جبهه مقاومت در مسیر همکاری؛ اسرائیل در سراشیبی سقوط / روایتی از سفر به سوریه پس از ۱۳ سال

دستاورد سفر استراتژیک رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه و تقویت دیپلماسی منطقه‌ای ایران، همچنان در کانون توجه محافل بین‌المللی و رسانه‌های جهانی قرار دارد و از آن به عنوان گام بلند ایران در تثبیت جغرافیای مقاومت یاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت روز سه‌شنبه، دوازدهم اردیبهشت‌ماه در نشست خبری هفتگی خود خبر از سفر آیت الله رئیسی به سوریه می‌دهد و تاکید می‌کند که این سفر به دعوت رسمی رئیس‌جمهور سوریه پس از ۱۳ سال و در استمرار دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و با محوریت تقویت مناسبات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران، سوریه و محور مقاومت انجام می‌شود.

سیزدهم اردیبهشت؛ فرودگاه مهرآباد

مراسم بدرقه رئیس‌جمهور و هیئت همراه به سوریه این بار کمی متفاوت بود، آیت‌الله رئیسی جهت عزیمت به سوریه توسط خانواده‌های شهدای مدافع حرم بدرقه می‌شود و در این مراسم فرزندان شهدا را مورد تفقد قرار می‌دهد و در سخنان کوتاهی می‌گوید: «ان‌شاالله بتوانیم پرچمی را که شهدا برافراشتند، افراشته نگه داریم و سلام شما را به حضرت زینب (س) می‌رسانیم.»

رئیس‌جمهور در ادامه از رشادت‌های این شهدا و نقش پر رنگ شهیدان در پیروزی جبهه مقاومت قدردانی و تشکر می‌کند.

نخستین سفر رئیس‌جمهور از ایران به سوریه پس از ۱۳ سال به یکی از ویژه‌ترین سفرهای دیپلماتیک در «تاریخ دیپلماسی» منطقه‌ای کشورمان تبدیل و نقطه عطف تاریخی در روابط ایران و سوریه ارزیابی می‌شود.

دستاورد میدان برای دیپلماسی

اراده ایران و سوریه برای توسعه روابط

آیت‌الله رئیسی پیش از ترک تهران در گفت‌وگویی با خبرنگاران نیز اینگونه از مواضع دولت می‌گوید: «امروز بر همگان روشن شده که مواضع جمهوری اسلامی ایران بر عقلانیت، تدبیر و حقانیت و مبتنی بر مقاومت و ایستادگی است. امروز اثبات شده که مقاومت و آنچه که جمهوری اسلامی بارها بر آن تأکید کرده یعنی ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان جواب داده است، امروز در منطقه برای همه روشن است که جمهوری اسلامی ایران ستون مستحکمی به حساب می‌آید که همه می‌توانند به این ستون مستحکم اعتماد کنند و مواضع و جایگاه جمهوری اسلامی به عنوان یک بازیگر اصلی و مؤثر در تحولات منطقه محسوب می‌شود.»

رئیس‌جمهور همچنین اهداف سفر خود را تحکیم و ارتقای روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی با سوریه می‌داند، چراکه اراده دو کشور بر توسعه روابط است و زمینه‌های بسیاری برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد. همچنین در گفت‌وگوها تسریع در اجرای توافقنامه‌های میان دو کشور دنبال می‌شود و در پایان نیز آیت‌الله رئیسی این اطمینان را می‌دهد که گسترش روابط میان تهران و دمشق به نفع دو ملت و منطقه خواهد بود.

فرودگاه دمشق

هواپیمای ریاست‌جمهوری ایران در فرودگاه دمشق به زمین می‌نشیند و آیت‌الله رئیسی در رأس هیئتی بلندپایه مورد استقبال «محمدسامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت سوریه قرار می‌گیرد و پس از آن راهی کاخ ریاست‌جمهوری سوریه می‌شود تا مراسم رسمی استقبال توسط همتای سوری برگزار شود.

سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران و رؤسای دستگاه‌های دولتی و نهادها برای استقبال از رئیس‌جمهور در فرودگاه دمشق حاضر می‌شوند.

در این سفر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه، جواد اوجی وزیر نفت، امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر و محمد جمشیدی معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی بخش خصوصی رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند.

