از اجرای طرح پزشک خانواده در کشور تا مک‌دونالدیسم فرهنگی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، سی‌ویکم فروردین‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اجرای طرح پزشک خانواده در کشور» نوشت: پس از ۲۰ سال تعلل دولت‌ها در اجرای برنامه پزشکی خانواده حالا در تازه‌ترین اتفاق که رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت به «ایران» خبر می‌دهد، دولت سیزدهم با تخصیص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، منابع مالی پایداری را برای اجرای سراسری این طرح در نظر گرفته است و یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های نظام سلامت کشور از اول اردیبهشت در کشور کلید می‌خورد.

در این برنامه یک پزشک، مسئول سلامت یک جمعیت مثلاً بین دو تا سه هزار نفر می‌شود و وضعیت سلامت آنها را از قبل از تولد تا زمان مرگ پیگیری می‌کند؛ او مسئول است تا برای تک‌تک افراد تحت پوشش، پرونده سلامت تشکیل دهد، بیماری‌های خانوادگی و محیطی آنها را رصد کند، تا جای ممکن با آموزش و مشاوره جلوی بیماری را بگیرد و اگر بیماری پدید آمد، افراد را به پزشک متخصص یا بیمارستان ارجاع دهد.

اجرای نظام ارجاع که نفس برنامه پزشکی خانواده است و به منظور افزایش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی و کاهش هزینه‌های سلامت طراحی شده است، فراز و فرودهای بسیاری را به‌ویژه در دولت قبل داشت.

تاکنون نظام ارجاع جز در سطح شبکه بهداشتی کشور پیاده‌سازی نشده است و در مراکز بهداشتی درمانی کشور در سطح خدمات از بهورز به پزشک عمومی ارجاع داده می‌شود و در سطوح بالاتر نظام سطح‌بندی و ارجاع انجام نمی‌شود؛ طبق قوانین بالادستی باید نظام ارجاع در بستر الکترونیک در هر سه سطح ارائه خدمات یعنی از پزشک عمومی تا سطوح فوق تخصصی اجرا شود.

از اجرای طرح پزشک خانواده در کشور تا مک دونالدیسم فرهنگی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دفن زیر آوار دیوار» نوشت: درست در میانه ذوب شدن یخ‌های مناسبات ایران با عربستان که در حال ایجاد موازنه‌ای جدید در آسیای غربی است، رضا پهلوی، فرزند شاه مخلوع ایران به تل‌آویو رفت؛ سفری که حامیان او، آن را سفری تاریخی توصیف کرده‌اند.

فرزند آخرین پادشاه ایران، احتمالاً سفر به تل‌آویو را برای همبستگی با دشمن تاریخی جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی کرده است، ولی سفر به تل‌آویو در دوره تندروترین کابینه تاریخ اسرائیل، نه تنها به ضرر او تمام خواهد شد، بلکه کمکی به دگرگونی موازنه‌های در حال شکل‌گیری در منطقه نخواهد کرد.

چند هفته قبل، وقتی یک خبرنگار اسرائیلی قصد داشت با حامد اسماعیلیون از چهره‌های سرشناس اپوزیسیون مصاحبه کند، او از گفت‌وگو سر باز زد.

امیلی شریدر، روزنامه‌نگار اسرائیلی در توئیتر نوشته بود که درخواست‌های چندین‌باره او برای مصاحبه با اسماعیلیون بی‌پاسخ مانده است.

اینکه امتناع اسماعیلیون از گفت‌وگو با خبرنگار اسرائیلی، از روی محاسبات سیاسی بوده یا چیز دیگر، مشخص نیست ولی این رویداد نشان داد وقتی پای تل‌آویو به میان می‌آید، حتی مخالفان تند و تیز جمهوری اسلامی نیز حاضر نیستند آینده سیاسی خود را برای آن هزینه کنند، اما رضا پهلوی ظاهراً چنین ملاحظه‌ای ندارد.

او اولین سفر خارجی خود ظرف سال‌های اخیر را به اسرائیل ترتیب داد، جایی که نه فقط جمهوری اسلامی، بلکه بخش بزرگی از منتقدان و حتی اپوزیسیون جمهوری اسلامی نیز «اشغال» سرزمین‌های فلسطینی به دست آن را رد نمی‌کنند.

