بهترین پروژه‌ های لایه دوم اتریوم + Layer 2 Ethereum

پروتکل‌های لایه ۲ اتریوم راه‌حل‌هایی هستند که برای حل مشکلات مقیاس‌پذیری مرتبط با زنجیره اصلی اتریوم طراحی شده‌اند. لایه ۲ بلاک چین با لایه یک تعامل دارد، اعتبارسنجی تراکنش‌ها توسط لایه اول انجام و امنیت تراکنش‌ها وابسته به آن خواهد بود.

به گزارش ایمنا، یکی از چالش‌هایی که در مورد رمزارزهای اصلی بازار ارز دیجیتال همچون بیت کوین و اتریوم وجود دارد، مشکل مقیاس پذیری است. با توجه به اینکه تعداد کاربران این نوع پلتفرم در حال افزایش است، پلتفرم این ارز دیجیتال با محدودیت‌هایی درگیر است. انجام تراکنش‌هایی که بر روی این شبکه وجود دارد نیاز به زمان دارد، پس با افزایش تعداد کاربران شبکه، تعداد تراکنش‌هایی که نیاز به تأیید دارند، نیز افزایش می‌یابد و در نهایت کارمزد شبکه نیز افزایش می‌یابد. تمامی این مشکلات با استفاده از راهکارهای لایه دوم اتریوم حل شد.

از آنجایی که شبکه اتریوم به تنهایی نمی‌تواند نیاز کاربران را با سرعت و کارمزد بالا انجام دهد، راه‌حلی به نام لایه دوم اتریوم معرفی شد. منظور از لایه دوم، لایه‌ای است که در بالای شبکه اصلی اتریوم قرار دارد و از طریق قراردادهای هوشمند کار می‌کند. لایه دوم با لایه اول به صورت کامل در ارتباط است، با این تفاوت که به اصول و زیرساخت‌های این لایه متکی نیستند.

راه حل های لایه دوم اتریوم

راه حل لایه دوم این‌گونه مطرح شده‌است که زنجیره اصلی اتریوم به عنوان لایه اول و پایه در نظر گرفته می‌شود. سپس یک زنجیره به‌موازات لایه اول تعریف می‌شود که به آن لایه دوم گفته می‌شود. این لایه تحت قوانین و پروتکل‌های لایه اول کار می‌کند و برخی از عملیات محاسبات و پردازش شبکه از لایه اول به لایه دوم منتقل می‌شود. به همین جهت بار لایه اول کم می‌شود که این اقدام در ارتقا مقیاس‌پذیری نقش مؤثری دارد.

بهترین پروژه‌ های لایه دوم اتریوم + Layer 2 Ethereum

پالیگان (Polygon)

پروتکل پالیگان پروژه‌های مختلف را به شبکه سازگار با اتریوم متصل می‌کند تا راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری را برای یک اکوسیستم چند زنجیره‌ای فعال کند. پالیگان که خود را برای توسعه‌دهندگان، توسط توسعه‌دهندگان نام‌گذاری کرده است، مشکلات بلاک چین اتریوم را تشخیص داده و راه‌حل‌های خود را از جمله تراکنش‌های سریع و بدون گس از طریق شبکه اثبات سهام (PoS) را ارائه کرده است.

پالیگان برای محافظت، ایمن‌سازی شبکه و همچنین پرداخت هرگونه کارمزد تراکنش از توکن بومی خود، MATIC استفاده می‌کند. این پروتکل که در ابتدا با نام MATIC شناخته می‌شد، به عنوان رقیب اصلی اتریوم در نظر گرفته می‌شد. با این حال، در سال ۲۰۲۱، به پالیگان تغییر نام داد و اکنون به جای رقابت با اتریوم، مکمل آن و یک پروژه لایه ۲ است. اکنون بیش از ۳ هزار برنامه غیرمتمرکز مانند کیف پول‌ها، اوراکل‌ها، دیفای، DAO و توکن‌های غیرقابل تعویض B۲B و همچنین پروژه‌های بازی روی این شبکه تحت عنوان پروژه‌های پالی‌گان اجرا می‌شوند.