دستاورد میدان برای دیپلماسی

استقبال سوری‌ها از رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور همچنین در مسیر فرودگاه تا کاخ ریاست‌جمهوری سوریه، مورد استقبال پرشور مردم این کشور قرار می‌گیرد. استقبال‌کنندگان با در دست داشتن تصاویری از آیت‌الله رئیسی و بشار اسد و شهدای مقاومت، از سفر رئیس‌جمهور ایران به این کشور پس از ۱۳ سال بحران و جنگ، ابراز خرسندی می‌کنند.

آیت‌الله رئیسی هم با توقف و حضوری کوتاه در مسیر، به ابراز احساسات استقبال‌کنندگان مردمی پاسخ می‌دهد.

دستاورد میدان برای دیپلماسی

قصر الشعب؛ استقبال رسمی

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دقایقی قبل از ورود ابراهیم رئیسی، وارد محوطه بیرونی قصر می‌شود و منتظر می‌ماند تا مراسم استقبال رسمی از میهمانان ایرانی آغاز شود.

در مراسم استقبال رسمی در قصر الشعب ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته می‌شود و پس از اینکه رؤسای جمهور از یگان تشریفات سان دیدند، آیت‌الله رئیسی و بشار اسد، مقامات عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی می‌کنند. پس از مراسم استقبال رسمی نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور به ریاست رؤسای جمهور برگزار می‌شود.

دستاورد میدان برای دیپلماسی

دیدار آیت‌الله رئیسی با همتای سوری در کاخ مردم

آیت‌الله رئیسی ضمن ابراز خرسندی از پیروزی دولت و ملت سوریه و جبهه مقاومت برابر تروریسم و عبور از دوران سخت، می‌گوید: «تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته است بر روابط برادرانه دو کشور تأثیر گذارد. روابط ایران و سوریه با خون شهدای عزیز ما به‌ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی گره خورده و این اسم رمز پایداری و استحکام روابط دو کشور است. دولت و ملت سوریه دشواری‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتند و امروز می‌توانیم بگوییم که شما این مشکلات را پشت سر گذاشتید و با وجود تهدیدها و تحریم‌هایی که به شما تحمیل شد، توانستید پیروز شوید.

رئیس‌جمهور ادامه می‌دهد: امروز حقانیت جایگاه ایران و سوریه، انطباق این مسیر با عقلانیت و مقاومت و ایستادگی کاملاً اثبات شده و جواب داده است و کسانی که تا دیروز نسبت به موضع، جایگاه سیاسی و نظرات و دیدگاه‌های ایران درباره سوریه تردید داشتند، متقاعد شده‌اند که این موضع، بحق و عادلانه بوده است.

آیت‌الله رئیسی بر حمایت و کمک ایران به تحقق صلح پایدار، ثبات و آرامش در سوریه، تاکید می‌کند و جمهوری اسلامی را همان‌گونه که در مبارزه با تروریسم کنار دولت و ملت سوریه ماندند در عرصه آبادانی و پیشرفت هم کنار برادران سوری خود حاضر و آماده هستند.

دستاورد میدان برای دیپلماسی

امضای ۱۵ سند همکاری میان ایران و سوریه با حضور رئیسی و اسد

برنامه جامع همکاری راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه و ۱۴ سند همکاری دیگر به امضای رؤسای جمهور و مقامات عالی دو کشور می‌رسد و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و بشار اسد، بعدازظهر چهارشنبه در مراسمی در قصر الشعب سوریه برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف را امضا می‌کنند.

همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور رئیسی و بشار اسد، ۱۴ سند همکاری بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل‌ونقل ریلی و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را به امضا رساندند.

این اسناد توسط وزرای خارجه، راه و شهرسازی، اقتصاد، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات با همتایان سوری آنها امضا شد.

دستاورد میدان برای دیپلماسی

تأسیس بانک و بیمه مشترک ایران و سوریه و اعزام سالانه ۵۰ هزار زائر به دمشق

رئیس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و سوریه، تأسیس بانک و بیمه مشترک بین تهران-دمشق و اعزام سالانه ۵۰ هزار زائر به دمشق را بخشی سند همکاری این دو کشور عنوان می‌کند.

مهرداد بذرپاش درباره امضای ۱۵ سند همکاری میان تهران و دمشق که در نوع خود تاریخی و بی‌سابقه است، می‌گوید: این اسناد شرایط تجارت و فعالیت اقتصادی را میان تجار و فعالان اقتصادی تسهیل می‌کند تا بتوانند بهتر، با کیفیت‌تر و با حجم گسترده‌تر به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بپردازند.

