بهترین استراتژی‌های بازیافت در جهان/خلاقیت گلاسکو در تغییر رفتار تردد مردم

پربازدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رونمایی نیویورک از طرح بلندپروازانه مبارزه با تغییرات اقلیمی، بهترین استراتژی‌های بازیافت در جهان، طراحی بزرگ‌ترین بازی فکری شهرمحور جهان در میلان، ۳ ایده شهری برای افزایش مالکیت مردم در معابر، نقش پارکلت‌ها و مبلمان خیابانی در احیای فضاهای عمومی، توسعه زیرساخت‌های تردد سبز با مالیات رانندگان اوکلاهاما و خلاقیت گلاسکو در تغییر رفتار تردد مردم را در این بسته خبری مدیریت شهری جهان ایمنا بخوانید.

رونمایی نیویورک از طرح بلندپروازانه مبارزه با تغییرات اقلیمی

شهردار نیویورک به‌تازگی از پنجمین طرح مبارزه با تغییرات اقلیمی شهر رونمایی کرده و مدعی شده است شهروندان را در مقابل خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی ایمن خواهد کرد، ضمن این‌که بهبود کیفیت زندگی و رفاه را در بخش اقتصاد سبز برای آن‌ها به ارمغان خواهد آورد. طرح جدید با مشارکت اعضای کابینه تغییرات اقلیمی نیویورک که متشکل از ۳۵ نهاد شهری است، ارائه شده و قرار است سرمایه‌گذاران شهر برای تأمین بودجه پیاده‌سازی آن به ازای بهره‌مندی از مزایای این پروژه دعوت شوند.

مدیران نیویورک امیدوار هستند که پس از پیاده‌سازی طرح بلندپروازانه خود به افزایش تاب‌آوری مناطق کمک کنند. در این راستا، قرار است مدیران قابلیت دسترسی تمام شهروندان را به سیستم‌های تهویه هوا برای خنک‌سازی فضاهای منازل خود فراهم بیاورند و هزینه مصرف انرژی برای استفاده از این دستگاه‌ها را در فصول گرم کاهش دهند.

علاوه بر این، برگزاری کارگاه‌های متعدد برای آموزش اقتصاد سبز به جوانان شهر بخشی از رویکرد جدید شهردار به‌شمار می‌رود که می‌تواند به توسعه مشاغل سبز در سراسر شهر منجر شود و از این طریق، بهبود وضعیت مالی مردم را به دنبال داشته باشد. نصب پنل‌های خورشیدی بر بام خانه‌های شهروندان، تأمین حمایت‌های مالی از آنان برای جایگزینی وسایل‌نقلیه موتوری با خودروهای الکتریکی و مقاوم‌سازی منازل مسکونی در مقابل تغییرات اقلیمی از دیگر اهداف طرح بلندپروازانه مدیران شهر برای به‌حداقل رساندن اثرات جزایر گرمایی بر شهروندان به‌حساب می‌آید.

بهترین استراتژی‌های بازیافت در جهان

برنامه‌ریزان سراسر جهان ضرورت پایداری مناطق را برای بهبود هرچه بیشتر کیفیت زندگی باور کرده و برای تحقق آن به ارائه رویکردهای بسیاری پرداخته‌اند. بازیافت پسماندهای شهری یکی از بهترین رویکردها برای افزایش پایداری و حتی رونق اقتصاد مدور به‌شمار می‌رود و رویکرد "کاهش تولید پسماندها، استفاده دوباره و بازیافت آن‌ها" یکی از اثربخش‌ترین استراتژی‌هایی بوده است که طی چند دهه گذشته توسط مدیران سراسر دنیا برای به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده و بهبود وضعیت مالی مردم از طریق استفاده دوباره و بازیافت پسماندها اعمال شده و توانسته است رونق اقتصاد مدور را نیز برای شهرها به ارمغان بیاورد.

در این راستا، برنامه‌ریزان سراسر دنیا همواره کوشیده‌اند تدابیری برای تحقق این سه مؤلفه بیندیشند که به نظر می‌رسد رویکردهای اعمال شده در زمینه بازیافت بیشترین اثربخشی را از خود نشان داده است. تبدیل پسماندها به انرژی در سوئد، بهینه‌سازی تفکیک پسماند در ژاپن، کاهش تولید پسماندها در سوئیس، رفع مشکل غذایی در کره جنوبی و ارائه تدابیر فعال و آموزش در ولز ازجمله بهترین استراتژی‌های بازیافت در جهان به‌شمار می‌رود.

