بهبود شرایط حمل‌ونقلی اصفهان با اجرای پروژه‌های جدید/ ایجاد صندوق‌ برای  پیشرفت محلات یزد

پربازدیدترین اخبار شورای شهر خبرگزاری ایمنا را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اجرای پروژه‌های جدید برای بهبود شرایط حمل‌ونقلی اصفهان، لزوم نصب سیستم‌های سرمایشی در اتوبوس‌های تهران، ایجاد صندوق‌های رشد و پیشرفت برای آبادانی محلات یزد، افزایش ۵ برابری قیمت‌های نوسازی در همدان، عزم شورای ششم ارومیه برای رفع مشکلات ترافیکی، مشارکت شهرداری بروجرد برای تأسیس اداره حوزه هنری، افتتاح مجموعه ورزشی هفت تیر خیرآباد به مناسبت روز شوراها و ضرورت تقویت اقتصاد روستایی را در این بسته خبری پارلمان شهری ایمنا می‌خوانید.

اجرای پروژه‌های جدید برای بهبود شرایط حمل‌ونقلی اصفهان

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: طی ۲۰ ماه فعالیت شورا، اتوماسیون خدمات در حوزه شهرسازی و صدور پروانه ساختمانی پیشرفت کرد، سامانه اصنو مطرح شد و انتظار داشتیم تا پایان سال گذشته تکمیل شود که بخشی از آن محقق شد و برای تحقق کامل آن پیگیر هستیم. توجه به محلات و اختصاص بودجه برای محلاتی که کمتر مورد توجه بود، تحت عنوان بودجه محلات کم‌برخوردار در سال گذشته و سال جاری مورد توجه قرار گرفت و بودجه مناسبی در نظر گرفته شد تا با اجرای پروژه‌ها به بهبود کیفیت زندگی کمک کنیم.

وی با اشاره به توجه ویژه به حمل‌ونقل عمومی، گفت: از ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس قبل از کرونا به حدود ۶۰۰ دستگاه رسیده بودیم که با توجه به پایان دوران کرونا پاسخگوی نیازها نبود و حمل‌ونقل عمومی در حال فلج شدن بود. تا پایان سال گذشته ناوگان اتوبوسرانی به حدود هزار دستگاه رسید و تا پایان امسال به ۱۲۰۰ دستگاه و بیشتر خواهد رسید.

نورصالحی با تأکید بر این‌که در حوزه پروژه‌های عمرانی، خط دو مترو با قوت و سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد و رینگ چهارم نیز با افزایش دو تا سه برابری بودجه ادامه یافت، گفت: همچنان در بعد کیفیت حمل‌ونقل عمومی باید تلاش کنیم، زیرا سرفاصله‌ها در بعضی از خطوط حمل‌ونقلی زیاد است و باید کاهش پیدا کند. پروژه‌های جدیدی برای بهبود حمل‌ونقل عمومی و ارتقای کیفیت زندگی در نصف‌جهان در نظر گرفته شده است که امسال آغاز خواهد شد.

لزوم نصب سیستم‌های سرمایشی در اتوبوس‌های تهران

سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن فصل گرما و راه‌اندازی سیستم‌های سرمایشی اتوبوس‌ها، از معاونت حمل‌ونقل و مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران درخواست می‌کنم که نسبت به رفع موارد مطرح شده اقدامات و تمهیدات لازم را انجام دهد.

وی با بیان این‌که خط بی‌آرتی میدان راه‌آهن_تجریش که در خیابان حضرت ولی‌عصر (عج) تردد دارد و اغلب شهروندان نیز از آن استفاده می‌کنند، به طور مستقیم فعالیت ندارد، افزود: این اتوبوس‌ها در دو مسیر راه‌آهن_پارک‌وی و از آنجا به میدان تجریش تردد می‌کنند که همین امر موجب معطلی ۴۰ دقیقه‌ای مسافران در ایستگاه پارک‌وی می‌شود. در حالی که در گذشته اتوبوس‌های این مسیر به صورت مستقیم تا ایستگاه تجریش تردد داشتند.

