از تعیین معافیت دارایی‌های اشخاص تجاری تا تخفیف کلان مالیاتی فعالان اقتصادی

نمایندگان مجلس، نحوه محاسبه مالیات اشخاص تجاری دارای مجوز فعالیت اقتصادی را در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، بیش از سه سال و کمتر از شش سال مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایندگان در نشست علنی امروز _دوشنبه، یازدهم اردیبهشت‌ماه_ مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی با ۱۴۲ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و سه رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه با مفاد ماده ۲۶ طرح مذکور موافقت کردند.

«مفاد ماده ۲۶ به شرح زیر است:

پنج تبصره به شرح ذیل به عنوان تبصره‌های (۳)، (۴)، (۵)، (۶) و (۷) به ماده (۱۳۲) قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود:

تبصره ۳- در صورتی که دوره تملک دارایی‌های موضوع بند (۱) ماده (۴) این قانون متعلق به اشخاص تجاری دارای مجوز فعالیت اقتصادی از مراجع ذی‌صلاح در مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، بیش از سه سال و کمتر از شش سال باشد، صرفاً پنجاه درصد (۵۰%) از کل عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌های مذکور مشمول مالیات می‌شود. همچنین در صورتی که دوره تملک دارایی‌های مذکور شش سال یا بیشتر از شش سال باشد، مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال این دارایی‌ها با نرخ صفر محاسبه می‌شود همچنین عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌های موضوع بند (۱) ماده (۴) این قانون با دوره تملک سه سال یا کمتر از سه سال، دارایی‌های موضوع بند (۲) ماده (۴) این قانون به استثنای خودروهای دارای پلاک ویژه مناطق مذکور و دارایی‌های موضوع بندهای (۳) و (۴) ماده (۴) این قانون، مطابق قوانین سرزمین اصلی، مشمول مالیات است. عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌های موضوع بند (۲) ماده (۴) این قانون که دارای پلاک ویژه مناطق موضوع این تبصره هستند، به نرخ صفر محاسبه می‌شود.

تبصره ۴- عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌های موضوع بند (۱) ماده (۴) این قانون با دوره تملک سه سال یا کمتر از سه سال ودارایی‌های موضوع بندهای (۲)، (۳) و (۴) ماده (۴) این قانون مطابق قوانین سرزمین اصلی، مشمول مالیات است.

تبصره ۵- به منظور حمایت از کسب و کارها، مشوق‌های زیر در نظر گرفته می‌شود:

۱- از «عایدی سرمایه» ناشی از انتقال دارایی‌های موضوع بند (۱) ماده (۴) این قانون که مالک دارایی در آن مشغول فعالیت اقتصادی است، معادل مجموع «حقوق و مزایای پرداختی» و پنج برابر «درآمد ابرازی» در طول دوره تملک دارایی‌های مذکور، کسر می‌شود؛ تخفیف مذکور تا سقف هشتاد درصد (۸۰%) مالیات حاصل از انتقال دارایی موضوع این تبصره قابل اعمال است.

۲- از «عایدی سرمایه» ناشی از انتقال دارایی‌های موضوع بند (۱) ماده (۴) این قانون که کاربری غیرمسکونی داشته و به اشخاص تجاری اجاره داده شده‌اند، معادل مجموع پنج برابر «درآمد حاصل از اجاره» موضوع ماده (۵۳) این قانون در طول دوره تملک دارایی‌های مذکور، کسر می‌شود؛ تخفیف مذکور تا سقف هشتاد درصد (۸۰%) مالیات حاصل از انتقال دارایی موضوع این تبصره قابل اعمال است.

آئین‌نامه اجرایی این تبصره حداکثر شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این ماده توسط سازمان تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

تبصره ۶- در خصوص اشخاص تجاری که بدون لحاظ عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌های موضوع بند (۱) ماده (۴) این قانون، زیان‌ده هستند، در صورتی که دوره تملک دارایی‌های مذکور بیش از دو سال باشد، عایدی مذکور با سایر درآمدهای مشمول مالیات این اشخاص جمع می‌شود و در غیر این صورت، صرفاً یک‌سوم از عایدی مذکور با سایر درآمدهای مشمول مالیات این اشخاص جمع می‌شود و مابقی عایدی حسب مورد با نرخ‌های مربوط مشمول مالیات می‌باشد.

تبصره ۷- حکم بند (ت) ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در مورد خریدهای انجام شده از اشخاصی که ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نیستند از قبیل خریدهای انجام شده از اشخاص غیرتجاری و واردات خدماتی که واردات آنها مستلزم صدور پروانه گمرکی نمی‌باشد، برای کسب و کارها در حدود متعارف جاری نمی‌باشد. دستورالعمل اجرایی این تبصره در خصوص نوع کسب و کار، سقف هزینه، حدود متعارف هر کسب و کار و نحوه پرداخت بهای معامله و احراز آن ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این ماده توسط سازمان تهیه و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.»

کد خبر 658285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.