برگزاری جایزه ۲ سالانه کتاب اصفهان/ ارسال ۷۶۳ اثر به این رویداد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: جایزه دو سالانه کتاب اصفهان بعد از دو سال وقفه به دلیل شرایط نامناسب کرونا برگزار می‌شود، که کتاب‌هایی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در استان به چاپ رسیده است مورد ارزیابی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _دوشنبه یازدهم اردیبهشت‌ماه_ علی تمنایی در نشست خبری جایزه دوسالانه کتاب اصفهان اظهار کرد: صنعت نشر استان اصفهان اوضاع مناسبی دارد و بعد از تهران و قم، جایگاه بالایی در کشور دارد، ۵۹۷ ناشر در استان مجوز گرفته که در سال گذشته ۳۸۷ ناشر فعال و نسبت به چاپ کتاب اقدامات لازم را انجام دادند.

وی ادامه داد: در سال گذشته اولین انجمن صنعت نشر را در استان اصفهان راه‌اندازی شد که تا به حال در کشور نمونه آن ایجاد نشده است، این صنعت در ذیل اتاق بازرگانی به ثبت رسید و از این پس نشر به عنوان یک صنعت در کشور شناخته می‌شود، می‌توانیم از ظرفیت اتاق برای واردات کاغذ و صادرات چاپ استفاده کنیم همچنین از ظرفیت‌های مالی اتاق برای برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان بهره‌مند می‌شویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه شهر اصفهان با تعداد ۳۱۳ ناشر و کاشان ۳۲ ناشر بیشترین تعداد ناشرین را در استان دارا هستند، افزود: دو هزار و ۵۶۰ مجوز کتاب در استان اصفهان صادر شده است، که در سال گذشته بیش از سه میلیون کتاب چاپ شد.

خریداری ۶۴۰۰ جلد کتاب از ناشران اصفهان توسط وزارت ارشاد در سال گذشته

وی تصریح کرد: وزارت ارشاد کتاب‌هایی را که به چاپ می‌رسد و درخور و مناسب هستند از ناشرها خریداری می‌کند که در سال گذشته شش هزار و ۴۰۰ جلد کتاب به ارزش ۴۲۵ میلیون تومان از ناشران خریداری شد، همچنین ارشاد در بحث اختصاص کاغذ نیز ناشران را حمایت می‌کند؛ در سال گذشته تعداد ۱۰ هزار و ۵۵۰ جلد کتاب با رقم ۹۰۰ میلیون تومان به مدارس و مراکز فرهنگی اهدا شد.

تمنایی در خصوص جایزه دوسالانه کتاب اصفهان گفت: این جایزه بعد از دو سال وقفه به دلیل شرایط نامناسب کرونا برگزار می‌شود، کتاب‌هایی که در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در استان به چاپ رسیده است، مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی با اشاره به اهداف این جایزه کتاب افزود: شناسایی و بزرگداشت آثار و نویسندگان برتر در حوزه‌های فرهنگی، هنری و علمی، توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی، معرفی کتاب‌های برتر و ارتقای سطح دانش مکتوب، حمایت از نویسندگان و پدیدآورندگان کتاب در استان، از جمله اهداف برگزاری جایزه دوسالانه کتاب اصفهان است.

شرایط شرکت در دوسالانه کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در خصوص شرایط لازم برای شرکت در این فراخوان خاطرنشان کرد: کلیه ناشران استان اصفهان امکان ارائه کتاب را داشتند، کلیه کتاب‌هایی که با موضوع اصفهان در هرکجای کشور چاپ شده است و تمام نویسندگانی که در نقاط دیگر کشور سکونت دارند اما متولد اصفهان هستند امکان شرکت در این جشنواره را داشتند که استقبال خوبی هم انجام شد.

وی با اشاره به معیارهای گزینش کتاب افزود: بدیع بودن موضوع کتاب، رعایت استاندارها در ساختار، فصل‌بندی، نگارش، دستور زبان و گزینش واژگان، رعایت استانداردها در ذکر منابع و مأخذ، بالا بودن عیار علمی و محتوای کتاب، بهره‌مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، پاکیزگی و آراستگی کتاب از حیث حروف‌چینی و صفحه‌آرایی و رعایت استانداردهای تصحیح و ترجمه، معیارها در حوزه گزینش بودند.

داوری کتاب‌ها در ۱۱ حوزه

تمنایی اظهار کرد: کتاب‌ها در ۱۰ حوزه که در کشور مشخص و استاندارد است و یک حوزه هم کودک و نوجوان و در کل در ۱۱ گروه داوری صورت گرفته، داوری‌ها در سه مرحله انجام شد، کتاب‌ها به تهران ارسال و داوری می‌شود که خانه کتاب یک مرجع علمی معتبر در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه داوری در سه مرحله صورت می‌گیرد گفت: در مرحله اول تمام کتاب‌ها توسط گروه داوران ارزیابی اولیه می‌شود و آثاری که حداقل یک رأی مثبت آورده باشد به مرحله دوم می‌روند، در مرحله دوم دو داور تخصصی امتیاز می‌دهند که اگر ۷۰ امتیاز کسب شود به مرحله سوم راه پیدا می‌کنند، در مرحله آخر نشست مشترکی بین داوران و دبیر علمی جشنواره برگزار می‌شود و آثاری که بیش از ۸۰ امتیاز کسب کنند به عنوان آثار برگزیده معرفی می‌شوند.

برگزاری دو بخش ویژه در جایزه کتاب اصفهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه از بین ۷۶۳ اثری که برای دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود، داوری آن طی دو مرحله در اصفهان داوری انجام شد، ادامه داد: امسال بخش فنی هم به این رویداد اضافه شده و آثاری که در اصفهان چاپ شده، به لحاظ فنی، تولید، ویراستاری، چاپ لیتوگرافی، صحافی و نشر در اصفهان داوری شدند، منتخب آثاری هم که در این بخش امتیاز گرفتند در جشنواره اعلام خواهد شد، در مرحله دوم که توسط خانه کتاب در تهران صورت گرفت از بین ۷۶۳ اثر، ۲۴ اثر به عنوان کتاب برگزیده و ۲۱ اثر هم به عنوان آثار شایسته تقدیر انتخاب شدند.

وی گفت: همچنین در این دوره دو بخش ویژه ادبیات دفاع مقدس به لحاظ برگزاری کنگره شهدای دفاع مقدس در اصفهان و نماز را خواهیم داشت، از نویسندگان برگزیده در این دو بخش هم در جشنواره تقدیر به عمل می‌آید.

کد خبر 658358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.