نجفی با اشاره به این‌که از ساعت ۲۱:۳۰ نوع اتوبوس‌های سطح شهر تغییر می‌کند و اتوبوس‌های قدیمی جایگزین می‌شود، گفت: در این اتوبوس‌ها بخش بانوان از آقایان تفکیک نشده و این موضوع موجب ایجاد مشکلات متعددی شده است.

ایجاد صندوق‌های رشد و پیشرفت برای آبادانی محلات یزد

مجید تجملیان، رئیس کمیسیون شهر هوشمند و بهبود روش‌های شورای اسلامی شهر یزد، اظهار کرد: صندوق‌های رشد و پیشرفت محلات باید در راستای رشد و توسعه تمام محلات این شهر و رفع مشکلات آن‌ها تشکیل شود.: طرح تشکیل این صندوق‌ها در کمیسیون شهر هوشمند و بهبود روش‌های شورای اسلامی شهر یزد مطرح و در خصوص اجرای آن تبادل‌نظر انجام شده است.

وی با بیان این‌که این صندوق‌ها نهادهای اجتماعی جدیدی است با مشارکت مردم و شهرداری تشکیل می‌شود، افزود: در طرح پیشنهادی اینگونه آمده است که هیئت امنای صندوق‌های رشد و پیشرفت متشکل از امام جماعت محله، تعدادی از معتمدان محله، شهردار منطقه و نمایندگان شورا در آن منطقه خواهد بود.

رئیس کمیسیون شهر هوشمند و بهبود روش‌های شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: هدف از تشکیل این صندوق‌ها آن است که مردم مشارکت بیشتری در احصای نیازهای هر محله، تأمین منابع مورد نیاز و نظارت بر اجرای پروژه‌ها و مدیریت محله خود داشته باشند.

تجملیان خاطرنشان کرد: بزرگترین مانع تشکیل این صندوق‌ها خلأ قانونی در ضوابط مالی شهرداری‌ها است، در این راستا تعامل خوبی با کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم یزد در مجلس داریم و امیدواریم در سال جاری تصویب این قانون را در مجلس شورای اسلامی شاهد باشیم.

افزایش ۵ برابری قیمت‌های نوسازی در همدان

علی رضایی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه قیمت‌های نوسازی در این شهر حدود پنج برابر افزایش داشته است، اظهار کرد: براساس بند ۷ قانون درآمدهای پایدار مبنای محاسبه عوارض محلی باید مبتنی بر قیمت‌های معاملاتی باشد تا ماده ۶۴ قانون مالیات مستقیم انجام شود.

وی با اشاره به این‌که کمیسیون مربوط به قیمت‌گذاری منطقه‌ای املاک هر سال یا هر دو سال دفترچه‌ای را برای هر شهر تهیه می‌کند، ادامه داد: دفترچه قیمت‌های منطقه‌ای استفاده گسترده‌ای در بخش‌های مختلف از جمله در محاسبه عوارض شهرداری، نقل و انتقال املاک، حق ثبت در دفاتر اسناد، کارشناسان رسمی دادگستری، محاسبه هزینه دادرسی، هزینه دفترهای خدمات قضائی و غیره دارد. ضروری است با هماهنگی استاندار و فرماندار همدان قیمت‌های منطقه‌ای اصلاح و دفترچه عوارض تعدیل شود.

رضایی با بیان این‌که قیمت‌های نوسازی حدود پنج برابر افزایش داشته است، تصریح کرد: در بعضی مناطق قیمت پروانه سه برابر افزایش پیدا کرده است که آثار این افزایش‌ها در نهایت منجر به صعود قیمت مسکن، افزایش بهای اجاره‌ها و گسترش نارضایتی مردم می‌شود.

عزم شورای ششم ارومیه برای رفع مشکلات ترافیکی

توماج وحیدافشار، رئیس کمیسیون بودجه و امور حقوقی شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان این‌که خبر فوت ۵۰ نفر در تصادفات درون شهری، به احیای مجدد سازمان حمل‌ونقل و ترافیک و قید آن در چارت شهرداری ارومیه منجر شد، اظهار کرد: به‌رغم تغییرات و تعدیل برخی از ارقام در بودجه ۱۴۰۲، بودجه بخش ترافیک کاهش نیافت و این نشانگر عزم شورا به رفع معضلات ترافیکی و اهتمام به امر ایمن‌سازی است و در سرانه تعداد خودرو، ارومیه رتبه اول کشور است.

