تخصیص اعتبار برای احیای بافت تاریخی رهنان

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای پاسداشت هویت دینی و تاریخی این شهر تلاش می‌کنیم، گفت: اعتبارات محور رهنان هر ساله افزایش می‌یابد تا بافت تاریخی احیا شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز _جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه_ در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه غرب اصفهان با اشاره به اینکه نهم اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران به‌نام روز شوراها نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: این نهاد به فرمان امام خمینی (ره)، بزرگ‌مردی که در تاریخ و در مسیر اولیای الهی، نعمت وجود او نیز بر سر ما مردم بود، شکل گرفت.

وی افزود: شوراهای اسلامی شهر تشکیل شد و قانون برای آن وضع شد اما اجرای این قانون به اواسط دهه ۷۰ کشیده شد؛ در این قانون بحث بر سر این مسئله بود که بخشی از اداره کشور به دست مردم باشد و مردم از میان خود افرادی را به عنوان شورای اسلامی شهر انتخاب کنند. حاکمیت و سایر مسئولان نیز حق ندارند، مصوبه‌ای که مردم در شوراهای اسلامی داشته‌اند را لغو کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر تشکیل شد و قانون برای آن وضع شد اما اجرای این قانون به اواسط دهه ۷۰ کشیده شد؛ در این قانون بحث بر سر این مسئله بود که بخشی از اداره کشور به دست مردم باشد و مردم از میان خود افرادی را به عنوان شورای اسلامی شهر انتخاب کنند.

وی با اشاره به قانون شوراهای اسلامی شهر، گفت: قانون ۳۴ وظیفه را برعهده اعضای شورای اسلامی شهر گذاشته است و در این میان، انتخاب شهردار و نظارت بر اموری که شهردار و سازمان‌های مربوط به شهرداری پیش می‌برند، از مهم‌ترین وظایف شوراهای اسلامی است.

نباتی‌نژاد تصریح کرد: تمام شهروندان روزانه به خدمات شهرداری از جمله مدیریت پسماند و تاکسیرانی گرفته تا موارد مربوط به آتش‌سوزی و فضای سبز، با مواردی برخورد می‌کنند که مدیریت و انجام آن امور برعهده شهرداری است و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها بر عهده شورای اسلامی شهر است.

وی خاطرنشان کرد: پس از خطبه‌ها و برگزاری نماز جمعه، در شهرداری‌های مناطق دو، ۹ و ۱۱، شهرداران و معاونان میزهای خدمت را برای خدمت‌رسانی به شهروندانی خواهند داشت که درخواست داریم چنانچه انتقاد، پیشنهاد یا نکته‌ای مرتبط با مأموریت‌های شهرداری است، با آن‌ها مطرح یا به صورت مکتوب اعلام شود.

وی ادامه داد: شماره ۱۳۷ پل ارتباطی بین شهرداری‌ها با مردم است تا انتقادات و پیشنهاد خود را مطرح کنند، البته در این فرایند صدای شهروندان ضبط می‌شود تا چنانچه موردی از سوی آنها مطرح اما رسیدگی نشد، از این طریق پیگیری شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مصداق عدالت‌محوری در مدیریت شهری اصفهان افزود: شهرداری حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد خود را از مردم دریافت می‌کند و مناطق دو، ۹ و ۱۱ در مجموع حدود ۱۰ درصد جمعیت شهر اصفهان را تشکیل می‌دهند و منابعی که از این سه منطقه غرب اصفهان به دست می‌آید، حدود ۷.۵ درصد از منابع کل منطقه‌های شهرداری اصفهان است.

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ بودجه‌ای که سهم مناطق غرب اصفهان بوده است، حدود هشت درصد بوده است که میزان منابع هم از این مناطق سه‌گانه، شش درصد بوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نحوه تخصیص بودجه به مناطق، گفت: به‌عنوان مثال شهرداران مناطق، منابع خود را مصرف می‌کنند و بخشی از درآمد دیگر مناطق مرفه و برخوردار از عوارض بیشتر ساختمانی نیز به آن مناطق، تخصیص پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: عددی که در حال حاضر در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است که این مناطق تأمین کنند، حدود ۶۵۰ میلیارد تومان است و عددی که تخصیص داده می‌شود نزدیک به یک‌هزار میلیارد تومان است.

عزم جدی برای مسئولیت‌پذیری و تلاش جهادی

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: سهمی که در تخصیص بودجه بیشتر شده است، بر اساس نگاه عدالت‌محوری شورا است و بعضی بودجه‌ها در اتوبوسرانی و آتش‌نشانی جزو بودجه‌های متمرکز است.

وی با بیان اینکه در بودجه‌های متمرکز نیز، تلاش بر عدالت‌محوری است، تصریح کرد: برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی که برگزار می‌شود برای توانمندسازی اقشار تمرکز بر عدالت دارد، لذا پای این ارزش‌ها ایستاده‌ایم و از آن دفاع می‌کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ارزش دیگر این دوره از شورای اسلامی شهر، مسئولیت‌پذیری و تلاش جهادی است؛ طبق قانون در ۲۱ ماهی که از عمر شورا گذشته است، تخصیص وقت باید ۱۶ هزار ساعت باشد، اما با اعداد و ارقامی که از جلسات و خوداظهاری‌ها به دست می‌آید، این عدد سه برابر عدد مشخص‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: این میزان کار و تلاش جهادی در شهرداری‌ها هم تسری می‌یابد و باعث می‌شود همکاران در شهرداری‌های مناطق و سازمان‌های مختلف نیز وادار به کار جهادی و انجام وظایف بیشتر از میزان معمول شوند و این‌ها وظیفه ما است.

نباتی‌نژاد گفت: برای پاسداشت هویت دینی و تاریخی این شهر تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به تلاش برای استمرار تخصیص بودجه‌ها به مناطق تاریخی، اظهار کرد: نسل‌های بعد برای این کار از ما سوال خواهد کرد، در همین محله، محور تاریخی رهنان را داریم که اعتبارات آن هر ساله افزایش می‌یابد تا بافت تاریخی احیا شود.

شهرداری خادم مردم و به صورت شبانه‌روزی آماده خدمت است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه موضوع بعد امانت‌داری است، افزود: این ارزش را در نظارت‌ها دنبال می‌کنیم، همچنین تلاش شده است با لایحه تکریم ارباب رجوع، باشگاه شهراندیشان کرامت انسانی را نیز مدنظر قرار دهیم.

وی با اشاره به ارزش شفافیت و فساد ستیزی برای شورای ششم، گفت: کارکنان شهرداری افرادی پاکدست هستند، اما مراقبت‌های جدی و ویژه‌ای داشتیم به‌طوری که حجم برخورد با فسادها نسبت به گذشته بی‌سابقه است.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه شهرداری خادم مردم و به صورت شبانه‌روزی آماده خدمت است، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از اعتبارات برای آزادسازی معابر و خیابان‌هایی است که در طرح تفصیلی وجود دارد، اما خیابان‌کشی انجام نشده است؛ توسعه بوستان و پارک، بودجه‌های محله‌محور و اعتبارات سخت‌افزاری، اعتبارات نرم‌افزاری در جهت تعالی شهروندان از دیگر موارد تخصیص بودجه هستند.

وی تصریح کرد: توسعه خط بی‌آرتی و پروژه‌های شاخص دیگر، از جمله اقدامات انجام شده در شهر اصفهان است.

کد خبر 657559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.