۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
امشب کهکشان گرداب M51 را رصد کنید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: کهکشان گرداب M51 پنجشنبه _بیست‌وپنجم فروردین‌ماه_ در فاصله ۳۰میلیون سال نوری و با ۶۰هزار سال نوری پهنا در صورت فلکی سگ‌های شکاری قابل رصد است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پنجشنبه _بیست‌وپنجم فروردین‌ماه_ عطارد در گرد ۸۸ روزه خود به دور خورشید به نزدیک‌ترین نقطه به خورشید (حضیض) در فاصله ۰.۳۱ واحد نجومی از خورشید خواهد رسید. بر خلاف اکثر سیارات که تقریباً مداری دایره‌ای به دور خورشید را طی می‌کنند و فاصله آن‌ها از خورشید در موقعیت اوج و حضیض، تنها چند درصد تغییر می‌کند، عطارد دارای مداری کاملاً بیضوی است. فاصله کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی از خورشید بین 0.307 AU در حضیض و 0.467 AU در اوج متغیر است. این تغییر بیش از ۵۰ درصد به این معنا است که سطح آن در نقطه اوج حدوداً دو برابر بیشتر نسبت به نقطه حضیض انرژی از خورشید دریافت می‌کند. امشب سیاره تیر در صورت فلکی حمل کمی بعد از غروب خورشید ساعت ۲۰:۱۱ غروب می‌کند.

سیارک اریس در مقارنه خورشیدی

وی افزود: پنجشنبه _بیست‌وپنجم فروردین‌ماه_ سیارک «اریس» یکی از اجرام متعلق به کمربند کویپر که بعد از پولوتو بزرگ‌ترین سیارک منظومه شمسی است در موقعیت مقارنه خورشیدی قرار می‌گیرد. در وضعیت مقارنه خورشیدی، اریس در فاصله ۱۱ درجه‌ای از خورشید ظاهر می‌شود و در حالی که در تابش خیره کننده خورشید گم می‌شود، برای چندین هفته غیر قابل مشاهده خواهد شد. تقریباً در این زمان، اریس در دورترین فاصله خود نسبت به زمین (96.83 AU) است؛ این دو جرم در دو طرف منظومه شمسی نسبت به خورشید قرار خواهند گرفت. طی هفته‌ها و ماه‌های بعد، اریس دوباره در غرب خورشید ظاهر می‌شود و برای مدتی در آسمان قبل از طلوع آفتاب قابل مشاهده خواهد شد. پس از حدود شش ماه به نقطه تقابل خورشیدی می‌رسد، زمانی که تقریباً تمام طول شب قابل رصد خواهد بود.

رصد کهشکان گرداب M51

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: کهکشان گرداب در واقع یک کهکشان مارپیچی است که پنجشنبه _بیست‌وپنجم فروردین‌ماه_ در فاصله ۳۰ میلیون سال نوری و با ۶۰ هزار سال نوری پهنا در صورت فلکی سگ‌های شکاری قابل رصد است. این کهکشان که M51 یا NGC 5194 نیز نامیده می‌شود، یکی از پرنورترین و زیباترین کهکشان‌ها در آسمان ما محسوب می‌شود. رصد کهکشان گرداب M51 با میل ۴۷ درجه و ۱۱ دقیقه قوسی از نیمکره شمالی آسان‌تر است و از عرض‌های جغرافیایی جنوبی‌تر از ۲۲ درجه جنوبی قابل مشاهده نیست. این کهکشان از موقعیت رصدخانه لارستان، تمام طول شب قابل مشاهده خواهد بود.

وی تصریح کرد: کهکشان گرداب M51 حوالی ساعت ۲۰:۱۴، ۳۳ درجه بالاتر از افق شمال شرقی شما در دسترس خواهد بود، سپس ساعت ۰۰:۵۵، ۷۰ درجه بالاتر از افق شمالی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. این کهکشان تا گرگ و میش سحر، حدود ساعت ۰۵:۳۱، ۳۳ درجه بالاتر از افق شمال غربی شما قابل رصد است. M51 با قدر ۸.۴ کاملاً کم نور است و مطمئناً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست؛ اما می‌توان آن را از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک مشاهده کرد.

کد خبر 568046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.