترام کنیم، گوش شنوا برای سخنانشان داشته باشیم.

فقط عادت نکنیم ما حرف بزنیم، بلکه عادت به گفت‌وگو کنیم. اجازه دهیم دیگران هم حرف بزنند. انتقاد کنند و میدان را برایشان باز کنیم تا به این باور برسند که جریان دینی و انقلابی از آن‌ها فاصله ندارد و اگر فاصله‌ای است، فاصله بین ملت و مردم ایران با دشمنان اسلام و انقلاب است.

از برنامه دستگاه‌های دولتی درباره تورم تا دغدغه‌مندی به‌جای بی‌اعتنایی

کد خبر 659416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.