طراحی بزرگ‌ترین بازی فکری شهرمحور جهان در میلان

گروهی از مهندسان کمپانی کارلو راتی به نصب یک بازی تخته‌ای به مساحت ۳۷ هزار فوت مربع در یکی از باغ‌های گیاه‌شناسی میلان در ایتالیا پرداخته و ادعا کرده‌اند این زمین بازی، بزرگ‌ترین بازی تخته‌ای زمینی جهان تا این تاریخ به‌شمار می‌رود. برای احداث این زمین بازی از ۴۰۰ کاشی شب‌تاب با قابلیت ذخیره انرژی خورشید بهره گرفته شده است که این قابلیت مفهوم جابه‌جایی در آینده را برای کاربران پارک به تصویر می‌کشد.

هر کاشی در طول روز با جذب حجم بالایی از انرژی خورشیدی، می‌تواند از آن به‌منظور تولید روشنایی مورد نیاز برای بازیکنان و عابران پیاده بهره بگیرد که این ویژگی نیاز به مصرف انرژی شهری را برای روشن‌سازی معابر فضاهای میزبان به صفر می‌رساند.

این زمین می‌تواند مانند الگویی برای سایر معماران سراسر دنیا عمل کند و آن‌ها را به طراحی بازی‌هایی با بیشترین قابلیت انجام فعالیت‌های جسمی تشویق کند که می‌تواند رفاه جسمی و روانی را برای شهروندان به ارمغان بیاورد.

۳ ایده شهری برای افزایش مالکیت مردم در معابر

وسایل نقلیه موتوری بیش از یک قرن بر معابر شهری حاکمیت کرده و با وجود تسهیل زندگی شهروندان، مشکلات بسیاری را نیز پیش روی آن‌ها و شهرها قرار داده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی به واسطه انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد. در این راستا، مدیران طی چند دهه گذشته عزم خود را جزم کرده‌اند روش‌های دیگری را برای عبور و مرور میان مردم ترویج دهند و از این طریق‌، نه‌تنها اثرات دو بحران ذکر شده (تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا) را در شهرها به حداقل برسانند، بلکه مالکیت مردم را در فضاهای عمومی افزایش دهند و در واقع شهرهایی مردم‌محور ایجاد کنند. توسعه شهرسازی تاکتیکی برای اولویت بخشیدن به عابران پیاده در استرلا، ورود اتوبوس‌های برقی هوشمند به بیتوریا و احیای فضاهای عمومی و توسعه طرح "کیف حمل‌ونقل" برای تشویق مردم به تردد از طریق وسایل‌نقلیه عمومی در پورتلند بعضی از این تدابیر محسوب می‌شود که اثربخش‌تر از سایر رویکردها واقع شده است.

نقش پارکلت‌ها و مبلمان خیابانی در احیای فضاهای عمومی

امروزه بسیاری از مدیران شهرهای سراسر دنیا در تلاش هستند از طریق نصب مبلمان شهری و پارکلت‌ها به جبران کمبود فضاهای سبز در شهرها کمک کنند و از این طریق، چشم‌اندازهای کلی مناطق را نیز بهبود بخشند زیرا روند زندگی در شهرهای جهان به‌طور مدام در حال تغییر است و این امر، طراحی شهرها را به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار داده است. شهروندان از یک‌سو ماندن در منازل خود را به‌عنوان مکان‌هایی امن به حضور در فضاهای بیرونی ترجیح می‌دهند و از سوی دیگر همواره نیازمند برقراری ارتباط با هم‌نوعان خود در بیرون از منازل هستند تا از این طریق، نیازهای عاطفی خود را برطرف کنند.

