آیا زلزله‌های اولیه روی زمین‌لرزه‌های بعدی موثر است؟

یک زلزله‌شناس گفت: دو تئوری درباره زلزله وجود دارد، برخی دانشمندان علم زلزله اعتقاد دارند که زلزله‌هایی با مقیاس پایین کمک می‌کند که انرژی زمین تخلیه شود و روی زمین‌لرزه بعدی اثرگذار است، در تئوری دیگری زلزله‌شناسان عقیده دارند که این زلزله‌ها پیش‌زمینه زلزله‌های بزرگی است که در آینده خواهیم داشت.

فریبرز ناطق‌الهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در پاسخ به این پرسش که آیا وقوع زلزله‌های با مقیاس کمتر، در مقیاس و رخ دادن زلزله‌های بعدی مؤثر است، اظهار کرد: در دنیا دو تئوری وجود دارد، در این راستا برخی دانشمندان علم زلزله اعتقاد دارند که زلزله‌هایی با مقیاس پایین کمک می‌کند که انرژی زمین تخلیه شود و درصد کمی از متخصصان به این تئوری معتقد هستند.

وی افزود: در تئوری دوم تعداد بیشتری از زلزله‌شناسان جهان، عقیده دارند که این زلزله‌ها پیش‌زمینه زلزله‌های بزرگی خواهد بود که قرار است در آینده داشته باشیم، اما لازم است بدانیم که نمی‌توان به‌طور قطعی در این زمینه نظر داد.

این زلزله‌شناس با بیان اینکه می‌توان ارتباط معناداری میان زلزله‌ها پیدا کرد، ادامه داد: لازم است بدانیم تمام زلزله‌شناسان می‌توانند پیش‌بینی احتمالی براساس دوره بازگشت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دوره بازگشت طبق علم موجود مسئله‌ای مشخص است، خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم که اگر براساس دوره بازگشت در زمان مشخص، زلزله نیامد، به این دلیل نیست که طبیعت شیوه عمل خود را تغییر داده است، پیش‌بینی رخ دادن زلزله قبل از وقوع تنها یک احتمال بوده که ممکن است اتفاق بیفتد یا اینکه در حد پیش‌بینی باقی بماند و هرگز رخ ندهد.

ناطق‌الهی خاطرنشان کرد: زلزله‌شناسان بر اساس بنیه علمی و مطالعات اثبات شده، پیش‌بینی‌های خود را انجام می‌دهند، اما در مقابل افرادی هم هستند که با مسائل غیرعلمی و براساس شبه‌علم مدعی پیش‌بینی زلزله می‌شوند.

وی ادامه داد: گاهی افرادی ادعا می‌کنند که راه‌های جدیدی برای پیش‌بینی زلزله از طریق صدا، رفتارهای حیوانات و روش‌های مختلف دیگر ابداع کرده‌اند و به‌زودی قرار است در یک شهر زلزله بیاید، اما این موارد تنها پیش‌بینی‌هایی است که پایه علمی ندارد و ممکن است هرگز اتفاق نیفتد.

کد خبر 657923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.