آپتیمیزم (Optimism)

آپتیمیزم Optimism یک فریم ورک لایه ۲ مبتنی بر جامعه است که پروژه‌ها را با انتقال سریع داده‌ها و هزینه کمتر به بلاک چین‌های لایه ۱ ارائه می‌دهد. به زبان دیگر، Optimism، یک زنجیره جمع‌آوری خوش‌بینانه است، به این معنی که دسته بزرگی از تراکنش‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و سپس در لایه ۱ فشرده و پردازش می‌شوند. اکوسیستم Optimism صدها برنامه و پروژه دیفای، پل‌ها، NFT‌ها و همچنین ردیاب پورتفولیو را ارتقا داده است. این اکوسیستم هیچ توکن بومی ندارد. تمام درآمدهای حاصل از این اکوسیستم در حال حاضر برای افزایش رشد و پایداری کالاهای عمومی استفاده می‌شوند.

آربیتروم (Arbitrum)

آربیتروم Arbitrum یک پروژه لایه ۲ توسعه یافته شده توسط Offchain Labs است. این پروژه به برنامه‌های اتریوم اجازه می‌دهد تا با هزینه‌ای ارزان توسعه یابند و همچنین به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های قرارداد هوشمند را آسان‌تر اجرا کنند. آربیتروم مدعی است که یک برنامه اتریوم را می‌توان تنها در پنج دقیقه ساخت.

مانند پروژه Optimism، آربیتروم نیز توکن بومی ندارد. با این وجود، اکوسیستم در حال گسترش است و صدها برنامه فعال از ابزارهای توسعه دهنده شروع سریع، از جمله بازارهای NFT، کیف پول‌ها، پل‌ها و On-Ramps استفاده می‌کنند.

استارک وار (Starkware)

استارک‌وار یا Starkware یک پروژه لایه ۲ اتریوم است که راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری را برای برنامه‌هایی با هدف پایین نگه داشتن هزینه تراکنش‌ها و انجام سریع تراکنش‌ها، ارائه می‌دهد.

اکوسیستم Starkware شامل تعدادی پروژه فرعی است که با هم کار می‌کنند تا ZK-Rollup‌های غیرمتمرکز بدون مجوز تولید کنند، زیرا ZK-Rollup‌ها به AMM، معاملات نقطه‌ای، استخراج NFT و تراکنش‌های معاملاتی کریپتو کمک می‌کنند. برای تسهیل در استخراج NFT‌های مبتنی بر اتریوم، پروژه‌های بزرگی مانند Sorare Starkware را در زیرساخت خود ادغام کرده‌اند. گفتنی است این اکوسیستم توکن بومی ندارد.

یونی سواپ (UniSwap)

یونی‌سواپ یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که صدها برنامه DeFi مانند تبادل توکن، سهام، رأی‌گیری، ارائه‌دهندگان نقدینگی و… را امکان‌پذیر می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از ارائه‌دهندگان کیف پول محبوب DeFi در شبکه‌های اتریوم، پالیگان، آربیتروم و همچنین Optimism توکن‌های DeFi را به صورت درون زنجیره‌ای مبادله کنید.

توکن بومی یونی‌سواپ، UNI است. شما می‌توانید از آن برای صرفه‌جویی در هزینه‌های معاملات و ایجاد بازده با سرمایه‌گذاری در استخرهای استخراج نقدینگی استفاده کنید. کوین UNI برای مدیریت غیرمتمرکز پروژه نیز استفاده می‌شود.

لوپرینگ (Loopring)

لوپرینگ Loopring یک پروژه لایه ۲ اتریوم zkRollup است که کارمزدهای کم و تراکنش‌های سریع را برای ترید و پرداخت اتریوم، ارائه می‌دهد. این پروژه با ارائه یک مکانیسم اجرای خودکار به کاربران امکان معامله در صرافی‌ها و همچنین شرکت در نقدینگی بلاک‌چین را می‌دهد.

لوپرینگ یک پلتفرم «آگنوستیک بلاک چین» است که از قراردادهای هوشمند برای ارتباط با هر پلتفرمی استفاده می‌کند. با استفاده از این پلتفرم می‌توانید یک کیف پول لایه ۲ بسازید و توکن‌های DeFi را با جفت‌های معاملاتی ETH و USDT در بازار Loopring BETA معامله کنید. توکن بومی این پروژه، LRC است که به اجرای تراکنش‌ها کمک می‌کند.

