۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰
دانشگاه الکترونیک یا آموزش حضوری؟

«ارتباط الکترونیک در برخی از مواقع می‌تواند بهتر از حضور فیزیکی باشد، زیرا دانشجو با استفاده از سیستم الکترونیک و رایانه می‌توانند با اساتید در ارتباط باشند، اما در این حوزه مشکلاتی وجود دارد. کلاس‌های حضوری از مزایای بیشتری نسبت به کلاس‌های آنلاین برخوردار است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، خدمات الکترونیک یا Electronic services به‌معنای تعامل بین ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده خدمات است که از طریق اینترنت عرضه می‌شود. به‌بیان دیگر خدمات الکترونیک، بر بستر اینترنت ارائه می‌شود و هدف آن، ارائه سریع خدمات بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل است. یکی از مزایای دولت الکترونیک، خدماتی است که برای دانشجویان ارائه می‌شود.

درواقع به واسطه توسعه فضای‌مجازی و بهبود زیرساخت‌های دولت‌الکترونیک در دانشگاه نیز بستر مناسبی برای دسترسی دانشجویان به ارتباط الکترونیک ایجاد شده است. ایجاد چنین بستری از دیدگاه دانشجویان می‌توان بسیار مفید باشد و حتی برخی معتقدند که فضای مجازی در دانشگاه باید بیشتر توسعه پیدا کند. با این حال برخی از افراد اعتقاد دارند که فضای مجازی نباید جایگزین فضای حقیقی در روند آموزش شود.

دانشجویان به ارتباط الکترونیک نیاز دارند

محسن، دانشجوی مقطع دکترای شیمی آلی در رابطه با اهمیت ارتباط الکترونیک در مقطع دانشگاه، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از مشکلاتی که امروزه دانشجویان با آن مواجه هستند، فعالیت کم اساتید در اتاق‌های الکترونیک است.

وی می‌افزاید: به طور کلی دانشجویان نیاز دارند که با اساتید خود خارج از دانشگاه در ارتباط باشند، اما متاسفانه عملکرد اتاق‌های الکترونیک بسیار کم است و قطعاً توسعه آن می‌تواند مفید باشد.

این دانشجو ادامه می‌دهد: درواقع دانشگاه‌ها باید همواره به دنبال ایجاد پلتفرم مناسبی برای تبادل اطلاعات بین دانشجو و اساتید باشند.

وی در رابطه با سایر کاربردهای سایت‌های دانشگاهی می‌گوید: یکی از مسائل حائز اهمیت در مقطع دانشگاه، ارتباط بین دانشجو و مکان‌هایی مانند صندوق رفاه، شهریه و معاونت‌های مختلف است.

محسن در همین رابطه تاکید می‌کند: دانشجویان باید بتوانند نظرات، انتقادات و درخواست‌های خود را به انجمن‌ها و مکان‌های مختلف برسانند که البته این ارتباط در فضای حقیقی به خوبی مدیریت شده است.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر این ارتباط باید در فضای الکترونیک توسعه پیدا کند، همچنین دانشجویان باید دسترسی آسانی به منابع پژوهشی داشته‌باشند.

فضای الکترونیک می‌تواند به بهبود تحصیل کمک کند

این دانشجو با اشاره به کاربردهای فضای مجازی در بهبود فرآیند تحصیل می‌گوید: فضای الکترونیکی می‌تواند ارتباطی بین دانشگاه‌ها پیدا کند تا تمام مراکز علمی کشور با یکدیگر تبادل نظر داشته‌باشند و حتی پروژه‌های مشترک بین آن‌ها شکل ایجاد شود.

وی می‌افزاید: در صورتی که چنین ارتباطی بین دانشگاه‌های کشور ایجاد شود، دانشجویان مجبور نخواهند بود برای تحقیق به شهرها و کشورهای مختلف سفر کنند. در حال حاضر می‌توانیم در فضای مجازی بستری برای تبادل اطلاعات ایجاد کنیم.