وی گفت: در ترافیک کسی برنده نیست، اگر تمام افراد حق تقدم و رعایت قوانین را رعایت کنند، کسی بازنده نخواهد بود.

وحیدافشار ادامه داد: رینگ دوم کمربندی شهر ارومیه هزینه بالایی داشت و علاوه بر معضلات حقوقی، مشکلات مالی نیز گریبان‌گیر کمربندی دوم شهر شده است، لذا ضروری است این رینگ جز طرح‌های ملی محسوب شده و بودجه آن از محل اعتبارات کشوری تأمین می‌شد

مشارکت شهرداری بروجرد برای تأسیس اداره حوزه هنری

محمد پاپی‌نژاد، رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد از مشارکت شهرداری این شهر برای تأسیس اداره حوزه هنری شهرستان خبر داد و گفت: با مشارکت شهرداری و مساعدت شورای اسلامی شهر بروجرد، ساختمان ترنجستان برای تأسیس حوزه هنری اختصاص یافت که به‌زودی فرایند بهره‌برداری از آن آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که مجوز حوزه هنری فقط برای مراکز استان‌ها صادر می‌شود و تنها در موارد خاص به لحاظ سبقه و اهمیت حوزه فرهنگ در آن شهرستان امکان صدور مجوز وجود دارد، افزود: حوزه هنری کشور به این جمع‌بندی رسیده است که این مجوز را برای شهرستان بروجرد به‌صورت ویژه صادر کنند. ساختمان ترنجستان با مساعدت ویژه شهرداری و شورای اسلامی شهر به‌منظور تأسیس حوزه هنری واگذار شده است و ما به‌زودی شاهد بهره‌برداری از این ظرفیت ارزشمند و رویداد مهم فرهنگی خواهیم بود تا منشأ تحولات فرهنگی در محلات و سطح شهرستان بروجرد باشد.

افتتاح مجموعه ورزشی هفت تیر خیرآباد به مناسبت روز شوراها

جعفر اردستانی، عضو شورای اسلامی شهر ورامین با بیان این‌که مرداد ۱۴۰۲ دومین سال فعالیت شورای ششم شهرها به پایان می‌رسد، اظهار کرد: رویکرد شورای اسلامی شهر ورامین انجام کار علمی است و حاصل این دیدگاه درآمد افزایش درآمد شهرداری به میزان چهار برابر بوده است.

وی ادامه داد: مجموعه ورزشی چندمنظوره ورزشی هفتم تیر خیرآباد به مناسبت روز ملی شوراها هفته جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، همچنین قطعه زمینی برای احداث زمین چمن مصنوعی به‌منظور استفاده جوانان این منطقه در نظر گرفته‌ایم که در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: منطقه خیرآباد حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد که برای ارتقای سطح امنیت آن، شهرداری زمینی را اهدا کرد و امسال به همت نیروی انتظامی به بهره‌برداری خواهد رسید.

ضرورت تقویت اقتصاد روستایی

سید احمد هاشمی، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان فارسان در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: بازگشت به اقتصاد روستایی می‌تواند در وضعیت فعلی راهکار مناسبی برای عبور از شرایط نامناسب اقتصادی بر اثر تحریم‌ها باشد و سوق دادن تسهیلات به‌سمت روستاها یکی از برنامه‌های اثر گذار بوده که لازم است به‌صورت جدی در استان دنبال شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: شوراهای اسلامی شهرستان‌ها باید مشکلات موجود در هر شهرستان را جمع‌بندی و در شورای اسلامی استان پس از بررسی، اولویت‌بندی کنند تا در پیشبرد امور سریع‌تر گام برداشته شود؛ البته برای پیگیری بهتر مشکلات و تسریع در رفع آن نیاز به همکاری بیشتر بین شوراهای استان و مجمع نمایندگان آن داریم.

کد خبر 658979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.