شبکه OMG

شبکه OMG (به عنوان بنیاد OMG شناخته می‌شود) یک پروژه لایه ۲ اتریوم است که هزینه گس را کاهش می‌دهد و معاملات قراردادهای هوشمند را سرعت می‌بخشد. Boba پروژه جدیدی از اومیسگو OMG است که قابلیت‌های قرارداد هوشمند ماشین مجازی اتریوم (EVM) را عمدتاً برای پروژه‌های DeFi و NFTs با استفاده از سرورهای خارجی مانند AWS گسترش می‌دهد تا بتواند الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را که برای اجرای زنجیره‌ای قابل اجرا نیستند، اجرا کند.

زدکی‌اسپیس (ZKSpace )

زدکی‌اسپیس ZKSpace یک پروتکل ZK-Rollup و پروژه لایه ۲ اتریوم است که امکان تراکنش‌های تقریباً فوری را بدون نیاز به منتظر ماندن برای تأیید بلوک فراهم می‌کند. این پروژه با ارائه یک پروتکل NFT لایه ۲، به پروژه‌های NFT اجازه می‌دهد تا NFT‌ها را با هزینه کمتر صادر، مینت و ایردراپ کنند و سپس آن‌ها را بفروشند. سال ۲۰۲۲ احتمالاً سال جذابی برای ZKSpace خواهد بود. یکی از این جذابیت‌ها راه‌اندازی ZKSea، یک بازار NFT Layer-۲ است. توکن بومی ZKS برای پرداخت هزینه مینت NFT در بازار L۲ و صرفه‌جویی در هزینه‌ها در کیف پول L۲ صرافی DeFi استفاده می‌شود.

اسکیل (Skale)

اسکیل Skale یک شبکه بلاک چین با کارایی بالا است که تا ۱۰۰۰ برابر سرعت تراکنش سریع‌تری را برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم شما فراهم می‌کند. این شبکه به پروژه‌های رمزنگاری اجازه می‌دهد تا با استفاده از نودهای اعتبارسنجی اتریوم ۲.۰ و فناوری شاردینگ، یک زنجیره جانبی اجاره کنند تا توان عملیاتی تراکنش را افزایش دهند.

پروژه‌های رمزنگاری می‌توانند قراردادهای هوشمند با زبان Solidity را بر روی بلاک چین‌های مبتنی بر Skale برای بهبود DeFi، بازی، NFT‌ها و سرویس‌های پخش محتوا اجرا کنند. توکن بومی این شبکه SKL، به پاکسازی اکوسیستم، رشد و نگهداری شبکه کمک می‌کند؛ همچنین به گره‌های اعتبارسنجی برای حفظ امنیت شبکه پاداش داده می‌شود.

بهترین پروژه‌ های لایه دوم اتریوم + Layer 2 Ethereum

زنجیره Gnosis

زنجیره Gnosis Chain (که قبلاً با نام xDai شناخته می‌شد) یک پلتفرم بازار پیش‌بینی مبتنی بر اتریوم است. از طریق ساخت یک لایه زیرساخت منحصر به فرد، زنجیره Gnosis به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا پلتفرم پیش‌بینی خود را ایجاد کنند.

Gnosis Chain همچنین مسابقات رایگانی را بر اساس نتایج سیستم‌های پیش‌بینی خود اجرا می‌کند و در صورت برنده شدن در آن‌ها می‌توانید GNO، کوین اصلی زنجیره Gnosis را دریافت کنید.

شبکه رایدن (Raiden Network)

شبکه رایدن یک پروژه متن باز است که قصد دارد با انتقال توکن‌های ERC۲۰ به خارج از زنجیره، امکان گسترش پرداخت‌های اتریوم را فراهم کند. در حالی که این شبکه هنوز در حال توسعه است، Raiden امیدوار است بتواند بر استاندارد اجماع بلاک چین غلبه کند تا به همان روشی که شبکه لایتنینگ BTC انجام می‌دهد، امکان پرداخت خرد ETH را فراهم کند. در حال حاضر، توکن اصلی پروژه RDN است.

کد خبر 657692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.