از بزرگداشت ۳ تن از مفاخر اصفهان تا رونمایی از آلبوم «تبرزین»

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان برنامه‌های شاخص این اداره را در هفته فرهنگی اصفهان تشریح کرد.

علی عطریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شاخص‌هایی برای برگزاری برنامه‌های هفته فرهنگی مطرح است که بدنه مدیریت شهری در تلاش هستند به این شاخص یا رویدادها به صورت ویژه توجه شود.

وی با اشاره به اقدامات سال جاری این سازمان برای هفته فرهنگی اصفهان، تصریح کرد: طول مدت برگزاری هفته فرهنگی یک هفته است و در روزی آغاز شد که به‌عنوان روز معمار در کل کشور نام‌گذاری شده است.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: یکی از مشخصه‌های اصلی هفته فرهنگی اصفهان این است که در فصل بهار برگزار می‌شود.

وی افزود: این قشر تنها نخبگان نیستند، اما بیشتر هدف قشری است که احساس هویتی بیشتری با شهر اصفهان دارند.

عطریان اظهار کرد: در هفته فرهنگی برنامه‌هایی به‌صورت جشن برای عموم مردم در نظر گرفته‌شده که در مناطقی از شهر اصفهان برگزار می‌شود.

رویکرد اداره هنری در هفته فرهنگی اصفهان

وی با اشاره به رویکرد کلی در این برنامه‌ها، تصریح کرد: حتی در برنامه‌هایی که برای حضور عموم مردم تمهیدات لازم اندیشیده شده، درصدی از کار کارشناسی شده را می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان با اشاره به تأکید این سازمان بر معرفی و شناسایی مفاخر در هفته فرهنگی اصفهان، اظهار کرد: این روند از چند سال پیش شروع شد، در سال گذشته به‌شدت قوت گرفت و در سال جاری ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اصفهان شهر چهره‌های ماندگار است، گفت: در طول تاریخ افرادی در حرفه‌های مختلف در اصفهان درخشیده‌اند که باید به نسل جدید معرفی شوند.

عطریان اضافه کرد: این ترکیب‌بندی هم در سال گذشته و هم امسال به‌گونه‌ای است که افراد شاخص را در عمق دوران تاریخ و در دوران معاصر خود در لیست برنامه‌ها قرار داده‌شده است.

وی گفت: از نشانه‌های دیگری که در هفته فرهنگی در نظر گرفته‌شده است این است که در اصطلاح افراد را از سایه خارج کنیم چراکه به‌عنوان مثال کمال‌الدین اصفهانی را مردم اصفهان (عموم مردم) شاید بیشتر بانامی که برای خیابان گذاشته‌شده می‌شناسند اما درواقع کمتر فردی اطلاع دارد این شخص کیست؟، چه‌کارهایی انجام داده، مربوط به چه مکان و چه تاریخی بوده است.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان افزود: خوشبختانه در هفته فرهنگی این فرصت فراهم‌شده که بزرگانی همچون علی‌اکبر اصفهانی و میرزا محمدمهدی امامی بیشتر در کشور شناسانده شوند تا در اصطلاح از سایه خارج شوند.

وی ادامه داد: برنامه‌ای که دریکی دیگر از شب‌های هفته فرهنگی اصفهان اجرا خواهد شد؛ به مناسبت بزرگداشت مقام مولانا علی‌اکبر اصفهانی است. مولانا به این دلیل عنوان می‌شود که در معماران گذشته رده‌های مشخصی وجود داشته که همگی به مقام مولانایی دست پیدا نمی‌کردند و یا همگی تحت عنوان سرمعمار شناخته‌شده نیستند.

پرداختن به مفاخر هنری هفته فرهنگی اصفهان

عطریان اظهار کرد: افراد معدودی شاهد هستیم که در یک دوره لقب مولانا را به خود می‌گیرند که علی‌اکبر اصفهانی یکی از این افراد است و فردی است که اثر بزرگ تاریخ معماری ایران را طراحی و مورد نظارت قرار داده است.

