بررسی بازار داغ رهن و اجاره با شروع فصل گرما / جای خالی قانون در معاملات مسکن

هر ساله بازار اجاره‌بها در بهار و تابستان با چالش‌هایی برای مستاجران همراه بوده است، افزایش بی‌حد و بدون ضابطه رهن و اجاره باعث دردسرهای فراوانی برای مردم می‌شود، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان گفت: اگر مالیات بر رهن و اجاره‌های با بیش از ۲۵ درصد افزایش اعمال شود، می‌تواند بازدارنده باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با گرم‌تر شدن هوا بازار رهن و اجاره نیز داغ می‌شود و آن دسته از اجاره‌نشینان که به هر دلیلی، دیگر نمی‌توانند در منازل کنونی خود ساکن باشند به دنبال محلی جدید برای سکونت، به دفاتر مشاور املاک مراجعه می‌کنند؛ به توصیف چندین مشاور املاک، در مناطق مختلف شهر اصفهان بازار رهن و اجاره به قدری داغ شده است که هر روز تعداد زیادی از افراد برای یافتن خانه به آنها مراجعه می‌کنند.

البته این وضعیت از سمت مالکان هنوز به صورت جدی آغاز نشده به نحوی که تعداد منازل عرضه شده برای رهن و اجاره نسبت به تقاضای موجود در بازار بسیار کمتر است.

در حالی که در سال‌های ابتدای شیوع ویروس کرونا دولت توانست با مصوبه لزوم افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی رهن و اجاره بخشی از افزایش قیمت‌ها را کنترل کند به نظر می‌رسد جای چنین مصوباتی در بازار فعلی نیز خالی است.

یکی از مشاوران املاک واقع در محدوده خیابان پنج آذر به یک واحد مسکونی که سال گذشته با رهن ۱۰۰ میلیون تومان و اجاره ماهانه شش میلیون تومان در اختیار مستأجر قرار گرفته اشاره می‌کند و به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: موجر اکنون که چند ماه تا پایان قرارداد باقی مانده به مستأجر خود گفته است باید ۱۰۰ میلیون تومان به رهن و سه میلیون تومان به اجاره اضافه کند و مشخص است که مستأجر توانایی پرداخت این مبالغ را ندارد.

وی اضافه می‌کند: سقف حقوقی که افراد در هر ماه دریافت می‌کنند با اجاره‌های ۹ میلیون تومانی و بالاتر فاصله بسیاری دارد، پس نه تنها نمی‌توانند پس اندازی داشته باشند، حتی اگر قرار باشد چنین اجاره‌هایی را هم پرداخت کنند از پس هزینه‌های جاری و خوراک خود نیز برنمی‌آیند.

به گفته این مالک دفتر مشاور املاک، صاحبان خانه به دنبال کسب درآمد از ملک خود هستند و بدون در نظر گرفتن شرایط مستأجران مبلغ رهن را برای خرید خودروی بهتر و اجاره را برای تأمین معاش خود در یک ماه بالا می‌برند و این موضوع باعث شده است مستأجران مستاصل بمانند.

مالک دفتر مشاوره املاک دیگری واقع در محدوده خانه اصفهان از قیمت‌های نجومی پیشنهادی مالکان می‌گوید و اضافه می‌کند: پیش از این، مشاوران املاک در تعیین قیمت دخیل بودند و برای هر واحد مسکونی با نظر کارشناسی مشاوران املاک قیمت رهن و اجاره تعیین می‌شد اما اکنون مالکان بدون حساب و کتاب قیمت‌های جدید را مطرح می‌کند که بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

رحیمی ادامه می‌دهد: خانه‌ای بدون امکانات، طبقه سوم بدون آسانسور و پارکینگ به دفتر ما سپرده شده و قیمتی که صاحب‌خانه برای آن اعلام کرده دور از منطق است. این روزها ناچاریم غصه مردم را بخوریم و کاری از دستمان برنمی‌آید. بیشتر افراد نیز پس از جست‌وجوی فراوان و نیافتن منزل مناسب به سمت مناطق پایین‌تر می‌روند اما امروز وضعیت به نحوی شده است که فرد با داشتن مبالغ ۲۰۰ میلیون تومانی برای رهن و پرداخت اجاره ماهانه حدود دو تا سه میلیون تومان حتی در جوی‌آباد نیز نمی‌تواند منزلی برای خود بیابد.

