رکورد ساخت نیروگاه‌ در سال ۱۴۰۱ با تولید ۶ هزار مگاوات ظرفیت جدید شکسته شد

در جلسه مشترک وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، گزارشی از ثبت رکورد جدید ساخت نیروگاه با شش‌ هزار مگاوات ظرفیت جدید در سال ۱۴۰۱ ارائه و در خصوص اجرای پروژه های جدید آب و برق بحث و تصمیم‌گیری شد.

به گزارش ایمنا، جلسه مشترک وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی صبح امروز _سه‌شنبه پنجم اردیبهشت_ با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد که در آن گزارشی از ثبت رکورد جدید ساخت نیروگاه با شش هزار مگاوات ظرفیت جدید در سال ۱۴۰۱ ارائه و در خصوص اجرای پروژه‌های جدید آب و برق بحث و تصمیم گیری شد.

مخبر با اشاره به گزارش وزیر نیرو مبنی بر ثبت رکورد جدید ساخت نیروگاه‌ها در دولت سیزدهم پس از سال ۱۳۹۱ با ۴۵۰۰ مگاوات، بر ضرورت برنامه‌ریزی و ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری برای مردم و بخش خصوصی و همچنین تأمین مالی صندوق توسعه ملی برای ساخت نیروگاه‌های جدید تاکید کرد و افزود: خوشبختانه با تلاش دولت و وزارت نیرو در تابستان و زمستان سال گذشته شاهد قطعی برق و خاموشی در کشور نبودیم و این روند امسال نیز باید ادامه داشته باشد.

در این جلسه که با حضور وزیر نیرو، رئیس صندوق توسعه ملی و مسئولان مربوطه برگزار شد، وزارت نیرو گزارشی از نقش منابع صندوق توسعه ملی در توسعه زیرساخت آب و برق و افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۶۸۴۴ مگاوات شامل نیروگاه‌های جدید حرارتی، تجدید پذیر و مقیاس کوچک در سال گذشته ارائه کرد.

در این جلسه اعلام شد طبق برنامه‌های ویژه توسعه بخش برق در راستای تحقق اهداف دولت مردمی و افزایش حداقل ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت جدید نیروگاهی طی چهار سال، ساخت نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر توسط بخش دولتی، خصوصی و با کمک و سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ با جدیت دنبال می‌شود.

در این جلسه همچنین گزارشی از نقش حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی در تأمین مالی طرح‌های نیروگاهی با ظرفیت تولید ۱۵ هزار مگاوات و سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد دلاری و پروژه‌های نیروگاهی خصوصی متقاضی تسهیلات صندوق توسعه ملی ارائه شد.

بر این اساس مقرر شد ساخت واحدهای بخار نیروگاه‌های گازی خصوصی با ظرفیت ۲۵۶۰ مگاوات، احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی، ۹ پروژه آب شیرین کن با ظرفیت ۷۲ هزار متر مکعب و احداث یک پروژه تصفیه‌خانه آب با ظرفیت ۱۷۳ هزار متر مکعب از محل تسهیلات و تأمین مالی صندوق توسعه ملی در دولت سیزدهم نهایی شود.

در ادامه این جلسه نیز گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی در تأمین مالی طرح‌های نیروگاهی و آخرین وضعیت مطالبات صندوق از طرح‌های نیروگاهی ارائه و برای تسویه بدهی‌ها تصمیماتی اتخاذ شد.

کد خبر 656987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.