وی با اشاره به طراحی مسجد جامع امام توسط علی‌اکبر اصفهانی صورت گرفته، افزود: مسجد جامع عباسی اصفهان که توسط وی ساخته‌شده یکی از مهم‌ترین آثار دوره صفویه است و به‌واسطه ارتفاع و دهنه گنبد، یکی از آثار بسیار مهم تاریخ معماری اصفهان به شمار می‌رود.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: گنبد دوپوسته‌ی ناپیوسته‌ای که فی‌مابین دوپوسته‌ی آن حدود ۱۳ متر فاصله است و درواقع درآوردن این عظمت در گنبدسازی کار بسیار مهمی است.

وی گفت: این هنرمند آثار دیگری هم دارد و از معدود افراد و معمارانی است که در کتیبه نام وی عنوان‌شده چون درگذشته ما درج اسم صورت نمی‌گرفت و یا اگر اسم درج می‌شد بسیار مختصر بوده است.

عطریان اضافه کرد: به‌وضوح از علی‌اکبر اصفهانی در کتیبه مسجد یادشده است ضمن اینکه علی‌اکبر اصفهانی بر روی این مجموعه ملی نظارت داشته است.

وی افزود: هفت شب یا هفت روز از هفته فرهنگی اصفهان به‌نام هفت نفر نام‌گذاری شده که از بین آن‌ها با تصمیم اداره هنری مشخصاً روی سه تن از این شخصیت‌ها اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان ادامه داد: کمال‌الدین اصفهانی شاعر قرن هفتم، آقای علی‌اکبر اصفهانی معمار شاخص دوران صفوی همچنین میرزا محمدمهدی امامی، نقاش و نگارگر از شخصیت‌هایی هستند که در این هفته به آن‌ها پرداخته می‌شود.

وی اظهار کرد: برنامه‌هایی برای سه شخصیت ذکرشده مدنظر قرارگرفته و هر شب بانام یکی از بزرگواران نام‌گرفته است.

عطریان گفت: شب‌شعر کمال‌الدین اصفهانی یکی از برنامه‌های هفته فرهنگی است که در کنار مقبره خود کمال‌الدین برگزار می‌شود. این برنامه با ادای احترام به شخصیت شاخص کمال‌الدین اصفهانی آغاز و بنابراین است که دو تا سه سخنرانی کوتاه همچنین شعرخوانی از سوی شعرای مطرح از سطح کشور که به این برنامه دعوت می‌شوند صورت گیرد.

وی با اشاره به شخصیت کمال‌الدین اصفهانی تأکید کرد: شعر کمال‌الدین بیشتر عراقی و بیشتر در قالب رباعی و غزل سروده شده و در این شب هم شعرا بیشتر اشعار رباعی و غزل خوانده و درواقع به یاد کمال‌الدین اصفهانی اشعاری را در قرن پانزدهم شمسی خواهند خواند.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان ادامه داد: سخنرانان نیز عملاً به واکاوی شخصیت ادبی و چهره ملی کمال‌الدین اصفهانی می‌پردازند.

وی اضافه کرد: کمال‌الدین اصفهانی فرزند جمال‌الدین و شاعر معروف قرن هفتم است. حافظ شیرازی و شاعران دیگر در شعر خود از وی نام‌برده‌اند.

عطریان گفت: در حمله مغول همان‌طور که عطار نیشابوری در نیشابور به شهادت رسید کمال‌الدین اصفهانی نیز در اصفهان توسط مغول به شهادت رسید. ضمن اینکه در محلی که شهید شد وزندگی می‌کرد در همان مکان هم دفن شد.

وی ادامه داد: به یاد کمال‌الدین اصفهانی در خانه این شاعر قرن هفتم حضور خواهیم یافت و در همان محل این برنامه را برگزار خواهیم کرد که امید می‌رود هم جامعه ادبی اصفهان و هم مردم بتوانند از این برنامه استفاده کنند.

