راه‌اندازی مرکز ساماندهی کودکان کار بعد از ۵ سال وقفه

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اشاره به اقدامات سال‌های اخیر این دفتر از راه‌اندازی مرکز ساماندهی کودکان کار بعد از پنج سال وقفه، خبر داد.

مسعود مهدویان‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اقدامات انجام‌شده در حوزه سمن‌ها، اظهار کرد: در استان سازوکاری تحت عنوان شورای حمایت و توسعه تشکل‌های مردم‌نهاد داریم که به دبیری مدیرکل امور اجتماعی استانداری اصفهان شکل می‌گیرد و چند سازمان دیگر مانند بهزیستی، سازمان محیط‌زیست و سازمان ورزش و جوانان در آن عضو هستند. در استان اصفهان نزدیک به ۱۸۰۰ سازمان مردم‌نهاد در دو گروه سازمان‌های مردم‌نهاد خیریه‌ای و غیرخیریه‌ای داریم.

وی افزود: موضوعات اجتماعی، محیط زیستی، زنان، کودکان و خانواده در صدر موضوعاتی است که در حال حاضر در فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد مورد توجه قرار می‌گیرد. از این تعداد حدود ۱۱۰۰ سازمان‌های مردم‌نهاد در شهرستان‌های مختلف استان داریم و ۷۰۰ نفر هم در مرکز استان هستند.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد تجلی اصول قانون اساسی است، افزود: به این شکل که پررنگ کردن نقش مردم در مسائل مختلف از جمله مسائل فرهنگی و اجتماعی را به دنبال دارد که تمام فعالیت‌های نظام نیز در جهت تسهیل ظهور و بروز مردم است.

وی تصریح کرد: امروز کلیدواژه واسپاری به مردم، برون‌سپاری خدمات و مردمی‌سازی که در مدیریت شهری نیز به آن توجه می‌شود، در این دولت جدی‌تر دنبال می‌شود. در مدتی که در حوزه اجتماعی استانداری بودیم، چند اقدام در زمینه حمایت از تشکل‌ها انجام دادیم.

درخواست از نخبگان برای ورود به موضوع‌های ویژه

مهدویان‌فر اظهار کرد: می‌توان گفت که تعداد چشم‌گیری، سازمان‌های مردم‌نهاد نداریم و موضوع‌هایی داریم که به آن‌ها کمتر توجه شده است. این موضوع‌ها را در صدر فراخوان‌ها و ارتباطات خود با تشکل‌ها و نخبگان اجتماعی قرار دادیم و از آن‌ها درخواست داشتیم که اگر تمایل به مشارکت اجتماعی دارند، به‌صورت جدی‌تری به مسائل موجود ورود کنند.

وی با بیان اینکه یکی از این مباحث موضوع آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آن است که نیاز به تقویت دارد، تصریح کرد: بحث خانواده و فرزندآوری و جمعیت نیز از موارد مهم دیگر است که از محورهای فراخوان ما بوده است. همچنین مسائل مربوط به جوانان و نوجوانان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. موضوع زیست عفیفانه نیز از دیگر مطالبی است که نیاز دارد به صورت مردمی دنبال شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی در حوزه تشکل‌ها این است که در کنار توسعه کمی، به دنبال توسعه کیفی نیز باشیم، گفت: در این دوره زمان صدور مجوز برای سازمان‌های مردم‌نهاد را به حدود نصف زمان قبلی رساندیم و در حال حاضر این فرایند دو و تیم تا سه ماه به طول می‌انجامد.

شبکه‌سازی تشکل‌های مردم‌نهاد در دستور کار دفتر امور اجتماعی استانداری

وی خاطرنشان کرد: یکی از دیگر محورهایی که به دنبال آن هستیم، شبکه‌سازی تشکل‌های مردم‌نهاد است. در استان اصفهان پنج شبکه داریم که شبکه‌های زنان سرپرست خانوار، تشکل‌های زیست محیطی، کودکان کار، پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی و تشکل‌های مدیریت بحران، را شامل می‌شود، دنبال آن هستیم که شبکه‌های موجود توسعه کمی و کیفی داشته باشند.

