توسعه حمل‌ونقل بر افزایش درآمدهای شهری اثرگذار است

مشاور حوزه کسب‌وکار و تدوین استراتژی بازاریابی توسعه حمل‌ونقل شهری را بر افزایش درآمدهای شهر موثر دانست و گفت: کاهش آلودگی و تمایز در بازار نیز در این زمینه حائز اهمیت است و حتی می‌توان گفت که توریسم و درآمد شهری به‌ شدت وابسته به این موضوع است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امین کاچار امروز - چهارشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه - در کارگاه تخصصی نخستین رویداد فناورانه حمل‌ونقل دانش‌بنیان، اظهار کرد: حلقه گمشده خدماتی که در حوزه حمل‌ونقل به شهروندان ارائه می‌شود، میزان پذیرش مخاطب است که می‌تواند قدرت نفوذ برند را نشان دهد؛ بنابراین در طرح‌های دولتی باید به فرایند کسب‌وکار توجه کرد.

وی با اشاره به لزوم خریداری سرویس‌های ارائه شده حمل‌ونقل از سوی مردم، افزود: خواسته خریداران موضوعی است که در بخش‌های فنی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ بنابراین دغدغه‌های حوزه ترافیک، آموزش رانندگان، ایمنی راه‌ها و حمل‌ونقل و برنامه‌ریزی شهری در زمینه بهبود کیفیت هوا، دوچرخه‌سواری، ورزش، توسعه پایدار و فرهنگ حمل‌ونقل دغدغه عمومی شهرداری‌ها است.

مشاور حوزه کسب‌وکار و تدوین استراتژی بازاریابی و مدیر پروژه نخستین اتوماسیون‌های شهرداری اصفهان راه حل این چالش‌ها را تعریف مجموعه موضوعات در قالب یک اکوسیستم معرفی و خاطرنشان کرد: میزان مؤثر بودن سیستم‌ها، تأثیر اجتماعی اقدامات، نوآوری و جذابیت برای بازار از عوامل مؤثر بر موفقیت اکوسیستم‌ها است، بر اساس این نگاه مدیریت شهری تنها یک سرویس دهنده نیست، بلکه میزان جذابیت، زیرساخت‌ها و عوامل دیگر همچون فرهنگ مصرف و کاربرد نیز دارای اهمیت است.

کاچار وجود نگاه کسب‌وکاری را برای بهره‌برداری درست از زیرساخت‌ها ضروری دانست و ادامه داد: در بخش حمل‌ونقل یک اکوسیستم کلی وجود دارد و چنانچه جایگاه همه احزاب در اکوسیستم تعریف شود می‌توان گفت سیستم رو به جلو می‌رود، به عنوان مثال گاهی مدیران برای ایجاد خطوط حمل‌ونقل به عواملی همچون جمعیت مناطق یا میانگین سنی جمعیت محلات توجه می‌کنند که با دخالت عواملی مانند پاندمی کرونا و میل به دورکاری، این برنامه‌ریزی دچار اختلال می‌شود.

وی با اشاره به بهبود اقدامات حوزه ارتباطی شهرداری نسبت به گذشته، اضافه کرد: خواسته ما از اکوسیستم برندینگ حمل‌ونقل شهری استفاده از یک تاکتیک مقطعی و ضربتی نیست، بلکه منظور اقدامات بلند مدت است، از سوی دیگر اجزای اصلی این اکوسیستم یعنی میزان اعتماد و رضایت مشتریان باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاور حوزه کسب‌وکار و تدوین استراتژی بازاریابی توسعه حمل‌ونقل شهری را بر افزایش درآمدهای شهر مؤثر دانست و تاکید کرد: کاهش آلودگی و تمایز در بازار نیز در این زمینه از اهمیت زیادی برخوردار است و حتی می‌توان گفت که توریسم و درآمد شهری به شدت وابسته به این موضوع است.

سیستم حمل‌ونقل سبز یا پایدار یک استراتژی ناقص است

کاچار اظهار کرد: نتایج قابل انتظار جمع‌آوری شده درباره اکوسیستم‌های برندینگ نشان می‌دهد بسیاری از کلان‌شهرهای جهان از جمله کوپنهاک، سنگاپور، هنگ‌کنگ، زوریخ سوئیس و توکیو با استفاده از این شیوه‌ها، ترافیک خودرویی را ۶۳ درصد کاهش داده‌اند.

وی ایجاد سیستم حمل‌ونقل سبز یا پایدار را یک استراتژی ناقص دانست و گفت: با توجه به اینکه برنامه‌ریزان شهری به دنبال متضاد این استراتژی نیستند، باید چشم‌اندازهای این بخش را بالاتر ببریم، به عبارت دیگر نبود حمل‌ونقل پاک باعث ایجاد نارضایتی می‌شود، اما این اکوسیستم باید شامل خدمات و تکنیک‌های دیگری شود تا تعامل و مشارکت شهروندان را به همراه داشته باشد.

وی یکی از نقاط ضعف در این زمینه را انتقال و مشارکت اکوسیستم برند دانست و خاطرنشان کرد: برای طراحی یک اکوسیستم باید فروش خدمات به مشتریان به درستی انجام شود، مراحل برنامه‌ریزی استراتژیک طراحی هویت برند حمل‌ونقل نیز شامل تبلیغات و ارتباطات، تجربه کاربری و خدمات، مشارکت مردمی و پشتیبانی از سیاست‌های زیست‌محیطی است که نتیجه آن برندسازی و جذب مشارکت مردمی در کشورها، افزایش تعداد مسافران و در نتیجه افزایش درآمد شهری است.

مشاور حوزه کسب‌وکار و تدوین استراتژی بازاریابی یکی از نقاط کم‌هزینه نسبت به اقدامات دیگر شهرداری را سرمایه‌گذاری بر سیستم‌های حمل‌ونقل شهری دانست و گفت: انتخاب استراتژی برای بخش حمل‌ونقل به جذابیت و تقاضا در جامعه و جذب مشارکت بستگی دارد، با این حال یکی از اقدامات مهم در زمینه تدوین استراتژی، آینده‌پژوهی است، به عبارت دیگر برای تدوین استراتژی باید به آینده را نگاه کنیم.

کاچار بخش حمل‌ونقل را دارای چهار زیر مجموعه اشتراکی خودران و متصل دانست و تاکید کرد: با توجه به مباحثی که در این رویداد درباره خودروهای الکتریکی مطرح شد، به نظر می‌رسد برای گسترش استفاده از این خودروها باید تعاملی با تولیدکنندگان باتری‌های الکتریکی انجام شود تا مصرف‌کننده برای استفاده از این وسایل نقلیه الکتریکی دچار تردید نشود.

وی با اشاره به تغییر استراتژی‌ها برای اختصاص زمین به ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ادامه داد: در سیاست‌های توزیع و اختصاص زمین برای حمل‌ونقل باید وسایلی همچون دوچرخه و اسکوتر در نظر گرفته شود، به طور کلی اکوسیستم چند وجهی به این معنا است که برای یک سفر درون شهری باید یک راه حل ارائه و اجرایی شود.

کد خبر 659098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.