برگزاری شب علی‌اکبر اصفهانی

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان اظهار کرد: سوم اردیبهشت‌ماه در تقویم ملی به‌عنوان روز معمار ثبت‌شده است لذا به همین مناسبت بنابراین است از دو تن از معماران معاصر اصفهان که در قرن پانزدهم شمسی در حال زیست هستند و آثار بسیار ارزشمندی را در سطح شهر اصفهان در دوران معاصر خلق کرده‌اند، دعوت و تجلیل به عمل آید.

وی گفت: استاد محمد پاک‌نژاد نیز یکی از بازماندگان معماران سنتی ایران است که نسل‌اندرنسل معمار بوده و در اصطلاح طاق زن بوده است.

عطریان افزود: یکی از آثار بسیار مهمی که وی تولید کرده، طاق بازار باغ قلندها است که یک طاق بسیار فوق‌العاده است و به‌قدری این اثر مهم است که وقتی قرار است از افراد اهل‌فن برای دیدن اثر معاصر دعوت شود، به‌طورقطع طاق به‌عنوان اثری از عصر معاصر معرفی خواهد شد.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان ادامه داد: این طاق اثر بسیار مهمی است چون طاق اصطلاحاً در یک محور مشخص قرار ندارد و این هنرمند درنهایت توانسته در یک فضا و محور سه‌راهی؛ یک طاق بی‌نظیر را خلق کند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد در طول بازار اصفهان این طاق بی‌نظیر است. حتی از دوره‌های سلجوقی، آل‌بویه، صفوی، ایلخانی و دیگر ادوار؛ این طاق که توسط استاد محمد پاک‌نژاد زده‌شده واقعاً بی‌نظیر است بر این اساس در هفته فرهنگی تجلیلی از ایشان خواهیم داشت.

عطریان تصریح کرد: همچنین از تحصیل‌کردگان معماری و از افرادی که از زمان دانشگاه، خدماتی را به جامعه معماری ارائه کرده‌اند و آثار شاخصی را در شهر داشته و شاگردان بسیار زیادی را تربیت‌کرده‌اند نیز تجلیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از این هنرمندان؛ استاد احمد منتظری است. وی سالیان سال در دانشگاه هنر تدریس کرده و چند اثر شاخص چه در حوزه عمومی و چه در حوزه فضاهای مسکونی در اصفهان احداث کرده است.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان اظهار کرد: سخنران این جلسه مهندس حمیدرضا سپهری از افراد شاخص در حوزه معماری است و سالیان سال خدماتی را در حوزه معماری و شهرسازی به کشور ارائه کرده است.

وی گفت: این برنامه با همکاری معاونت معماری شهرسازی، سازمان نظام‌مهندسی، دانشگاه هنر اصفهان و انجمن معماران اجرا می‌شود و همگی از برگزاری این رویداد خرسند هستند.

عطریان با ابراز امیدواری از برگزاری مطلوب این برنامه، افزود: این برنامه روز ششم اردیبهشت‌ماه در حمام علی آقا ساعت ۱۷ برگزار می‌شود ضمن اینکه جمع حاضر در این آئین افراد دوستدار جامعه معماری و عموم مردم خواهند بود.

وی از دو برنامه موسیقی در هفته فرهنگی اصفهان خبرداد و گفت: یکی از این برنامه را که قصد داریم با موزه موسیقی اصفهان به‌صورت مشارکتی انجام شود، رونمایی از یکی از آلبوم‌های تولیدشده در دفتر تخصصی موسیقی شهرداری است.

عطریان اظهار کرد: تبرزین اثر آقای میرزایی در این هفته رونمایی می‌شود که از آثار خوب این هنرمند است و به‌موازات آن در بازار هم عرضه می‌شود.

