اصفهان؛ نگین دیپلماسی عمومی / اراده مدیران شهری برای گسترش تعاملات بین‌المللی

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با اشاره به اراده مدیران شهری برای گسترش تعاملات بین‌المللی گفت: اصفهان در دنیا به عنوان یک شهر جهانی معرفی شده است، به نوعی که می‌توان این شهر را نگینی در میان کشورهای جهان و برگ زرین دیپلماسی عمومی توصیف کرد که در ابعاد گوناگون تمدن‌ساز بوده است.

علیرضا سالاریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون وظایف نمایندگی‌های وزارت خارجه در داخل کشور اظهار کرد: بر اساس شرح وظایفی که در این زمینه وجود دارد از بهمن ۱۳۹۶ که دفتر اصفهان تأسیس شد، فعالیت‌ها در سه بخش دیپلماسی عمومی، توسعه اقتصادی و ارائه خدمات کنسولی تعریف شد، حوزه اول دپیلماسی عمومی است که به دلیل ظرفیت اصفهان در این بخش تعاملاتی با شهرداری برقرار شد و اقدامات قابل توجهی در این حوزه صورت گرفت.

وی با اشاره به انجام نخستین اقدام مشترک بین شهرداری و دفتر نمایندگی وزارت خارجه در اصفهان از سال ۹۷ افزود: در این سال هفته اصفهان با حضور هیئتی به ریاست شهردار اصفهان و به مدت یک هفته در پاریس با همکاری انجمن دوستی ایران و فرانسه و ایرانیان مقیم برگزار شد و پس از آن نیز هیئت‌های بی‌شماری از خارج کشور به اصفهان سفر کردند که تعداد آنها تا سال ۹۸ و زمان آغاز همه‌گیری کرونا قابل توجه بود و با وجود کاهش این آمار در سال گذشته و امسال اما همچنان حضور هیئت‌های خارجی در اصفهان نسبت به دیگر شهرهای ایران بیشتر است.

ادامه اجرای طرح شهروند دیپلمات

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه دیپلماسی عمومی خاطرنشان کرد: طرح شهرونددیپلمات ابتکار جدیدی برای استفاده از شهروندان اصفهانی مقیم خارج از کشور برای معرفی اصفهان بود که همچنان می‌تواند در دستور کار بخش بین‌الملل شهرداری قرار داشته باشد و امیدواریم با فراهم شدن فضای مناسب بتوانیم حداقل با شهرهای خواهرخوانده ارتباطات بیشتری داشته باشیم.

وی حضور تعدادی از ایرانیان مقیم خارج کشور در مراسم عید نوروز امسال را در همین راستا دانست و تاکید کرد: این افراد به دعوت وزارت امور خارجه به کشور آمدند و در تهران با رئیس‌جمهور ملاقات کردند، این ظرفیت مناسبی است که در صورت استفاده می‌تواند موجب گسترش روابط خارجی کشور شود همانگونه که بستر خواهرخواندگی شهر پورتوی پرتغال با اصفهان توسط ایرانیان مقیم این کشور در انجمن دوستی ایران و پرتغال فراهم شد.

سالاریان درباره اقدامات شهرداری اصفهان در زمینه تولید محتوای فرهنگی معرفی اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۰ یک کلیپ ۱۰ زبانه برای معرفی اصفهان و خواهرخوانده‌های آن تهیه شد و در اختیار همه سفارتخانه‌ها قرار گرفت که اقدام مهمی بود، همچنین با مسئولان مؤسسه فرهنگی اکو تعاملاتی برقرار شد و رئیس این مؤسسه در دوره جدید نیز به اصفهان سفر کرد و قرار است هیئتی را برای پیگیری توافقات انجام شده در این سفر به تهران بفرستد.

وی با اشاره به اراده مدیران شهری اصفهان برای گسترش تعاملات بین‌المللی یادآور شد: شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان علاقه‌مند به برقراری روابط بین‌الملل با شهرهای دیگر هستند به‌ویژه آنکه اصفهان در دنیا به عنوان یک شهر جهانی معرفی شده است، به نوعی که می‌توان این شهر را نگینی در میان شهرهای جهان و برگ زرین دیپلماسی عمومی توصیف کرد که در ابعاد گوناگون تمدن‌ساز بوده است.

کارکرد دیپلماسی عمومی برای معرفی اصفهان

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت اصفهان برای گسترش روابط بین‌المللی گفت: این شهر به دلیل وجود چهره‌های گوناگون فرهنگی، فرهیختگان و استادان بزرگ در در بخش‌های مختلف هنر در جهان معروف است و از سوی دیگر صنایع دستی، فرش سوغات و آثار گران‌بهای تاریخی اصفهان فرصتی فراهم کرده است که با استفاده از دیپلماسی عمومی می‌توانیم آن از این فرصت بهره بیشتری ببریم.

