موافقان استیضاح فاطمی‌امین در صحن علنی مجلس چه گفتند؟

نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت افزایش قیمت خودرو و تعلل در واردات خودرو را از علل اصلی استیضاح وزیر صمت اعلام کردند که این موضوع با انتقاد مخالفان استیضاح مواجه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روند بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست علنی امروز _یکشنبه دهم اردیبهشت_ مجلس شورای اسلامی آغاز شد و نمایندگان موافق استیضاح، به بیان سخنان خود پرداختند.

خودروسازان مونتاژکار هستند / وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شده است

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تبریک روز کارگر اظهار کرد: امیدوارم مسئولان نسبت به ارتقای حقوق و دستمزد کارگران متناسب با شرایط تورم به این افراد توجه و نسبت به پرداخت حداقل حقوق آنها اقدام کنند.

وی افزود: استیضاح یکی از مهم‌ترین اهرم‌های نظارتی خانه ملت است. مجلس با استیضاح هشدارهای لازم را به وزرا می‌دهد تا در عمل به برنامه‌ها و وعده‌هایی که از پشت این تریبون اعلام کردند جدیت لازم را داشته باشد، لذا استیضاح نه تنها تهدیدی برای دولت نیست، بلکه زمینه تقویت کابینه در راستای جامه عمل پوشاندن به برنامه‌ها و وعده‌ها را ایجاد می‌کند.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فاطمی‌امین در طول ۲۰ ماه گذشته بسیاری از فرصت‌ها را از دست داده است، استیضاح‌کنندگان در تابستان ۱۴۰۱ بنا به فرموده رئیس مجلس و نظر رئیس‌جمهور سه ماه به وی فرصت دادند. نمایندگان بنا به وعده‌های وزیر صمت در جریان استیضاح آبان‌ماه سال گذشته با رأی خود به وی مهلت دادند اما متأسفانه وزیر نه تنها در حوزه‌های مختلف وظایف اجرایی خود به ویژه خودرو از جمله کنترل بازار، کیفیت خودروی تولیدی و واردات خودرو هیچ اقدامی انجام نداد، بلکه با سوءمدیریت موجب تشدید مشکلات گذشته هم شد.

بدری یادآور شد: در ماه‌های نخست سال وزارت صمت باعث رشد تورم و کنترل تولید شد، وزیر مگر تمام اختیارات درخواستی را از شورای سران قوا نگرفتید؟ شما مگر براساس ماده ۸ قانون ساماندهی صنعت خودرو اختیارات کافی برای واردات خودرو ندارید؟ چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و در جلسه ویژه موضوع واردات خودرو حاضر نشدید و از مصوبه مجلس دفاع نکردید، چرا براساس اختیارات کامل قانونی نسبت به واردات استاندارد اقدام نمی‌کنید و شتابان با قطعی شدن استیضاح به فکر ارائه لایحه دوفوریتی می‌شوید؟

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس افزود: در طول ۲۰ ماه گذشته متلاطم‌ترین و بی‌برنامه‌ترین حوزه بازار کشور، بازار خودرو است. هر فصل یک تصمیم گرفته شده است؛ یک بار قرعه‌کشی، یک بار عرضه در بازار بورس و یک بار ثبت‌نام با ودیعه گذاشتن برای عرضه خودرو صورت می‌گیرد. آیا این تصمیم‌های متناقض و متفاوت ناشی از اعمال نفوذها و هدایت مافیای تولیدکنندگان خودرو نیست؟

وی خطاب به وزیر صمت گفت: شما به افزایش تولید خودرو در کشور اشاره می‌کنید اما هیچ اثری از بهبود کیفیت خودرو تولیدی و ثبات قیمت نیست و بازار و مردم اثر مناسبی از آمارهای ارائه شده شما را نمی‌بینند لذا هیچ سودی عاید مردم نشده است. آیا می‌دانید و باور دارید که سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌ها و در اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند؟ آیا می‌دانید بیش از ۳۶۰ هزار نفر از هموطنان ما با جراحت‌های مختلف، قطع عضو و قطع نخاع مواجه می‌شوند؟ آیا می‌دانید حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد بودجه کل کشور صرف هزینه‌های تصادفات می‌شود؟

بدری ادامه داد: آیا می‌دانید خودروسازان داخلی هر روز از کیفیت خودروها می‌کاهند و بسیاری از قطعات خودرو را با کیفیت پایین از چین وارد می‌کنند، خودروسازان مونتاژکار هستند. آیا شما می‌دانید خودروسازهای داخلی فلز حلب را سه لایه و مصرف می‌کنند و وسیله قتل هموطنان را فراهم می‌کنند در صورتی که در دیگر کشورها خودروسازان از فولاد کم کربن در تولید ورق استفاده می‌کنند؟

وی در پایان تصریح کرد: جامعه انتظار تغییر و تحول در وزارت صمت را دارد.