وی تصریح می‌کند: عروس و دامادها امروز با در دست داشتن ۲۰۰ میلیون تومان برای رهن خانه به ما مراجعه می‌کنند اما هیچ خانه‌ای با این قیمت برایشان وجود ندارد.

اما مشاور املاک دیگری در محدوده رهنان نظر متفاوتی دارد و از تب داغ رهن و اجاره در اردیبهشت‌ماه سخن می‌گوید.

به گفته وی، در روزهای ابتدای هر سال بازار رهن و اجاره هیجانی است و اگر افراد کمی تأمل کنند، علاوه بر اینکه تعداد خانه‌های عرضه شده افزایش پیدا می‌کند، تا مردادماه می‌توان انتظار تعدیل شدن قیمت‌ها را نیز داشت.

مالک یک دفتر مشاور املاک در محدوده زینبیه با اشاره به ناتوانی مردم در پرداخت رهن و اجاره اضافه می‌کند: در شهری همچون تهران افرادی که توان کمتری در پرداخت رهن و اجاره دارند به سمت اطراف شهر می‌روند و در مناطق حاشیه‌ای و پایین‌تر ساکن می‌شوند. اما در اصفهان چنین ظرفیتی وجود ندارد به نحوی که قیمت‌ها تقریباً در بیشتر مناطق بالا است و حتی زمانی که به افراد توصیه می‌کنیم به خمینی‌شهر یا شهرهای اطراف آن مهاجرت کنند نیز از همین قیمت‌های اصفهان سخن می‌گویند.

به نظر می‌رسد اندیشه چادرنشینی که مشاوران املاک از آن سخن می‌گویند، با وضعیت کنونی چندان دور از انتظار نباشد و این در حالی است که به دلیل شرایط اقتصادی، مالکان به دنبال کسب درآمد و هزینه‌های زندگی از راه املاک خود بوده و مستأجران نیز هرساله از روند زندگی عقب می‌افتند. تأمین هزینه مسکن از سبد مصرف خانوار بزرگ‌تر شده و حتی اجاره‌نشینی نیز در حال تبدیل شدن به رؤیا است.

دولت با متخلفان بازار اجاره برخورد می‌کند

سیدمهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: اداره کل تعزیرات استان اعلام کرده است که با متخلفان حوزه رهن و اجاره برخورد می‌کند. دولت باید در این حوزه دخالت کند، در غیر این صورت به‌طور قطع با چالش بزرگی مواجه می‌شویم.

وی اضافه می‌کند: برخورد با متخلفان به نوعی پاک کردن صورت مسئله است؛ در این حوزه نیازمند وضع قوانین و ارائه راهکارهای منطقی و عملیاتی هستیم.

لزوم وضع قوانین در حوزه رهن و اجاره

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان می‌گوید: دولت می‌تواند همچون زمان شیوع ویروس کرونا مصوبه‌ای درخصوص رهن و اجاره تعیین و به همه مردم ابلاغ کند. برخورد با مشاوران املاک مسئله‌ای را حل نمی‌کند و ممکن است موجب افزایش معاملات غیرشفاف شود.

حجازی با اشاره به راهکارهای موجود برای کنترل بازار رهن و اجاره اضافه می‌کند: اگر مالیات سنگین بر رهن و اجاره‌هایی که بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است تعیین شود می‌تواند در این بازار بازدارنده باشد.

وی ادامه می‌دهد: برای جدی شدن و ضمانت اجرایی در حوزه رهن و اجاره نیازمند قانون هستیم. تا زمانی که قانونی در این حوزه تصویب نشود، نمی‌توان به بهبود آن و جلوگیری از تخلف امیدوار بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان می‌گوید: پیک رهن و اجاره از ابتدای تیرماه شروع می‌شود و در آن زمان می‌توان بازار را پیش‌بینی کرد.

کد خبر 658353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.