درصدد ارتقای بندرعباس در شبکه شهرهای خلاق هستیم/ پیشینه غنی صنایع‌دستی شهر

مدیریت شهری بندرعباس در مسیر اعتلای جایگاه آن به عنوان یک شهر خلاق اقداماتی را در دستور کار دارد تا علاوه بر ارتقای هویت شهر زمینه برای رونق اقتصادی و گردشگری این شهر بندری فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رقابت‌پذیری شهرها نقش مهمی در رونق گردشگری و اقتصاد شهر دارد و خلاقیت و ایده‌پردازی مهم‌ترین عناصر رقابت در عصر جهانی شدن است، از این رو شهر خلاق و دستیابی به شاخص‌های آن مورد توجه مدیریت شهری قرار دارد، خلاقیت‌هایی که روی ویِژگی‌های فرهنگی شهرها متمرکز است.

با توجه به پیشینه غنی فرهنگ و هنر بندرعباس و پیوند صنایع‌دستی با اقتصاد مردم شهر و پس از ارزیابی سازمان جهانی یونسکو، بندرعباس سال ۱۳۹۸ به زنجیره شهرهای خلاق دنیا پیوست، این عضویت باید سبب تقویت رابطه با سایر شهرهای خلاق جهان، تبادل تجربه فرهنگی و آموزشی میان هنرمندان بندرعباس و سایر شهرهای دنیا، ایجاد بازار، معرفی و احیای صنایع‌دستی هرمزگان شود.

شهرستان بندرعباس ظرفیت‌های خلاقانه زیادی دارد و به دلیل اهمیت صنایع‌دستی در این خطه از کشور جزو شهرهای خلاق محسوب می‌شود، ارتقای جایگاه این شهر پس از پیوستن به یونسکو مورد توجه مدیریت شهری است. در گفت‌وگو با سمیه صمصام‌پور، مدیر اداره خلاقیت شهرداری بندرعباس به نقش این اداره در ارتقای جایگاه شهر خلاق بندرعباس و اقدامات انجام شده پرداختیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

شهر خلاق چگونه شهری است؟

شهر خلاق شهری است که ظرفیت‌های خلاقیت در آن وجود داشته باشد و به تمام معنا درگیر توسعه مداوم خود از طریق بهره‌برداری از خلاقیت، مهارت و استعداد شهروندان و منابع فرهنگی باشد.

در جهان امروز گردشگری یک اقتصاد پویا و پرسود محسوب می‌شود. رونق گردشگری علاوه بر اشتغال‌زایی و درآمدزایی موجب بهبود کیفیت زندگی و معیشت پایدار شهروندان می‌شود و رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی را به همراه دارد، از آنجا که ایران جزو سه کشور اول جهان از نظر صنایع‌دستی است و بندرعباس نیز به عنوان جهان‌شهر خلاق صنایع‌دستی در دنیا شناخته می‌شود، با مدیریت صحیح می‌توان نسبت به جذب گردشگران به ویژه گردشگران علاقه‌مند به حوزه صنایع‌دستی اقدام کرد.

چرا بندرعباس به عنوان شهر خلاق شناخته شده است؟

پیشینه غنی صنایع‌دستی بندرعباس با تنوع بالای محصول در دسته‌بندی‌های مختلف همچون صنایع‌دستی پوشالی، صنایع سفالی، صنایع پارچه‌ای و تزئینات لباس، صنایع چوبی، صنایع‌دستی دریایی و صنایع‌دستی آئینی جای می‌گیرد. پیوند صنایع‌دستی با اقتصاد شهر از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که بندرعباس را به عنوان جهان‌شهر خلاق صنایع‌دستی در دنیا معرفی کرده است.

افزایش آگاهی شهروندان نسبت به نقش شبکه شهر خلاق یونسکو، درگیر کردن بخش خصوصی و گروه‌های مردمی و جلب مشارکت حداکثری آنها و توانمندسازی صنعتگران برای دستیابی به بازارهای جهانی باید مورد توجه قرار گیرد.

