ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای چه زمانی رخ می‌دهد؟

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: جمعه -پانزدهم اردیبهشت‌- ماه از ساعت ۱۸:۴۵ تا ۲۳:۰۲ از ناحیه نیم‌سایه زمین عبور می‌کند.

اسرا باقریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماه گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید، زمین و ماه در یک خط مستقیم قرار گیرند، به طوری که زمین از بین خورشید و ماه عبور می‌کند و بر سطح ماه سایه می‌اندازد. هر بار که ماه به دور زمین می‌چرخد با رسیدن به فاز ماه کامل تقریباً از مقابل خورشید در آسمان عبور می‌کند. اگر مدار چرخش ماه دقیقاً با همان صفحه‌ای که زمین به دور خورشید می‌چرخد، منطبق باشد، در مسیر گردش این اجرام زمین بین خورشید و ماه قرار می‌گیرد و ماهانه زمان ماه کامل خسوف اتفاق می‌افتد، اما این‌طور نیست. در حقیقت، مدار ماه با زاویه پنج درجه نسبت به مدار زمین به دور خورشید اختلاف زاویه دارد.

وی افزود: سایه مخروطی شکل زمین از دو قسمت تشکیل شده است؛ یکی قسمت مرکزی که مخروط سایه و دیگری مخروط نیم سایه گفته می‌شود. با قرار گرفتن در مخروط نیم سایه زمین، فقط بخشی از قرص خورشید توسط زمین پوشانده می‌شود، اما در ناحیه سایه، کره زمین کل قرص خورشید را می‌پوشاند. زمانی که ماه از ناحیه نیم سایه عبور کند و وارد مخروط سایه مرکزی نشود، ماه گرفتگی نیم سایه است و تشخیص آن با چشم دشوار است. جمعه شب ماه از ساعت ۱۸:۴۵ تا ۲۳:۰۲ از ناحیه نیم سایه زمین عبور می‌کند. این پدیده در سراسر آسیا، آفریقا و اقیانوسیه قابل رصد است. اوج گرفت ساعت ۲۰:۵۴ است.

ماه کامل گل

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: جمعه -چهاردهم اردیبهشت‌- ماه به فاز کامل خواهد رسید، حوالی غروب خورشید طلوع می‌کند و هنگام طلوع خورشید غروب می‌کند. پس کل شب در آسمان قابل رصد است. در فرهنگ بومی آمریکایی ماه کامل می، ماه گل نامیده می‌شود. نام هر ماه کامل نشان‌دهنده ویژگی‌های زمانی است که در آن رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در واقع قرار نیست ماه به رنگ گل صورتی در آسمان دیده شود، بلکه براساس اعتقادات بومیان آمریکا برای نیمکره‌شمالی ماه می برای بسیاری از گل‌ها فصل شکوفه دادن است؛ بنابراین به ماه کامل این ماه، ماه‌گل، می‌گویند. زمان دقیق قرار گرفتن ماه در فاز بدر روز جمعه ساعت ۲۱:۰۳ است. لحظه‌ای که ماه به فاز کامل می‌رسد، در صورت فلکی میزان قرار دارد و فاصله اش از زمین حدود ۳۸۰ هزار کیلومتراست.

کد خبر 657592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.