۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
ایران و دیپلماسی فرا اقیانوسی

فراتر از مسائل تجاری و اقتصادی سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا از بعد سیاسی پیام مهمی برای آمریکا دارد و آن اینکه تهران سر انجام به حیاط خلوت آمریکا که ده‌ها سال جولان‌گاه سیاسی و اقتصادی آمریکا تلقی می‌شد نفوذ کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره «ایران و دیپلماسی فرا اقیانوسی» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است می‌نویسد: سفر پنج روزه آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، به سه کشور آمریکای لاتین شامل ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا بیش از اینکه یک سفر عادی و تجاری باشد از اهمیت راهبردی بالائی بر خوردار است.

هر سه کشور و نزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا بخش مهمی از حیاط خلوت آمریکا تلقی می‌شوند و ملت‌های این سه کشور به دلیل سابقه مبارزات استقلال طلبانه و ضد استعماری نگاهی کاملاً عاطفی و احترام انگیز نسبت به ملت ایران دارند.

استقبال گرم و صمیمی از رئیس جمهوری اسلامی ایران در دو حوزه رسمی و مردمی نشان داد که ایران نه تنها کشور انزوا پذیری نیست بلکه حضوری فرا اقیانوسی محترمانه ای در جهان دارد.

حضور اخیر دو ناو «دنا» و «مکران» نیروی دریائی ارتش جمهوری اسلامی در سواحل کشورهای آمریکای جنوبی که حداقل از سه اقیانوس بزرگ و پنج دریا گذشتند، نشان داد که «دیپلماسی فرا اقیانوسی ایران» کاملاً موفق بوده.

در جریان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا ۲۵ توافقنامه مهم تجاری، اقتصادی و همکاری‌های دو جانبه بین مقامات دو کشور امضاء شد که این امر نشان داد فناوری‌های ایران در حوزه‌های مختلف مورد اعتماد کشورهای آمریکای لاتین قرار دارد.

با اینکه حجم تبادل تجاری ایران و ونزوئلا در طول سال‌های اخیر به دلیل بعد مسافت جغرافیائی از ۱۴۰ میلیون دلار در سال تجاوز نمی‌کرد اما سفر رئیس جمهوری به کاراکاس موجب شد تا ایران در آینده حضوری فعال در عرصه‌های فناوری پیشرفته در آمریکای لاتین داشته باشد.

هدف گذاری ایران برای ۱۰ سال آینده این است تا حجم تبادل تجاری بین جمهوری اسلامی و کشورهای آمریکای لاتین به سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار بالغ شود که این رکوردی تاریخی در مناسبات تجاری بین کشورهای آمریکای لاتین و یک کشور اسلامی غرب آسیا تلقی می‌شود.

توانمندی ایران در حوزه صنایع سنگین، احداث پالایشگاه‌های نفت، گاز، کشاورزی نوین، سد سازی و حفاری‌های فلات قاره‌ای برای کشورهای آمریکای لاتین جذابیت فوق العاده ای دارد.

اما فراتر از مسائل تجاری واقتصادی سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا از بعد سیاسی پیام مهمی برای امریکا دارد و آن اینکه ایران سر انجام به حیاط خلوت آمریکا که ده‌ها سال جولان‌گاه سیاسی و اقتصادی امریکا تلقی می‌شد نفوذ کرده است.

این نفوذ که به تدریج به کاهش هژمونی آمریکا وسلطه دلار در آمریکای لاتین منجر خواهد شد نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی توانسته با مقاومت خود در برابر تحریم‌های ظالمانه غرب به الگوئی مناسب برای کشورهای جهان تبدیل شده است.

خشم سناتورهای آمریکایی از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشورهای آمریکای لاتین ثابت می‌کند که سیاست‌های تهاجمی امریکا در جهان شکست خورده و نظام جهانی به سمت همگرائی منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای حرکت می‌کند.

اکنون ایران به عنوان پیشران کشورهای مستقل جهان وبر خوردار از یک الگوی پذیرنده سیاسی به یک قدرت مورد احترام جامعه جهانی تبدیل شده واین امر به انزوای امریکا وهم‌پیمانان منطقه‌ای آمریکا منجر خواهد شد.

کد خبر 667580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.