به جای فاطمی‌امین از مردم عذرخواهی می‌کنم

ناصر موسوی‌لارگانی، نماینده فلاورجان در موافقت با استیضاح وزیر صمت اظهار کرد: اگر قرار باشد که همچنان فاطمی‌امین در مسند وزارت باقی بماند، کل دولت را زمین‌گیر می‌کند ضمن این‌که اکنون هم هزینه‌های کمرشکنی به اقتصاد و تولید تحمیل شده است. من از مردم ایران به خاطر ندانم‌کاری وزیر صمت عذرخواهی می‌کنم که چنین فشار تورمی را تحمل می‌کنند، ایشان در آمارهای خودساخته خود غرق شده است.

وی ادامه داد: من از همان زمان معرفی فاطمی‌امین به عنوان وزیر پیشنهادی نسبت به توانایی او شک داشتم، بالاخره بعد از چند دوره نمایندگی مطالعه برنامه‌ها مشخص می‌کند که کدام وزیر چقدر توانایی دارد. فاطمی‌امین در زمان رأی اعتماد قول داد و رأی گرفت ولی به وعده‌هایش عمل نکرد.

نماینده فلاورجان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هنر می‌خواهد که یک وزیر یک تنه این همه نارضایتی ایجاد کند این وزارتخانه به ژنرال ارشد کارکشته نیاز دارد اما فاطمی‌امین سرجوخه هم نیست.

موسوی‌لارگانی ادامه داد: همه از گرانی خودرو می‌گویند اما وضعیت خراب‌تر است و مشکل از زیرساخت‌ها است. فاطمی‌امین بلایی سر زیرساخت‌ها و چارت‌ها آورده است که من نمی‌خواهم اینجا از آن بگویم، قرار بر این است که برای حفظ مصالح نظام و آبروی دولت فقط نسبت به برنامه‌های وزیر صحبت کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فاطمی امین در حوزه مرجع کارشناس شیمی بدون تجربه را به عنوان معاون معدن انتخاب کرد در وضعیت مصالح هم گرانی را به حدی رساند که اکنون خانه‌دار شدن مردم برای اقشار متوسط به یک قرن می‌رسد. چرا باید اصرار بر ماندن وزیری کنیم که زندگی عادی را برای شهروندان به آرزو تبدیل کرده است.

وی با بیان این‌که سال گذشته متوسط قیمت مصالح ساختمانی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: صحبت از قسطی فروختن خودرو می‌کنند در حالی که پول را از مردم می‌گیرند و موعد تحویل خودرو دو سال دیگر است، آقای فاطمی امین اعلام کنید کدام خودروساز می‌خواهد قسطی خودرو به مردم بدهد؟ دو سال محصولات خودروسازان را از قبل فروختید و پول آن را می‌گیرید و این کارهایتان همه منشأ ایجاد بحران است. شما به غیر از آینده‌فروشی چه کردید؟

موسوی‌لارگانی اظهار کرد: فاطمی‌امین در جلسه استیضاح اول وعده واردات خودروی خارجی را داد و مجوز این کار را هم داشت اما چه کرد؟ بهتر است توجیه نیاورید که گوشمان پر است. وضعیت را به جایی رسانده‌اید که قیمت پراید ۱۰۰ میلیونی به ۳۰۰ میلیون رسیده است.

وزارت صمت باید در خودروسازی سیاست‌گذار باشد

الله‌وردی دهقانی در موافقت با استیضاح وزیر صمت اظهار کرد: آمار واقعی حاکی از ۲۰۹ میلیون خودروی در حال تردد در کشور است که اگر عمر مفید هر خودرو ۷ سال باشد، در حال حاضر ۲۳ میلیون خودرو فرسوده داریم که مصرف بنزین را افزایش می‌دهد که در نهایت نصف بودجه عملیات کشور را برای تأمین بنزین می‌گیرد.

وی در ادامه ۷۰ درصد آلایندگی‌های کلانشهرها و کشور مربوط به خودروها دانست و گفت: تصادفات جاده‌ای و هزینه اورهال، آمار را سر به فلک می‌کشاند از این رو با توجه به تولید حدود یک میلیون خودرو در سال ما چگونه می‌توانیم این ۱۸ میلیون خودروی فرسوده را نوسازی کرده و از رده خارج کنیم. زمانی که وزیر این سمت را بر عهده گرفت تا کنون قیمت خودرو ۳ برابر شده و قیمت پراید از حدود ۱۰۹ میلیون به ۳۳۰ میلیون و پژو پارس از ۱۲۷ میلیون تومان به ۶۱۵ میلیون تومان رسیده که یک فاجعه است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر در برنامه‌های خود گفته بود سالی ۱.۵ تا ۲ میلیون خودرو تولید می‌کند اما خبری از آن نیست. قول داده بودند قرعه کشی را حذف می‌کنند اما خبری از آن نیست. وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در حالی که باید وزیر صنعت باشد نه وزیر دو خودروساز. این همه مسائل که در خودروسازی وجود دارد اقتصاد و منابع ملی ما را هدر داده است. چرا ما از خودروسازان بیرون نمی‌آییم مگر دولت در خودروسازی چقدر سهم دارد. دولت باید سیاست‌گذار بوده و منافع ملی را در نظر بگیرد و خودروساز را به خودروسازان تبدیل کند.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم اموال غیرمنقول و منقول خود را می‌فروشند تا خودرو پیش خرید کنند، یادآور شد: اما موقع تحویل خودرو باید آن را با قیمت دو تا سه برابر بخرند، لذا نه می‌توانند خودرو را تحویل بگیرند و نه می‌توانند اموال فروخته شده خود را دوباره بخرند.