مهدویان‌فر با اشاره به اهمیت توانمندسازی و آگاه‌سازی سازمان‌های مردم‌نهاد، گفت: بسیاری از افراد با نیت‌های توجه به سایر انسان‌ها و خیر رساندن وارد عرصه تشکل‌های مردم‌نهاد می‌شوند، اما ضعف دانش در حوزه سمن‌ها و آگاهی نسبت به مقررات باعث ایجاد مشکلات برای آن‌ها می‌شود. مباحث بیمه‌ای، مالیاتی و قوانین کار موضوع‌هایی است که باید روی آن‌ها کار شود. در سال گذشته چندین کارگاه برای توانمندسازی آن‌ها و در همین حوزه‌ها برگزار کردیم. در شورای توسعه تشکل‌های مردم‌نهاد صدور مجوز، نظارت و تسهیل اقدامات سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌شود.

وی در خصوص لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آن‌ها در برابر سوءرفتار، گفت: لازم است پیش از آن در مدارس به این موضوع‌ها ورود پیدا کنند، در محیط خانواده و فرزندپروری و مدارس، فرهنگ‌سازی شود و بسترهای تربیتی بر مبنای همین فرهنگ‌ها باشد.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان تصریح کرد: پیرو تشکیل سازمان امور اجتماعی در کشور در سال ۱۳۹۵ با دستور رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، مرکزی در سطح کشور با عنوان مرکز رصد اجتماعی شکل می‌گیرد. این مرکز داده‌های دستگاه‌ها را در سطح‌های شهرستانی، استانی و ملی رصد می‌کند.

وی افزود: متقن‌ترین داده‌های ما بر اساس داده‌های همین مرکز است، در استان اصفهان از ۳۰ آسیب اجتماعی چند آسیب مورد توجه هستند، این آمارها سالیانه استخراج می‌شد، اما با توجه به درخواست‌ها در دولت جدید این آمارها شش ماه یک‌بار استخراج می‌شوند.

وضعیت مناسب آمار اصفهان در زمینه خودکشی در مقایسه با سایر استان‌ها

مهدویان‌فر با اشاره به جایگاه مناسب استان در مقایسه با دیگر استان‌ها، گفت: در بحث خودکشی استان اصفهان، به تقریب، در جایگاه بیست‌وهفتم کشور قرار دارد و آمارها بسیار پایین‌تر از دیگر استان‌ها است و وضعیت مناسبی داریم، اما با توجه به ابعاد رسانه‌ای آن لازم است که بیشتر از گذشته به آن بپردازیم.

وی در خصوص اقدامات برای افراد محروم از تحصیل، گفت: اقدامی که در حوزه سواد اعضای جامعه انجام شد این بود که با توجه به مصوبه کارگروه فرهنگی اجتماعی سلامت، بانوان و خانواده استان، تفاهم‌نامه‌ای میان آموزش‌وپرورش، مجموعه بسیج و استانداری منعقد شد تا یک شناسایی کلی از افراد محروم از تحصیل انجام شود و این افراد وارد چرخه سوادآموزی در استان شوند.

۴۵۰۰ نفر از محرومان از تحصیل، به چرخه سوادآموزی بازگشتند

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان گفت: حدود هفت‌هزار نفر را در این بین شناسایی کردیم که بالای ۴۵۰۰ نفر از آن‌ها وارد چرخه سوادآموزی شدند و گام مؤثری در جهت شناسایی این افراد برداشته شد. گاهی انگیزه‌های اقتصادی دلیل این موضوع است که با کمک مجموعه‌هایی مانند بهزیستی و کمیته امداد بتوانیم افراد را به چرخه بازگردانیم. شناسایی افراد فاقد اسناد هویتی از محورهای دیگر اقدامات در استان بود. تفاهم‌نامه‌ای با ثبت احوال و بسیج منعقد کردیم. محور دیگر، بحث آسیب‌های اجتماعی مشهود است که مردم می‌بینند و برای آن‌ها آزاردهنده است. سه موضوع معتادان متجاهر، کودکان کار و متکدی‌گری از این دست آسیب‌های اجتماعی مشهود است.