در این راستا، معماری شهرهای سراسر جهان با گذر زمان متحمل تغییرات بی‌شماری شده و اغلب با نیازهای روزمره شهرنشینان سازگار شده است. به نظر می‌رسد که در این میان، مبلمان و پارکلت‌ها بیشترین نقش را در تغییر فضاهای عمومی و چشم‌اندازهای شهری ایفا کرده، ضمن این‌که روابط میان شهروندان را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

در واقع بسیاری از معماران سراسر دنیا با هدف افزایش گرایش مردم به حضور در فضاهای عمومی، به توسعه مبلمان و پارکلت‌های شهری پرداخته و از این طریق توانسته‌اند در رونق اقتصادی شهری نیز سهیم شوند، ضمن این‌که بهبود کیفیت زندگی شهروندان از مهم‌ترین پیامدهای ناشی از نصب مبلمان و پارکلت‌ها در بسیاری از شهرهای جهان بوده است.

توسعه زیرساخت‌های تردد سبز با مالیات رانندگان اوکلاهاما

همواره بر تعداد افرادی در سراسر جهان افزوده می‌شود که مایل به جایگزینی وسایل نقلیه الکتریکی با خودروهای موتوری خود هستند که این گرایش با وجود مزایای سلامت و اقتصادی بی‌شمار خود می‌تواند هزینه‌های بسیاری را برای شهرها به بار بیاورد. در واقع، زیرساخت‌های تردد سازگار با وسایل‌نقلیه الکتریکی باید تحولات بسیاری را تجربه کند که این امر مستلزم صرف هزینه بسیار بالایی است و می‌تواند تمایل مدیران را به تشویق مردم به الکتریکی کردن خودروهای خود کاهش دهد. البته بخش اعظم این هزینه‌ها از طریق دریافت مالیات از رانندگان قابل جبران است و دستیابی به بهترین نتایج در این زمینه زمانی امکان‌پذیر خواهد بود تا اعمال مالیات بر رانندگان منصفانه انجام شود.

مدیران بخش حمل‌ونقل عمومی اوکلاهما در آمریکا، در پیاده‌سازی یک استراتژی آزمایشی شش‌ماهه، رانندگان سراسر شهر را به پرداخت منصفانه مالیات دعوت کرده‌اند تا با هزینه به دست آمده، زیرساخت‌های تردد سبز را توسعه دهند. در این استراتژی از رانندگان داوطلب خواسته شده است به مدت شش ماه مالیات خود را بر اساس ارزیابی دقیق مسافت حرکت تعیین کنند.

این اقدام در راستای بهبود خدمات تردد شهر در آینده و سهیم کردن رانندگان در مزایای آن پیاده خواهد شد، ضمن این‌که می‌تواند از طریق فراهم آوردن امکان پرداخت منصفانه مالیات، بهبود هرچه بیشتر زیرساخت‌های تردد سبز، به‌ویژه عبور و مرور از طریق وسایل‌نقلیه برقی را به دنبال داشته باشد.

خلاقیت گلاسکو در تغییر رفتار تردد مردم

برنامه‌ریزان گلاسکو به طراحی یک استراتژی جدید پرداخته‌اند که با استفاده از آن می‌توانند عادات مردم را در زمینه استفاده از وسایل‌نقلیه خصوصی برای عبور و مرور تغییر دهند و آن‌ها را به اتخاذ روش‌های پایدار حمل‌ونقل برای سفرهای کوتاه و انجام امور روزمره تشویق کنند.

مدیران شهر در نظر دارند برخلاف روش‌های قدیمی که اغلب بر آگاه‌سازی مردم در مورد تردد سبز متمرکز می‌شد، تغییراتی در محیط‌های عبور و مرور به وجود بیاورند تا آگاه‌سازی مردم از تردد سبز به‌طور ناخودآگاه انجام شود و به دنبال آن، شهروندان داوطلبانه به سمت جابه‌جایی از طریق پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل نقلیه عمومی روی بیاورند.

در این راستا، نحوه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری درست به کودکان آموزش داده می‌شود که این امر به سهم خود انگیزه درونی شهروندان را به اتخاذ تردد سبز همراه با فرزندان خود سوق خواهد داد. علاوه بر این، مزایایی در اختیار کارمندان و کارگران قرار خواهد گرفت که آن‌ها را به پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل‌نقلیه عمومی در فاصله میان منزل تا محل کار تشویق خواهد کرد.

کد خبر 658837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.