وی وزارت خارجه را آماده فعالیت در آوردن ظرفیت‌های بالقوه اصفهان دانست و ادامه داد: تاکنون بخشی از این توانمندی بالفعل شده است اما همچنان امکان اقدامات بیشتر فراهم است و پیشنهاد می‌کنیم که بخش‌های مختلف از این ظرفیت برای برقراری ارتباط با همتایان خود استفاده کنند و در صورت تأمین خوراک نرم‌افزاری و تبلیغاتی، سفارتخانه‌ها می‌توانند با برقراری این ارتباط، برای شناساندن چهره واقعی اصفهان و جمهوری اسلامی به دنیا پل بزنند.

سالاریان یکی دیگر از ابتکارات ابتدای مأموریت خود در نمایندگی را پیشنهاد ایجاد شورای بین‌الملل به ریاست استاندار اصفهان و تشکیل کمیته بین‌الملل شهرداری به ریاست شهردار اصفهان معرفی کرد و یادآور شد: نشست‌های این کمیته با حضور مدیران میانی شهرداری، معاون شهردار، مدیر امور بین‌الملل و چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر برگزار می‌شد، در دوره جدید نیز چند نشست در این حوزه برگزار شده است و می‌توان گفت که بیش از ۵۰ درصد تعاملات ما در حوزه دیپلماسی عمومی با شهرداری بوده است که اصفهان و کاشان با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند، در این زمینه سرآمد هستند.

سردمداری در حوزه دیپلماسی ورزشی

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان یکی دیگر از محورهای فعالیت این دفتر را در حوزه فعالیت دیپلماسی ورزشی اعلام کرد و افزود: اصفهان در زمینه ورزش نیز سردمدار است، حدود ۵۰ رشته ورزشی زیر نظر باشگاه ورزشی سپاهان در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند و برای برخی از میهمانان و سفرایی که به اصفهان سفر کردند، گسترش فعالیت‌های ورزشی بسیار مؤثر و مورد توجه بوده است.

سالاریان ورزش را پایه دیپلماسی عمومی توصیف کرد و یادآور شد: اهمیت این بخش حتی از گردشگری نیز بیشتر است زیرا سخت‌گیری برای صدور روادید در تیم‌های ورزشی وجود ندارد و همه کشورهای دنیا پذیرفته‌اند که ورزش ورای سیاست‌های دو یا چندجانبه است.

وی امضای سند همکاری ورزشی بین باشگاه سپاهان با باشگاه‌های گوناگون جهان در هفته گذشته را بر همین اساس دانست و گفت: بخش دیگر در دیپلماسی عمومی که برای اصفهان مزیت به‌شمار می‌آید، دانشگاه‌های اصفهان است؛ دانشگاه اصفهان در سال ۹۷ و ۹۸ چندین اجلاس بین‌المللی برگزار کرد و هفته آینده نیز قرار است سفیر کشور سوئیس به دانشگاه صنعتی اصفهان که معین همکاری‌های ایران با این کشور است، سفر کند.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان ادامه داد: این سفر نشان می‌دهد که توانستیم از طریق دانشگاه‌ها نیز با مراکز علمی همتا در کشورهای مختلف ارتباطاتی برقرار کنیم، همچنین تقویت روابط تاریخی اصفهان و لهستان در دوره جدید مدیریت شهری ضروری است زیرا مردم لهستان به دلیل رخداد تاریخی علاقه ویژه‌ای به اصفهان دارند.

وی با اشاره به امضای ۱۷ سند همکاری دانشگاه‌های اصفهان در سال گذشته گفت: این آمار نشان‌دهنده تعاملات بین‌المللی قابل توجه دانشگاه اصفهان است از سوی دیگر یکی از ظرفیت‌هایی که مغفول مانده است و امیدوارم در دوره مأموریت خود از آن استفاده کنیم، گفت‌وگوهای بین ادیانی کلیسای ارامنه است.

ظرفیت هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان الهی

سالاریان خاطرنشان کرد: پیروان ادیان الهی اصفهان می‌توانند هم‌کیشان خود را به اصفهان دعوت کنند تا امکان گفت‌وگوی ادیان الهی در شهر فراهم شود زیرا همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان یکی از ظرفیت‌های اصفهان به شمار می‌رود که باید مورد توجه مسئولان شهری و استانی قرار گیرد.