وزیر راه و شهرسازی درباره عملیات اعزام زائران به سوریه نیز اظهار می‌کند: براساس توافق انجام شده بین تهران و دمشق قرار است سالی ۵۰ هزار زائر برای زیارت حرم‌حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) به شکل میانگین هفته‌ای هزار زائر در سه تا پنج پرواز به سوریه سفر کنند که عملیات اعزام زائران به سوریه طی دو ماه آینده انجام خواهد شد.

بذرپاش درباره تأسیس بانک و بیمه مشترک میان ایران و سوریه، می‌گوید: در نشستی با حضور وزیر اقتصاد ایران قرار است بانک و بیمه مشترک برای فعالیت‌های اقتصادی دو کشور راه‌اندازی شود. با تأسیس بانک و بیمه مشترک بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی انجام خواهد شد اما تا زمان تأسیس بانک قرار است یک بانک عامل از طرف ایران و سوریه عملیات تبادل مالی آسان را به منظور تسهیل اقدامات مالی برای تجار فراهم کنند.

زینبیه؛ دیدار با خانواده شهدا

آیت‌الله رئیسی عصر چهارشنبه با حضور در زینبیه دمشق، ضمن زیارت حرم مطهر حضرت زینب (س) با جمعی از خانواده شهدای محور مقاومت از کشورهای سوریه، لبنان‌، افغانستان‌، ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

وی در ادامه، در صحن مطهر حضرت زینب (س) در جمع اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا و فرماندهان و رزمندگان محور مقاومت و علمای سوری از مذاهب مختلف سخنانی ایراد می‌کند. پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور، محمد عبدالستار السید، وزیر اوقاف و عبدالله نظام رئیس جمعیت اهل‌البیت (ع) سوریه سخنانی درباره جایگاه ایران و نقش آن در مبارزه با تروریسم و ثبات و امنیت منطقه بیان می‌کنند.

دستاورد میدان برای دیپلماسی

چهاردهم اردیبهشت؛ دیدار با فرماندهان مقاومت

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در روز دوم سفر به سوریه به دیدار جمعی از رهبران و فرماندهان مقاومت اسلامی و اندیشمندان فلسطینی می‌رود. پیش از سخنان رئیس‌جمهور، زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی همچنین مسئولان جنبش حماس و مکتب سیاسی جبهه شرقی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود می‌پردازند.

اهمیت سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه و پیام حمایتی آن به مقاومت و پیام قدرت به صهیونیست‌ها، قدردانی از حمایت‌های همه‌جانبه ایران از مقاومت، تغییر شرایط منطقه و جهان به نفع جریان مقاومت و فلسطین و تأکید بر وحدت جهان اسلام برای مقابله با رژیم صهیونیستی از جمله محورهای مطرح شده در این نشست بود.

آیت‌الله رئیسی در این نشست فلسطین و آزادی قدس را مهم‌ترین مسئله جهان اسلام می‌داند که نباید به دست فراموشی سپرده شود و در ادامه متذکر می‌شود «مسلمانان هم باید همه ظرفیت‌ها را برای احقاق حقوق تضییع‌شده فلسطین و آزادی قدس شریف به کار گیرند.»

رئیس‌جمهور انعقاد قراردادهایی چون کمپ دیوید، شرم‌الشیخ و اسلو و پیشنهاداتی را که برای عادی‌سازی روابط با کشورهای اسلامی مطرح شده است در راستای بقای رژیم صهیونیستی می‌داند و معتقد است: آنها برخی دولت‌ها را وادار به از سرگیری روابط با صهیونیست‌ها کردند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، پیمان‌شکنی این رژیم، تداوم تجاوز به حقوق فلسطینی‌ها و قتل و غارت بود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در یورش به مسجدالاقصی و کشتار معتکفان و نمازگزاران روزه‌دار ادامه می‌دهد: کار به جایی رسید که طرفداران عادی‌سازی روابط با اعتراض و سوال مردم خود مواجه و متوجه شدند هیچ راهی جز مقاومت و ایستادگی مقابل این رژیم وجود ندارد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امروز ثابت شده مقاومت تنها راه مقابله با اسرائیل و پیشبرد جهان اسلام است، با اشاره به به شکست هیمنه آمریکا و رژیم صهیونیستی در جهان اسلام می‌گوید: «امروز بیش از هر زمان دیگری وحدت و انسجام نیروهای مقاومت، منطقه و جهان اسلام برای تسریع شکست رژیم صهیونیستی و آزادی قدس شریف و حاکمیت فلسطینی‌ها بر سرنوشت‌شان ضروری است.»