وی اضافه کرد: چرا خودروسازان در چنین شرایطی، ۵۰، ۱۰۰ و حتی تا ۲۰۰ درصد سود می‌برند اما ما تنها ۵ یا ۶ درصد به مردم سود می‌دهیم. چطور الان که بحث استیضاح وزیر است، دولت ۲ لایحه دو فوریتی به مجلس می‌دهد. وزیر اختیار داشت و می‌توانست در سال گذشته چند صد هزار دستگاه خودرو وارد کرده و قیمت خودرو در داخل را مدیریت کنند که این اختیار را مجلس، قانون و سران قوا به آنها داده بود. می‌گویند هر کارت ملی یک خودرو، آیا این فاجعه نیست و بستن درهای تولید نخواهد بود؟ علی‌رغم اینکه مجلس به وزیر احترام می‌گذارد اما دولت هم به این نتیجه رسیده که وزیر توان اداره وزارتخانه را ندارد و لایحه‌های تفکیک وزارتخانه را می‌دهد لذا رئیس‌جمهور مدیری را بگذارد که بتواند وزارتخانه را اداره کند و تورم مهار شود و تولید رونق پیدا کند.

دهقانی با اشاره به اهمیت توجه به معادن که مورد توجه رهبری بوده و صراحتاً اعلام کردند که از بخش معدن به شدت ناراضی هستم، تصریح کرد: وزیر در گزارش‌های خود می‌گوید ۳ هزار معدن را فعال کرده است. در حال حاضر ۶۵۰۰ معدن فعال در کشور داریم که اگر ۳ هزار معدن فعال شده باشد و به این تعداد اضافه شده باشد، رشد تولید ما در معدن باید بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد. با توجه به گران شدن قیمت ارز و تورم باید رشد بالایی را در معدن داشته باشیم اما نداریم و اینها آمارهای غلطی است که داده می‌شود و شعور مردم و مسئولان به سخره گرفته می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به اکتشافات کشور، ایران را ۹ کشور برتر معدنی دنیا معرفی کرد و افزود: ۷ درصد معادن دنیا در اختیار ما است که وزیر قول داده بود نقشه یک پنجاه هزارم را در عرض چهار سال تمام می‌کند اما متأسفانه عملکرد وی و دولت‌های قبلی این موضوع را به ۱۰ درصد هم نرسانده است یعنی از حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر خط طولی که باید اکتشاف می‌شد، ۶۰۰ هزار بیشتر اکتشاف نشده و حدود ۱۰ درصد اجرایی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه وزیر می‌داند که ما ۱۰ سال دیگر معادنی برای اکتشاف نخواهیم داشت، عنوان کرد: در زمینه تبدیل کانسارهای سنگ آهن به معادن چه اقدامی شده است که این اقدام در هر کشور دیگری این موضوع حدود هفت سال طول می‌کشد که در کشور ما ۱۵ سال طول می‌کشد.

دهقانی در ادامه با بیان اینکه در صنعت سنگ رتبه اول دنیا را داریم، گفت: از ۲ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی، ۸۰۰ واحد در حال فعالیت هستند و هیچ اقدامی برای استفاده از این مزیت نشده است. متوسط اکتشاف کشور ما زیر ۱۰ متر است در حالی که در دنیا این میزان به ۷۰ تا ۸۰ متر می‌رسد و در کشورهای پیشرفته حدود ۲۰۰ متر است.

این متقاضی استیضاح وزیر صمت ادامه داد: از سوی دیگر عدم نظارت باعث ایجاد فساد در مجموعه شده و از نیروهای غیرمتخصص در آن استفاده می‌شود در حالی که متخصصان معدنی و متالوژی و زمین شناسی از شرکت‌های معدنی اخراج شده و به جای آنها جامعه شناس و ادیب گمارده‌اند. در شرکت ملی مس نیز همین‌گونه است و پروژه‌های معادن خوابیده‌اند. این شرکت یکی از مراکز فساد است که مدارک آن را به وزیر داده‌ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ده‌ها هزار میلیارد تومان پروژه به صورت رانتی و ترک تشریفات به شرکت‌های غیرتخصصی واگذار شده و اکثر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد که از مصادیق آن وزیر صمت است، نادیده گرفته شده و محصولات معدنی در بورس به قیمت دلارهای بازارهای آزاد فروخته شده است.

کد خبر 657944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.