وی در خصوص علت انتخاب این آثار از مجموعه آثار تولیدی؛ توضیح داد: برخی آثار با اصفهان ارتباط دارد اما ارتباط معنایی ندارد لذا حسب شرایط به دلیل نبود حضور برخی هنرمندان؛ در دفتر موسیقی سازمان فرهنگی آلبوم‌هایی را تولیدشده است.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: بعضی آثار حتی نسخه فیزیکال آن نیز تولیدشده و برخی در مرحله اخذ مجوز هستند و پس از اخذ مجوز عملاً اجازه انتشار آن‌ها صادر و تولید می‌شود و برخی در مرحله صدابرداری قرار دارند.

وی گفت: گلگشت در موزه حمام علی‌قلی آقا به‌عنوان یک کار ملی از ساعت ۱۷ هرروز به مدت یک ماه (تا پایان اردیبهشت‌ماه) همچنین بیداری به‌وقت خون در تالار هنر به مدت ۱۰ شب اجرا می‌شود.

عطریان افزود: مخاطبان می‌توانند از فضای فراهم‌شده برای تئاتر اصفهان استفاده کنند. ضمن اینکه بلافاصله پس از هفته فرهنگی جریان تئاتر؛ چه در پردیس و چه در تالار هنر اجرا همچنان باکارهای جدید ادامه خواهد یافت.

وی در خصوص دعوت از دو چهره ملی در بحث اندیشه و ملاک انتخاب و دعوت از این افراد؛ تصریح کرد: یک جریان و سلسه نشست‌هایی را در دفتر تخصصی فرهنگ عامه خود تحت عنوان برند "شیوه ما مردمان" فرهنگ مردمان وجود دارد که به چگونگی زیست مردمان در اقلیم (بستر تاریخی و مکانی) بازمی‌گردد.

برگزاری نشست شیوه ما مردمان

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح کرد: شیوه ما مردمان ۱۱ و ۱۲ با حضور آقایان دکتر حسن بلخاری و دکتر قاسم پور حسن هر دو از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تهران و شناخته‌شده هستند؛ برگزار می‌شود.

وی گفت: دو موضوع ویژه برای سخنرانی در هفته فرنگی اصفهان توسط این اساتید مدنظر است. دکتر پور حسن به خواجه نظام الملک یعنی دورانی که خواجه نظام الملک صدارت و صدراعظم دولت بسیار مهم سلجوقی را دارا بوده است مورداشاره قرار می‌دهد.

عطریان افرود: همچنین در این سخنرانی‌ها مقطع زمانی که سلاجقه از دیوار چین تا مدیترانه را تحت سیطره خود داشته‌اند و زمانی که به‌نوعی اصفهان پایتخت بوده، مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه ملکشاه سلجوقی و خواجه نظام الملک از سردمداران زمان خود هستند، عنوان کرد: خواجه نظام الملک کتاب سیاست‌نامه یا سیرالملوک را از خود به‌جای گذاشته است.

عطریان ادامه داد: دکتر پور حسن قصد دارد رجوع کند و به واکاوی دوران زندگی خواجه نظام الملک و تأثیراتی که دوران سلجوقی در قرن چهارم و پنجم در ایران و بخصوص در اصفهان داشته و درواقع قصد دارد به دوران طلایی پایتخت اصفهان بپردازد.

وی با بیان اینکه این نشست برای علاقه‌مندان به بحث‌های هویتی و تاریخی شهر اصفهان مطلوب و دلنشین خواهد بود، گفت: دکتر بلخاری نیز در سخنان خود به بحث حکمت در هنر و معماری اصفهان خواهد پرداخت ضمن اینکه این دو موضوع با هفته فرهنگی اصفهان ارتباط معنایی خواهد داشت.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان اضافه کرد: دکتر بلخاری درزمینهٔ ای که عنوان شد مکتوبات خوبی دارد و دارای کتاب‌های خوب، مقالات و سخنرانی‌های مطلوبی است. وی به حکمت، فلسفه، معماری و درمجموع هنر زحمات بسیاری کشیده می‌پردازد.

کد خبر 656879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.