دستاورد میدان برای دیپلماسی

پیروزی جبهه مقاومت در سوریه، فلسطین و لبنان قطعی است

رئیس‌جمهور در ادامه در محل کاخ ریاست‌جمهوری دمشق با علمای بلاد شام، اصول مکتب امام خمینی (ره) را توکل به خدا، توجه به توانایی‌های مردم و اجرای عدالت در همه امور می‌داند و می‌گوید: قراردادهایی چون کمپ دیوید، شرم الشیخ و اسلو از آنجا که قراردادهایی غیرعادلانه بوده است، هیچ‌گاه نتوانست منافع ملت فلسطین را تأمین کند. ظلم به سوریه، لبنان و فلسطین از طریق تشکیل و حمایت گروه‌های تروریستی و تکفیری، باید روزی در دادگاه‌های جهانی رسیدگی و عوامل آن مجازات شوند. امروز که این ساختارها در اختیار نظام ناعادلانه جهانی است، وظیفه اندیشمندان و نخبگان جهان اسلام به‌ویژه علمای سوریه، تبیین واقعیت‌ها و از جمله روشنگری درباره ظلم‌های مستمر آمریکا و صهیونیست‌ها به مردم منطقه است.

رئیس‌جمهور پس از دیدار با علمای اهل سنت بلاد شام، در جمع صمیمانه آنها حضور پیدا کرد که یکی از علمای اهل سنت با اشاره به چفیه فسلطینی آیت‌الله رئیسی، به رئیس‌جمهور گفت که «ما چفیه ایرانی‌ها را بر سر انداخته‌ایم و شما چفیه فسلطین و سوریه را.»

دستاورد میدان برای دیپلماسی

حضور رئیسی در جمع فعالان اقتصادی سوریه و ایران

در ادامه آیت‌الله رئیسی در جمع فعالان اقتصادی سوریه و ایران، با اشاره به امضای برنامه جامع همکاری راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه و ۱۴ سند همکاری در زمینه همکاری‌های تجاری، نفت و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل‌ونقل ریلی و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری، زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی، اینگونه آینده دو کشور را پیش‌بینی می‌کند که در این اسناد همکاری تمام اقدامات برای رقم زدن فصل نوین فعالیت‌های اقتصادی و علم و فناوری بین دو کشور فراهم می‌شود.

تشرف آیت‌الله رئیسی به حرم مطهر حضرت رقیه (س)

رئیس‌جمهور در ادامه در میان استقبال زائران وارد حرم مطهر حضرت رقیه (س) می‌شود و به زیارت می‌پردازد.

دستاورد میدان برای دیپلماسی

پانزدهم اردیبهشت؛ فرودگاه مهرآباد

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی رئیس‌جمهور سوریه در صدر هیئتی به این کشور سفر کرده بود، بامداد جمعه، پانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ با استقبال محمد مخبر، معاون اول و جمعی از وزرای دولت سیزدهم وارد فرودگاه مهرآباد شد.

دستاورد میدان برای دیپلماسی

سفر به سوریه نقطه عطفی در گسترش روابط و تقدیر از مقاومت آنها بود

سفر فشرده آیت‌الله رئیسی به سوریه، در شرایطی انجام شد که دولت این کشور حدود ۱۳ سال درگیر بحران‌های متعدد و جنگ داخلی بود و در نهایت با حمایت راهبردی جبهه مقاومت، موفق به احیای حاکمیت خود شد. تعمیق روابط تهران و دمشق در حالی انجام می‌شود که غرب آسیا در ماه‌های اخیر دگرگونی‌های جدیدی را تجربه کرده است، رخدادهایی که خبر از پایان اسرائیل و نقش‌آفرینی بیشتر جبهه مقاومت و اقتدار راهبردی ایران می‌دهد.

رئیس دولت سیزدهم بامداد جمعه در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران در خصوص دستاورد سفر دو روزه خود به دمشق، این رویداد را نقطه عطفی در گسترش روابط اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی ایران و سوریه دانست و آن را قدردانی از مقاومت مردم و دولت سوریه در مقابل هجمه‌های سخت دشمنان توصیف کرد.

سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه تهران و دمشق ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای تبادل و همکاری با یکدیگر در راستای ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری دارند، از گفت‌وگو و رایزنی با همتای سوری خود، با محوریت مسائل اقتصادی و تجاری و تبادل ظرفیت‌های متقابل دو کشور خبر داد.