فرزند شاه سابق ایران در تل‌آویو، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی ملاقات کرد، از موزه هولوکاست بازدید و در دیوار معروف به ندبه، نمد عبری بر سر گذاشت و در دفتر یادبود دیوار نوشت: «برای صلح، برای آزادی، برای امنیت، برای کرامت انسانی و زندگی باهم؛ من به مردم ایران و اسرائیل درود می‌فرستم.» در تل‌آویو سفر فرزند شاه مخلوع، سفری تاریخی خوانده شد.

از اجرای طرح پزشک خانواده در کشور تا مک دونالدیسم فرهنگی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مأموریت دولت: کنترل اجاره‌بها» نوشت: مهم‌ترین طرح‌های وزارت راه برای سامان‌دهی بازار اجاره‌بها: تدوین بسته نظارتی بر بنگاه‌های مسکن و سایت‌های اینترنتی، تشکیل کمیته نظارتی پرداخت تسهیلات به نهضت ملی مسکن و دستور بازنگری نرخ سود تسهیلات مسکن.

با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات مسکن، نگرانی مستأجران از نرخ‌های اجاره‌بها و ناتوانی در پرداخت مبالغ خواسته شده از سوی مالکان افزایش یافته است.

در این زمان‌ها، مستأجران بویژه در کلانشهرها برای اجاره یک ملک مسکونی یا تمدید مدت قرارداد اجاره ملک، با اعداد و ارقامی از سوی مالکان مواجه می‌شوند که نگرانی آنها را درباره تمدید قرارداد یا اجاره ملک دوچندان می‌کند.

بر این اساس روز گذشته در جلسه هیئت دولت، رئیس‌جمهور با اشاره به نزدیکی فصل جابه‌جایی‌ها، بر حمایت از مستأجران تأکید کرد و مهار تورم در بازار مسکن را از اولویت‌ها برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه صبح دیروز هیئت دولت، با اشاره به نزدیکی فصل جابه‌جایی‌ها، بر تسریع در اجرای طرح‌های وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از مستأجران تأکید کرد و مهار تورم در بازار مسکن را از اولویت‌ها برشمرد.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به گزارش‌های ارائه شده درباره تولیدکنندگان زعفران و برنج‌کاران بار دیگر بر لزوم حمایت از کشاورزان تأکید کرد و به وزارت جهاد کشاورزی مأموریت داد با بررسی فوری موضوع، تدابیر لازم را برای بازاریابی و تسهیل فروش محصولات تولیدکنندگان زعفران و برنج اتخاذ کند.

مکلف کردن مدیران دستگاه‌های اجرایی و دولتی به تحول در سازمان متبوع خود، به منظور تأمین هر چه بیشتر منافع مردم و پیشرفت کشور، همچنین ارائه برنامه کاری مجموعه‌های دولتی برای تحقق فرامین رهبری بویژه تحقق شعار سال از تأکیدات رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت بود.

از اجرای طرح پزشک خانواده در کشور تا مک دونالدیسم فرهنگی

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مک‌دونالدیسم فرهنگی» نوشت: معاونت وزارت خارجه در امور عمومی و دیپلماسی عمومی آمریکا شامل سه دفتر در وزارت خارجه ایالات متحده است که فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی و برنامه‌های رسانه‌ای را در سراسر جهان مدیریت و پیگیری می‌کند.

مسئول کنونی این معاونت خانم «میشل گیودا» است که از سال ۲۰۱۹ به این سمت منصوب شد.

بسیاری اذعان دارند برنامه‌های دیپلماسی عمومی ایالات متحده را می‌توان حتی به عنوان مهم‌ترین ابزار سیاست خارجی دانست، چرا که به میزان زیادی برای ترویج فرهنگ آمریکایی در سطح جهانی مؤثر بوده‌اند.

آمریکایی‌ها که پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۳ با حمله به عراق و افغانستان چهره‌ای خشن از خود به نمایش گذاشتند، توانستند با صرف بودجه‌های کلان فرهنگی این تصویر مخدوش شده از خود را ترمیم کنند و از دیپلماسی عمومی به عنوان ابزاری برای تبلیغات سیاسی و اقناع افکار عمومی جهان به منظور تأمین منافع و اهداف سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود بهره برند.

پس از روی کار آمدن باراک اوباما بود که مسائل مربوط به دیپلماسی عمومی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و محور اصلی این فعالیت بر خاورمیانه متمرکز شد و توانست نگاه مردم غرب آسیا به واشنگتن را تا حد زیادی تلطیف کند.

از اجرای طرح پزشک خانواده در کشور تا مک دونالدیسم فرهنگی

کد خبر 655970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.