«اریس» در تقابل با خورشید قرار می‌گیرد

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سیارک اریس یکشنبه به نقطه تقابل با خورشید می‌رسد.

اسرا باقریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاره کوتوله اریس یکشنبه _دهم اردیبهشت‌ماه_ به نقطه تقابل با خورشید می‌رسد و در صورت فلکی میزان، بیشتر شب قابل مشاهده است و در نیمه‌شب به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد. وقتی جرمی در آسمان در مقابل خورشید قرار دارد به آن معنا است که در زمان غروب خورشید طلوع می‌کند و در زمان طلوع خورشید غروب می‌کند.

وی افزود: سیارک اریس از مختصات رصدخانه لارستان، بین ساعات ۲۰:۲۰ تا ۳:۰۲ قابل مشاهده است. اریس دورترین سیاره کوتوله از خورشید است که نسبت به باقی سیارک‌ها در منظومه شمسی جرم بیشتری دارد و در واقع بزرگ‌ترین شیء آسمانی غیرسیاره‌ای است که به دور خورشید حرکت می‌کند. تقریباً در همان زمان که اریس در مقابل خورشید قرار دارد، نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به زمین را دارد که به آن حضیض زمینی گفته می‌شود و در درخشان‌ترین حالت خود ظاهر می‌شود.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: در واقعیت، اریس بسیار دورتر از زمین در منظومه شمسی می‌چرخد، بنابراین درخشندگی این سیارک در موقعیت مقابله و مقارنه خورشیدی چندان متغیر نیست. حتی وقتی اریس در نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به زمین قرار دارد، آنقدر از زمین فاصله دارد که نمی‌توان آن را بیش از یک نقطه نورانی ستاره‌مانند از طریق تلسکوپ تشخیص داد.

وی ادامه داد: اریس در وضعیت مقابله در فاصله ۱.۹۲۷ AU نسبت به ما قرار می‌گیرد و به حداکثر روشنایی ۹.۶ می‌رسد. مدت زمان حرکت انتقالی اریس دور خورشید حدوداً ۵۶۰ سال زمینی است.

کد خبر 657584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.