افزایش سه برابری ظرفیت بازتوانی معتادان متجاهر

وی با بیان اینکه در بحث معتادان متجاهر، در دولت جدید ظرفیت بازتوانی معتادان متجاهر سه برابر شده است، گفت: مرکزی با ظرفیت ۲۰۰ نفر در اصفهان وجود داشت که این مرکز در حال حاضر اختصاص به بانوان دارد که تا پیش از این مرکز و ظرفیتی برای بانوان وجود نداشت. به دنبال گسترش آن در سراسر استان هستیم.

مهدویان‌فر ادامه داد: محور بعدی بحث متکدیان است که در حال حاضر در هشت شهرستان به دنبال راه‌اندازی مرکز غربالگری متکدیان هستیم که در گذشته تنها در یک شهرستان چنین مرکزی داشتیم. در پنج مورد از هشت شهرستان، این مرکز شکل گرفته است و این نگاه را داریم که بحث آسیب‌های اجتماعی استان در مرکز استان متمرکز نشود.

راه‌اندازی مرکز ساماندهی کودکان کار بعد از ۵ سال وقفه

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای مسئله کودکان کار، اظهار کرد: در سال گذشته بعد از یک دوره تعطیلی پنج ساله، مرکز ساماندهی کودکان کار در مرکز استان اصفهان راه‌اندازی شد. این مرکز با محوریت بهزیستی و با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد در جهت سازماندهی کودکان کار می‌کند که پنج سال تعطیل شده بود.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان افزود: کار که در سطح شهر هستند، می‌توانند به این مرکز ارجاع داده شوند، قابلیت تفکیک جنسیتی و سنی در این مرکز وجود دارد. در این مرکز مددکاران با خانواده‌های آن‌ها وارد مذاکره می‌شوند، به افراد حمایت‌هایی خواهند داشت و امید است با فعالیت این مرکز شاهد کاهش کودکان کار در سطح شهرستان و استان اصفهان باشیم.

وی با بیان اینکه موارد متعددی بودند که به این مرکز ارجاع داده شدند، گفت: بعد از اسکان دو هفته‌ای خانواده‌ها شناسایی شدند و بعد از توجیه خانواده، تعهدی گرفته می‌شود که اگر کودک دوباره در جامعه مشغول به کار شد، برای والدین، قانون و مجازات وارد کار می‌شود.

استخراج ۳۰ گره ذهنی مردم در فرزندآوری با کمک نخبگان

مهدویان‌فر اظهار کرد: پیرو تصویب قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ و ابلاغ آن در مجموعه دستگاه‌های اجرایی، ابهامی وجود داشت که متولی اجرای قانون کیست. در مجموعه وزارت کشور در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ ابلاغیه‌ای بنا بر شکل‌گیری قرارگاه جوانی جمعیت و خانواده در همه استان‌ها صادر شد. این قرارگاه در سطح شهرستان هم شکل می‌گیرد و وظایف مختلفی مانند رصد اجرای قانون برعهده دارد.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری رفتاری نیاز به اقناع افکار عمومی دارد، افزود: با وجود مشوق‌های مختلف دولت اگر افکار عمومی قانع نشود، تغییر رفتار شکل نخواهد گرفت و یکی از این مسائل بحث فرزندآوری است. با یک کار نخبگانی و مشارکت کارشناسان روانشناسی، جامعه‌شناسی، دینی و مذهبی در دفتر امور اجتماعی استانداری، ۳۰ گره ذهنی مردم را در همین زمینه استخراج کردیم و در نظر داریم که در سال جاری روی این ۳۰ گره با کمک اقدامات رسانه‌ای، تمرکز داشته باشیم.

کد خبر 656009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.