شهرداری بندرعباس به عنوان یک شهر خلاق چه اقداماتی را در دستور کار دارد؟

بندرعباس با توجه به جاذبه‌های گردشگری نظیر دریا، تنوع فرهنگی و صنایع‌دستی یکی از مقاصد خوب گردشگری به شمار می‌رود. شهرداری بندرعباس با شعار "بندرعباس شهری برای همه " با راهبردهای افزایش مشارکت شهروندان، بهبود زیرساخت‌ها و ایجاد پروژه‌های گردشگری گام‌های بلندی در راستای رونق گردشگری برداشته است.

از آن جا که یکی از اهداف شهرداری حمایت از صنعتگران حوزه صنایع‌دستی و مشاغل خانگی به منظور رونق شهر است، اقدام به برپایی بازارچه صنایع‌دستی در بوستان‌های شهر کرده‌ایم و علاقه‌مندان جهت شرکت در این بازارچه‌ها می‌توانند با مراجعه به مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین در محله برکه‌گرد اقدام به ثبت نام کنند.

حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی با موضوع صنایع‌دستی بندرعباس، راه‌اندازی بازار مجازی صنایع‌دستی، برگزاری نمایشگاه‌های استانی و هماهنگی و حمایت از حضور صنعتگران در نمایشگاه‌های کشوری صنایع‌دستی، آماده‌سازی مکان دائمی برپایی صنایع‌دستی واقع در بوستان ولایت از دیگر اولویت‌های کاری ما است.

جایگاه بندرعباس به عنوان یک شهر خلاق قابل قبول است؟

در ابتدا به این موضوع اشاره کنم که شهر خلاق با شهر ایده‌آل متفاوت است. بندرعباس به عنوان شهر خلاق در حوزه صنایع‌دستی و آئین‌های سنتی عضو شبکه جهانی شهرهای خلاق یونسکو شده است. شهر خلاق بیشترین توجه را به شهروندان می‌کند و نگاه ویژه‌ای به شاخصه‌های مهم فرهنگی و هویتی شهر دارد.

کسب عنوان شهر خلاق با توجه به ظرفیت‌های صنایع‌دستی و پیشینه غنی هنر و فرهنگ بندرعباس بوده است و به طور قطع در فرایند توسعه پایدار شهر نقش مهمی خواهد داشت.

ساخت پژوهشکده‌ها، آموزشگاه‌های صنایع‌دستی و نمایشگاه‌های دائم، برگزاری جشنواره‌های مختلف و تقویت ارتباط با سایر شهرهای خلاق دنیا از مهم‌ترین برنامه‌های شهر خلاق است که نیازمند همراهی و همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط، فعالان بخش خصوصی، هنرمندان و صنعتگران شهر است که به ارتقای جایگاه جهانی شهر بندرعباس کمک زیادی خواهد کرد.

تلاش شما برای ارتقای جایگاه بندرعباس در شبکه شهرهای خلاق یونسکو در چه راستایی است؟

امروزه، صنایع‌دستی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، مهم‌ترین منبع نان آور و تأمین کننده اشتغال سودآور محسوب می‌شود و به صراحت می‌توان گفت در بسیاری از مناطق جهان، صنایع‌دستی به عنوان دومین و بزرگترین صنعت اشتغال روستایی پس از کشاورزی شناخته شده است. در مرکز خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری بندرعباس مسئولان و دست‌اندرکاران با عزمی راسخ درصدد ایجاد زمینه ‏رشد و اعتلای همه جانبه این صنعت در بندرعباس هستند و‬ بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن کشور است که ریشه‌های عمیق و استوار در اعتقادات، آداب، عادات، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی جامعه دارد.

تلاش ما این است که با استفاده از توانایی و ظرفیت‌های خود در شهرداری بندرعباس به دنبال حمایت همه جانبه از افکار خلاقانه در حوزه صنایع‌دستی باشیم. فرهنگسراهای نخل ناخدا واقع در محله نخل ناخدا، فرهنگسرای گلستان واقع در محله چاهستانی‌ها، فرهنگسرای دوراهی ایسینی واقع در دوراهی ایسینی، مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری بندرعباس واقع در محله برکه‌گرد، مجموعه فرهنگی هنری پلاتو دریا واقع در بلوار امام حسین (ع) بعد از پمپ گاز سجادیه جنب سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس جهت حضور علاقه‌مندان و بهره‌مندی از آموزش‌های لازم مهیا شده است.

کد خبر 658195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.