محسن در همین رابطه ادامه می‌دهد: علاوه بر این موارد فضای مجازی بستر مناسبی برای برگزاری وبینارهای مختلف و شبیه‌سازی رشته‌ها است. به طور کلی بهتر است تمام این خدمات در یک سامانه الکترونیکی مشخص متمرکز شود.

وی تاکید می‌کند: وجود چنین سامانه‌ای قطعاً به استفاده بهینه‌تر از اینترنت کشور کمک می‌کند.

ارتباط الکترونیک نمی‌تواند اصل مطلب را منتقل کند

علی، دانشجوی مقطع دکترای جغرافیای سیاسی در رابطه با تفاوت بین ارتباط الکترونیک و فیزیک در دانشگاه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به طور کلی ارتباط اینترنت در دانشگاه از نظر کیفی نسبت به آموزش حضوری تفاوت بسیار زیادی دارد.

وی می‌افزاید: درواقع ارتباط الکترونیک در برخی از مواقع می‌تواند بهتر از حضور فیزیکی باشد، زیرا دانشجو با استفاده از سیستم الکترونیک و رایانه می‌توانند با اساتید در ارتباط باشد، اما در این حوزه مشکلاتی وجود دارد.

این دانشجو ادامه می‌دهد: در این حوزه نوسانات بسیاری مشاهده می‌شود و در فضای الکترونیک همواره احتمال قطعی اینترنت و یا تضعیف ارتباط وجود دارد از طرفی در ارتباط مستقیم و فیزیکی تبادل اطلاعات و بیان مطالب بسیار بهتر است.

وی تاکید می‌کند: به طور کلی کلاس‌های حضوری از مزایای بیشتری نسبت به کلاس‌های آنلاین برخوردار است و از این جهت نسبت به کلاس الکترونیک برتری دارد.

علی در همین رابطه می‌افزاید: با این وجود در برخی از مواقع وجود سایت‌های علمی می‌تواند برای تحقیقات مفید باشد، همچنین بسترهای الکترونیک برای برقراری ارتباط با اساتید بسیار مهم است، اما این بستر در برخی از مواقع با مشکل مواجه می‌شود.

لزوم برقراری ارتباط اساتید با دانشجویان در خارج از دانشگاه

وی در رابطه با اهمیت ارتباط دانشجویان با اساتید در خارج از دانشگاه می‌گوید: در بسیاری از مواقع ارتباط دانشجویان با اساتید بسیار حائز اهمیت و البته این ارتباط به مقطع تحصیلی دانشجویان نیز بستگی دارد.

این دانشجو تصریح می‌کند: در برخی از مواقع دانشجویان ممکن است برای تحقیقات به کشورهای دیگری سفر کرده باشند و در این زمان برقراری ارتباط با اساتید برای تحقیق و پژوهش بسیار مهم است.

وی در همین رابطه ادامه می‌دهد: امروزه در دنیای الکترونیکی زندگی می‌کنیم و فضای مجازی در کنار بشر قرار گرفته، بنابراین نمی‌توان از این فضا فاصله گرفت. بشر با مسائلی که در فضای مجازی وجود دارد، مرتبط است و این بستر بسیاری از مشکلات را مرتفع می‌کند.

علی می‌افزاید: به طور مثال در دوران شیوع ویروس کرونا فضای مجازی به فرآیند تحصیل دانشجویان کمک شایانی کرد، اما در مقایسه با فضای حضوری راندمان و بازدهی کمی دارد.

وی تاکید می‌کند: ارتباط حضوری نسبت به الکترونیک بسیار مفیدتر است، اما فضای مجازی نیز بسیاری از مشکلات بشر را حل می‌کند، بنابراین هر کشوری باید زیرساخت‌های مناسب برای توسعه دولت الکترونیک را فراهم کند تا هم‌راستا به تکنولوژی روز دنیا بتواند ارتباط متقابل در فضای الکترونیکی را به بهترین شکل ممکن ایجاد کند.

کد خبر 658612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.