۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۹
تربیع اول ماه را از دست ندهید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: جمعه -هشتم اردیبهشت‌- ماه در فاز ربع اول قرار می‌گیرد و هلال هفت روزه در آسمان غروب واضح دیده می‌شود.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: جمعه -هشتم اردیبهشت‌- ماه در فاز ربع اول قرار می‌گیرد و هلال هفت روزه در آسمان غروب واضح دیده می‌شود و در نیمه شب غروب می‌کند، در واقع هنگام غروب و تاریکی نسبی آسمان، حدود ساعت ۱۸:۳۰، در صورت فلکی سرطان قابل مشاهده خواهد بود. سپس ساعت ۰۱:۰۷ به سمت افق فرو می‌رود. ناظر زمینی ماه را به صورت نیم دایره می‌بیند، در علم نجوم به این حالت تربیع اول می‌گویند.

بیشتر بخوانید: امشب تربیع اول ماه را رصد کنید

وی افزود: نیمی از ماه همیشه توسط خورشید روشن می‌شود. اما روی زمین، ما همیشه نمی‌توانیم تمام نیمه ماه را که روشن است، ببینیم. آنچه ما فازهای قمر ماه می‌نامیم، نمایانگر بخش‌های مختلف نیمه روشن ماه است که می‌توانیم آن را در هنگام چرخش ماه حول زمین مشاهده کنیم. ماه هر چهار هفته یک بار به دور زمین می‌چرخد و باعث قرار گرفتن آن در فازهای مختلف ماه جدید، ربع اول، ماه کامل، ربع آخر و ماه محاق می‌شود. پس دلیل اصلی تفاوت در شکل‌های ماه در آسمان این است که فازهای ماه با تغییر زاویه (موقعیت‌های نسبی) زمین، ماه و خورشید همانطور که ماه به دور زمین می‌چرخد، ایجاد می‌شوند.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه هر ۲۹.۵ روز یک‌بار چرخش خود را در مدار به دور زمین از دید ناظر زمینی کامل می‌کند که زمان هلالی ماه (فاصله بین رویت دو هلال هر ماه) نامیده می‌شود. طی روزهای آینده، ماه هر روز دیرتر غروب می‌کند و بیشتر طول شب قابل مشاهده است. در عرض چند روز با رسیدن به مرحله ماه کامل، حوالی غروب طلوع می‌کند و حوالی سپیده‌دم غروب می‌کند.

ماه در اوج مداری

وی ادامه داد: جمعه -هشتم اردیبهشت‌- ساعت ۱۰:۱۳ ماه به اوج زمینی (Apogee) می‌رسد و در این زمان ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. در واقع ماه به دورترین نقطه در امتداد مدار خود به زمین خواهد رسید و کمی کوچک‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد. فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و کمی بیضی شکل است. ماه در کمترین فاصله با زمین به حدود ۳۵۶ هزار کیلومتری از کره خاکی ما می‌رسد و در دورترین نقطه نسبت به زمین، حداکثر بیش از ۴۰۶ هزار کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت و به همین دلیل در اعلام فواصل اجرام آسمانی معمولاً میانگین فاصله مد نظر قرار می‌گیرد که برای ماه ۳۸۵ هزار کیلومتر است.

فخرایی فرد افزود: اندازه زاویه‌ای آن نیز بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است، روشنایی آن نیز تغییر می‌کند، اگرچه تشخیص این مسئله در عمل و با چشم دشوار است زیرا فازهای ماه همزمان تغییر می‌کنند. ماه هشت روزه در این شب ۵۸ درصد روشنایی دارد.

کد خبر 656489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.