آزادی پول‌های بلوکه‌شده؛ مطالبه حقوقی ایران

کره جنوبی به بهانه تحریم‌ها در جهت تقویت منابع و منافع خویش قدم برداشته‌ است و با بازی‌های سیاسی درصدد کسب منفعت‌های نامشروع از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و پول‌های مسدود شده ایران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسدود سازی اموال و دارایی‌های ایران از جمله عوائد حاصل از فروش نفت با وضع تحریم‌های ظالمانه ترامپ، چند سالی است که اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار داده است. اگرچه دولت سابق برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره و عراق و سایر کشورها تلاش فراوانی انجام داد، اما متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد و اقتصاد ایران از دارایی‌های حاصل از فروش نفت محروم ماند.

اما در روزهای گذشته خبرهای خوشی در خصوص آمادگی عراق و کره جنوبی برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده به گوش رسید که در کنار اعلام آمادگی بانک جهانی برای پرداخت وام کم بهره به ایران، سیگنال‌های امیدوار کننده‌ای در حوزه گشایش‌های اقتصادی در عرصه بین‌المللی است.

یکی از کشورهایی که بدهی قابل توجهی به ایران دارد، کره جنوبی است. وزارت خارجه این کشور پس از دیدار معاون وزیر خارجه با همتای ایرانی‌اش در وین، در بیانیه‌ای با اشاره به محورهای گفت‌وگوی آن‌ها از موافقت طرف کره‌ای با انجام گرفتن فوری آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره‌ای خبر داد.

وبگاه وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: در سفر چوی جونگ کان معاون وزیر خارجه کره به وین و دیدار با علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، مذاکرات صریح و سازنده‌ای درباره روابط ایران - کره، از جمله مسئله دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره صورت گرفت.

این بیانیه می‌افزاید: معاون وزیر خارجه چوی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات احیای برجام به زودی به نتیجه برسند و دو طرف موافق بودند آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران فوراً انجام شود. دو طرف توافق کردند کارشناسان دو کشور برای بحث پیرامون مسائل مرتبط با انتقال پول‌های بلوکه شده رایزنی‌های کاری انجام دهند.

بی شک آزادسازی منابع بلوکه شده نتایج مثبتی برای اقتصاد ایران همچون کاهش محدودیت‌های بانک مرکزی در تأمین ارز، کاهش فشار ارزی، نزولی شدن قیمت برخی از کالاها از جمله دلار، سکه، خودرو، کالاهای وارداتی و تولیدات مرتبط با مواد اولیه وارداتی دارد.

هیچ اقدام عملی در خصوص آزاد سازی اموال ایران انجام نشده است

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مهمترین اولویت‌های امروز دستگاه دیپلماسی ایران آزاد سازی دارایی‌های ایران است که به ناحق در برخی از کشورها بلوکه شده است.

به گفته وی، اکنون بیش از هفت میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی بلوکه شده است و متأسفانه سال‌ها است که کره جنوبی بر خلاف قوانین بین‌المللی به بهانه‌های مختلف از آزاد سازی اموال و دارایی‌های ایران ممانعت می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان می‌کند: دستگاه دیپلماسی ایران بارها در خصوص این موضوع به مقامات ارشد کره جنوبی هشدار داده است اما متأسفانه تا به امروز هیچ اقدام عملی در خصوص آزاد سازی اموال ایران انجام نشده است.

مقتدایی تصریح می‌کند: اکنون مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده است، زیرا لازم است از تمام ظرفیت‌های کشور در خصوص آزاد سازی اموال بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی استفاده کرد.

مسدود کردن دارایی‌های ایران ظلمی بزرگ است

غلامرضا مرحباء، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اموال و دارایی‌های بلوکه شده ملت ایران در بانک‌های کشورهای خارجی باید آزاد شود، زیرا هر یک سنت که متعلق به مردم ایران باشد و کشوری آن را بلوکه کرده باشد ظلم بزرگی مرتکب شده است.

به گفته وی، در حال حاضر بانک مرکزی و وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را در جهت آزاد سازی اموال بلوکه شده ایران به کار گرفته‌اند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: بازگشت ارزهای بلوکه شده ایران به منابع داخلی کشور قطعاً در تحولی در اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد.

آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، ارتباطی با مذاکرات وین ندارد

حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌المللی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کره‌جنوبی با توجه به اینکه هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را بلوکه کرده است، سعی می‌کند به نوعی راه‌حلی را ایجاد کند که بتواند در آینده نیز با ایران همکاری داشته باشد زیرا کره‌جنوبی منافع اقتصادی و تجاری بالایی در ایران دارد و تحریم ایران به ضرر اقتصاد کره‌جنوبی خواهد بود.

وی خاطر نشان می‌کند: به نظر می‌رسد تحرکات کره‌جنوبی اگر برای پادرمیانی میان ایران و تروئیکای اروپایی باشد، می‌تواند کارساز شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی تاکید می‌کند: آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی، ارتباطی با مذاکرات وین ندارد. این پول‌ها برخلاف قوانین بین‌المللی بلوکه شده است. کره سعی می‌کند به‌جای پرداخت مستقیم پول، به ایران کالا صادر کند. این موضوع مغایر با آن چیزی است که در توافقنامه بازرگانی میان ایران و کره جنوبی مطرح است و همان‌چیزی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند.

کد خبر 548756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.