وی حوزه دیپلماسی عمومی را بسیار وسیع دانست و گفت: بخش مهمی از ویژگی‌های اصفهان، جاذبه‌های گردشگری اصفهان است که در حوزه دیپلماسی عمومی تعریف می‌شود و تقویت بخش گردشگری باعث ایجاد منافع اقتصادی برای شهر خواهد شد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان یکی دیگر از ظرفیت‌های اصفهان را بخش اقتصاد و صنعت معرفی کرد و ادامه داد: بیش از هشت هزار واحد تولیدی بزرگ در اصفهان مستقر است که شامل تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، پتروشیمی، محصولات لبنی و کشاورزی می‌شود به همین دلیل در پنج شش سال اخیر ارتباط تنگاتنگ و گسترده‌ای با معانت امور اقتصادی استانداری وجود داشته است.

سالاریان با اشاره به توزیع تیم رایزنان اقتصادی از سال گذشته در سفارتخانه‌ها گفت: تعامل با این رایزنان از طریق فضای مجازی نیز ظرفیت مهمی برای توسعه روابط اقتصادی است، می‌توان گفت که دیپلماسی اقتصادی دارای جذابیت بیشتری در بخش‌های مختلف به‌ویژه اقتصاد استان است، همانگونه که آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد اصفهان در بیشتر حوزه‌های اقتصادی در جایگاه اول تا سوم کشور قرار دارد.

وی وجود زیرساخت‌های مهمی مانند نمایشگاه بین‌المللی، مرکز همایش‌های بین‌المللی و قطار سریع‌السیر در اصفهان را ظرفیتی کم‌نظیر توصیف کرد و ادامه داد: پروژه‌های قطار سریع‌السیر و مرکز همایش‌ها که به دلیل محدودیت‌های ملی و تحریم‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند در صورت تکمیل امکان ویژه‌ای برای اصفهان فراهم می‌کند که در بسیاری از کشورها مانند آن وجود ندارد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان تکمیل و افتتاح این پروژه‌ها را باعث قرار گرفتن اصفهان در شرایطی مانند استانبول ترکیه دانست و تصریح کرد: وجود زیرساخت‌های مهمی مانند قطار سریع‌السیر و مرکز همایش‌ها در کنار نمایشگاه بین‌المللی، اصفهان را به مرکزی برای برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی تبدیل می‌کند که منافع آن برای همه بخش‌های خدماتی، گردشگری، حمل‌ونقل و اقتصادی خواهد بود.

لزوم تکمیل زیرساخت‌های لازم برای توسعه اقتصادی

وی فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه اقتصادی اصفهان را ضروری معرفی کرد و گفت: با اضافه شدن یک فاز جدید به فرودگاه اصفهان، وضعیت ترمینال خارجی فرودگاه نسبت به گذشته بهبود یافته است اما هنوز در شأن اصفهان نیست به ویژه مسیر ۱۰ کیلومتری ورودی اصفهان از فرودگاه به شهر نیاز به بازسازی و زیباسازی دارد.

سالاریان از سفر ۵۸ هیئت رسمی در حوزه‌های اقتصادی، گردشگری و دانشگاهی در سال گذشته به اصفهان خبر داد و افزود: ظرفیت بسیار مهمی که نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان برای شهروندان استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری ایجاد کرده، خدمات کنسولی است یعنی کل کارهایی که در گذشته در تهران انجام می‌شد به راحتی و به شکل حضوری، تلفنی یا استفاده از سامانه‌های کنسولی انجام می‌شود.

وی با اشاره به تأیید ۶۱ هزار سند در سال گذشته یادآور شد: صدور روادید فرودگاهی در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان ظرفیت دیگری برای شهر است البته بخش صدور روادید به دلیل کمبود پرواز به طور دائم در فرودگاه مستقر نیست اما ۲۴ ساعته آنلاین است و به محض ورود پروازهای برنامه‌ریزی شده در فرودگاه حضور می‌یابد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان تعداد روادید صادر شده در این زمینه را به دلیل محدودیت‌های شیوع کرونا قابل توجه ندانست و گفت: نزدیک به ۶۰۰ فقره ویزا در فرودگاه اصفهان در سال گذشته صادر شد، همچنین با همکاری بخش تشریفات استانداری اصفهان، زمینه حضور ۶۰ تا ۷۰ نفر از مدیران و کارشناسان اصفهان در حوزه بین‌الملل برای شرکت در کارگاه آموزشی تشریفات فراهم شد.

وی فعالیت مدیران شهری اصفهان برای قانع‌سازی شهروندان در زمینه لزوم انجام اقدامات بین‌الملل را ضروری دانست و گفت: لازم است که شهروندان بدانند که در صورت گسترش تعاملات با کشورهای دنیا، منافعی برای آنها به همراه خواهد داشت زیرا گردشگرانی که در آینده وارد شهر می‌شوند در بخش‌های مختلف به‌ویژه خدمات منافعی ایجاد می‌کنند و در همین راستا باید در کنار دعوت از مقامات خارجی، مسئولان شهری نیز به شکل هدفمند به کشورهای دیگر سفر کنند.

کد خبر 656631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.