۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
عید فطر ۱۴۰۱ چه زمانی است؟

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بعد از عبور ماه از نزدیکی خورشید در آسمان بهترین زمان رؤیت هلال ماه مبارک شوال از مختصات رصدخانه لارستان، ساعت ۱۹:۴۳ یکشنبه -یازدهم اردیبهشت‌ماه- است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ماه یکشنبه _یازدهم اردیبهشت‌ماه_ ساعت ۰۰:۵۹ از نزدیک خورشید عبور می‌کند و برای چند روز در نور درخشان خورشید گم می‌شود. یگانه قمر سیاره ما در حرکت مداری خود به دور زمین هر چهار هفته یک بار مسیر خود را کامل می‌کند و در نتیجه فازهای آن از ماه جدید، تا ربع اول ماه کامل و ربع آخر، تغییر می‌کند و هر ۲۹.۵ روز یک بار به ماه نو باز می‌گردد.همچنین ماه هر شب حدود ۱۲ درجه در آسمان حرکت می‌کند و هر روز تقریباً یک ساعت دیرتر طلوع و غروب می‌کند.

وی افزود: زمانی که ماه نو اتفاق می‌افتد؛ زمین، ماه و خورشید در یک خط تقریباً مستقیم قرار دارند و ماه در وسط قرار دارد. در این وضعیت ما نمی‌توانیم ماه را در آسمان رصد کنیم زیرا سمتی از ماه که توسط خورشید روشن می‌شود، برای ناظران زمینی قابل مشاهده نیست. طی روزهای آینده ماه در اواخر بعد از ظهر به صورت هلال باریک که کمی بعد از خورشید غروب می‌کند، نمایان می‌شود. در لحظه مقارنه ماه و خورشید، ماه از فاصله یک درجه و پنج دقیقه قوسی خورشید در صورت فلکی حمل عبور می‌کند.

یکشنبه شاهد خورشیدگرفتگی جزئی باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه یکشنبه _یازدهم اردیبهشت‌ماه_ از مقابل خورشید می‌گذرد و خورشید گرفتگی جزئی (۶۳.۹ درصد) از جنوب آمریکای جنوبی قابل مشاهده است؛ متأسفانه این پدیده جذاب از کشور ما قابل رصد نیست. کسوف بین ساعت ۲۳:۱۷ تا ۰۳:۰۷ اتفاق می‌افتد. خورشیدگرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید، ماه و زمین در یک خط مستقیم قرار بگیرند بگونه‌ای که که ماه از بین سیاره ما و خورشید عبور کرده و مانع از رسیدن نور به زمین می‌شود. هر بار که ماه به دور زمین می‌چرخد هنگام عبور از فاز ماه نو در آسمان به خورشید نزدیک می‌شود. کسوف جزئی زمانی رخ می‌دهد که ماه بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد، اما قرص ماه فقط قسمتی از قرص خورشید را می‌پوشاند. پدیده خورشیدگرفتگی هیچگاه از کل دنیا قابل مشاهده نیست. ماه بسیار کوچک‌تر از زمین است و سایه‌ای که روی زمین ایجاد می‌کند هرگز بیش از چند صد کیلومتر نیست.

رؤیت هلال ماه شوال و عید فطر ۱۴۰۱ چه زمانی است؟

وی تصریح کرد: بعد از عبور ماه از نزدیکی خورشید در آسمان بهترین زمان رؤیت هلال ماه مبارک شوال از مختصات رصدخانه لارستان، ساعت ۱۹:۴۳ یکشنبه -یازدهم اردیبهشت‌ماه- است. لحظاتی بعد از غروب آفتاب (ساعت ۱۹:۲۶) هلال ماه ۱۸ ساعته (۱۸ ساعت و ۴۵ دقیقه) در موقعیت صورت فلکی حمل به سختی با ابزار اپتیکی قابل مشاهده است؛ درخشندگی این هلال حدود شش درصد است. ماه ساعت ۲۰:۰۳ غروب می‌کند و ارتفاع آن در بهترین زمان رؤیت چهار درجه و ۱۲ دقیقه قوسی است. با توجه به این اطلاعات رؤیت هلال از منطقه‌ی لارستان دشوار است، اما با ابزار نجومی محتمل است.

کد خبر 571962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.