دستاورد سفر به دمشق؛ تعمیق روابط ایران و سوریه

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در خصوص دستاورد سفر آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: از سال ۲۰۱۱ و همزمان با آغاز بحران سوریه تقریباً ارتباطات مردمی ایران و سوریه به دلیل ناامنی‌ها و بمباران‌های مکرر فرودگاه‌های سوریه توسط رژیم صهیونیستی یا حملات تکفیری‌ها قطع شد، در حالی که قبل از وقوع بحران سوریه روزانه شاهد سفر صدها هزار زائر ایرانی به سوریه همچنین زائران سوری به ایران بودیم.

وی در این‌باره افزود: قبل از حمله تروریست‌ها و ایجاد بحران ۱۲ ساله در سوریه روزانه صدها ایرانی برای زیارت اماکن متبرکه عازم سوریه می‌شدند که متأسفانه این موضوع مسکوت ماند، اما برقراری ارتباطات با سوری‌ها برای از سرگرفتن برنامه‌های اعزام زوار به لحاظ دستاوردهای فرهنگی و اقتصادی که به دنبال دارد از چند جهت حائز اهمیت است و روی آن تأکید می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: سوری‌ها همواره در طول ۴۰ سال گذشته ثابت کردند با ملت ایران ارتباط عاطفی دارند بعد از آغاز بحران به دلیل ناامنی‌ها و انفجارهای مکرری که در دمشق و اطراف دمشق صورت گرفت ارتباطات و زیارت‌های زائران ایرانی قطع شد مسئله حائز اهمیت این است که سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه حاوی پیام مهمی است که سوریه بحران خود را پس از ۱۲ سال پشت سر گذاشته است.

هانی‌زاده افزود: این سفر پیام مهمی به همه مردم منطقه و جهان می‌دهد که سوریه بعد از پشت سر گذاشتن سال‌ها بحران نفس‌گیر اکنون از این بحران خارج شده است و آمادگی دارد تا جایگاه واقعی خود را به عنوان یک کشور تأثیرگذار عربی بازیابی کند، به همین دلیل بعد از این سفر، ایران سازوکارهای لازم را با همکاری دولت سوریه برای اعزام زائران به سوریه در دستور کار قرار می‌دهد.

وی با تأکید بر اهمیت توسعه روابط با سوریه گفت: با توجه به اینکه سوریه در حال حاضر به سمتی حرکت می‌کند تا ثبات و استقرار خود را به دست بیاورد، سفر رئیسی به سوریه تأکیدی بر پایان بحران سوریه است و ایران به عنوان دوست و برادر سوریه باید روابط خود را بیش از پیش با این کشور تحکیم کند، چرا که تحکیم روابط ایران و سوریه به منزله تحکیم و تقویت محور مقاومت است.

تقویت همکاری‌های اقتصادی، اقتصادی و امنیتی

محمد صادق کوشکی، کارشناس مسائل منطقه‌ای اظهار کرد: کشور عربی سوریه در واقع به یکی از هم‌پیمانان و شرکای راهبردی و استراتژیک ایران در حوزه امنیت تبدیل شده است و سال‌ها در این عرصه، ایران یاری‌گر راهبردی تأمین امنیت منطقه‌ای و سرزمینی بوده است.

وی افزود: منطق اقتضا می‌کند این شراکت و ارتباط دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و بازرگانی هم دنبال و تقویت شود. بحث منافع و امنیت ملی موضوعی چندپایه و چندوجهی است که مواردی از جمله امنیت، اقتصاد و دیگر عرصه‌ها را در بر می‌گیرد.

به گفته کوشکی، سوری‌ها به دلیل جنایت، تخریب، سرقت اموال، نفت و کشتار چندساله تروریست‌های داعشی و آمریکایی، خرابی‌های زیرساختی، عمرانی و روبنایی زیادی را تجربه کرده‌اند که باید به مرور ترمیم یا از نو بازسازی شوند.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی کشورمان تمایل به در دست گرفتن و فعالیت مستمر در بازار سوریه و سهیم شدن در این میدان اقتصادی دارد و رئیس‌جمهور ایران نیز برای دستیابی به اهداف راهبردی، تسهیل و تقویت این موارد به این کشور عربی و تأثیرگذار منطقه سفر کرده است.

این کارشناس تاکید کرد: همکاری‌های امنیتی و سیاسی با سوری‌ها همچون گذشته تداوم خواهد داشت.

کد خبر 659307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.