به سمت هوای پاک حرکت می‌کنیم؟

مقایسه وضعیت هوای کلان‌شهرها در فروردین ۳ سال اخیر نشان می‌دهد فروردین امسال نسبت به دو سال قبل تعداد روزهای پاک در تهران بیشتر و روزهای ناسالم کمتر شده است، همچنین در کلان‌شهر اصفهان اگرچه هیچ روزی پاکی نبوده اما تعداد روزهای ناسالم کاهش قابل توجهی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای قابل قبول (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک (قهوه‌ای) است.

بر همین اساس، تعداد روزهای دارای هوای پاک، قابل قبول، ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم برای عموم، بسیار ناسالم و خطرناک برای چند کلان‌شهر تهران، تبریز، اصفهان، کرج، مشهد، اهواز، شیراز و اراک از ابتدای فروردین‌ماه تا بیستم این ماه، به شرح زیر است:

۱. کلان‌شهر تهران در سال ۱۴۰۰ دارای دو روز پاک، سال ۱۴۰۱ دارای دو روز پاک و سال ۱۴۰۲ دارای پنج روز پاک بوده است؛ همچنین این کلان‌شهر در سال ۱۴۰۰ دارای ۱۴ روز با شاخص هوای قابل قبول، سال ۱۴۰۱ دارای ۱۵ روز با شاخص هوای قابل قبول و سال ۱۴۰۲ دارای ۱۴ روز با شاخص هوای قابل قبول بوده است.

چهار روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۰، یک روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۱ و یک روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۲ برای این کلان‌شهر به ثبت رسیده است.

باید توجه داشت که این کلان‌شهر دارای یک روز ناسالم و یک روز با شاخص هوای خطرناک در سال ۱۴۰۱ بوده است.

ثبت ۳ روز هوای پاک در سال ۱۴۰۲ برای تبریز

۲. کلان‌شهر تبریز در سال ۱۴۰۰ دارای هشت روز پاک، سال ۱۴۰۱ دارای چهار روز پاک و سال ۱۴۰۲ دارای سه روز پاک بوده است؛ همچنین این کلان‌شهر در سال ۱۴۰۰ دارای ۹ روز با شاخص هوای قابل قبول، سال ۱۴۰۱ دارای ۱۵ روز با شاخص هوای قابل قبول و سال ۱۴۰۲ دارای ۱۷ روز با شاخص هوای قابل قبول بوده است.

سه روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۰ و یک روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۱ برای این کلان‌شهر به ثبت رسیده است.

ثبت ۱۹ روز هوای قابل قبول برای اصفهان در سال ۱۴۰۲

۳. کلان‌شهر اصفهان در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بدون هوای پاک بوده است؛ همچنین این کلان‌شهر در سال ۱۴۰۰ دارای هفت روز با شاخص هوای قابل قبول، سال ۱۴۰۱ دارای ۱۲ روز با شاخص هوای قابل قبول و سال ۱۴۰۲ دارای ۱۹ روز با شاخص هوای قابل قبول بوده است.

۱۳ روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۰، هشت روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۱ و یک روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۲ برای این کلان‌شهر به ثبت رسیده است.

کرج در سال ۱۴۰۲ دارای ۱۹ روز هوای قابل قبول بوده است

۴. کلان‌شهر کرج در سال ۱۴۰۰ دارای ۱۱ روز با شاخص هوای قابل قبول، سال ۱۴۰۱ دارای ۱۵ روز با شاخص هوای قابل قبول و سال ۱۴۰۲ دارای ۱۹ روز با شاخص هوای قابل قبول بوده است.

هشت روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۰، سه روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۱ و یک روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۲ برای این کلان‌شهر به ثبت رسیده است.

باید توجه داشت که این کلان‌شهر دارای یک روز ناسالم در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و یک روز با شاخص هوای خطرناک در سال ۱۴۰۱ بوده است.

ثبت ۴ روز ناسالم برای مشهد در سال ۱۴۰۱

۵. کلان‌شهر مشهد در سال ۱۴۰۰ دارای ۱۵ روز با شاخص هوای قابل قبول، سال ۱۴۰۱ دارای ۱۴ روز با شاخص هوای قابل قبول و سال ۱۴۰۲ دارای ۲۰ روز با شاخص هوای قابل قبول بوده است.

چهار روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۰ و دو روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۱ برای این کلان‌شهر به ثبت رسیده است.

باید توجه داشت که این کلان‌شهر دارای یک روز ناسالم در سال ۱۴۰۰ و چهار روز ناسالم در سال ۱۴۰۱ بوده است.

ثبت ۳ روز با شاخص هوای ناسالم در اهواز برای سال ۱۴۰۱

۶. کلان‌شهر اهواز در سال ۱۴۰۰ دارای ۹ روز با شاخص هوای قابل قبول، سال ۱۴۰۱ دارای هشت روز با شاخص هوای قابل قبول و سال ۱۴۰۲ دارای ۱۵ روز با شاخص هوای قابل قبول بوده است.

باید توجه داشت که این کلان‌شهر دارای سه روز ناسالم در سال ۱۴۰۱ و یک روز بسیار ناسالم در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ بوده است.

شیراز؛ رکورددار روزهای پاک در سال ۱۴۰۰

۷. کلان‌شهر شیراز در سال ۱۴۰۰ دارای ۱۲ روز پاک، سال ۱۴۰۱ دارای یک روز پاک و سال ۱۴۰۲ دارای شش روز پاک بوده است؛ همچنین این کلان‌شهر در سال ۱۴۰۰ دارای سه روز با شاخص هوای قابل قبول، سال ۱۴۰۱ دارای ۱۵ روز با شاخص هوای قابل قبول و سال ۱۴۰۲ دارای ۱۴ روز با شاخص هوای قابل قبول بوده است.

چهار روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۰ و چهار روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۱ برای این کلان‌شهر به ثبت رسیده است.

اراک ۲۰ روز هوای قابل قبول داشته است

۸. کلان‌شهر اراک در سال ۱۴۰۰ دارای سه روز پاک بوده است؛ همچنین این کلان‌شهر در سال ۱۴۰۰ دارای ۹ روز با شاخص هوای قابل قبول، سال ۱۴۰۱ دارای ۱۳ روز با شاخص هوای قابل قبول و سال ۱۴۰۲ دارای ۲۰ روز با شاخص هوای قابل قبول بوده است.

هفت روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۰ و پنج روز با شاخص هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال ۱۴۰۱ برای این کلان‌شهر به ثبت رسیده است.

باید توجه داشت که این کلان‌شهر در سال ۱۴۰۱ دارای دو روز ناسالم بوده است.

افزایش روزهای پاک و کاهش روزهای ناسالم در فروردین ۱۴۰۲

مقایسه وضعیت هوای کلان‌شهرها در فروردین ۳ سال اخیر نشان می‌دهد فروردین امسال نسبت به دو سال قبل تعداد روزهای پاک در تهران بیشتر و روزهای ناسالم کمتر شده است، همچنین در کلان‌شهر اصفهان اگرچه هیچ روزی پاکی نبوده اما تعداد روزهای ناسالم کاهش قابل توجهی داشته است.

شرایط در سایر کلان‌شهرها از الگوی دقیقی پیروی نمی‌کند اما با در نظر گرفتن افزایش تردد خودروها در سال جاری به واسطه کاهش محدودیت‌های کرونایی، می‌توان در مجموع گفت هوای کلان‌شهرها در فروردین ۱۴۰۲ نسبت به دو سال گذشته در وضعیت بهتری قرار داشته ست.

مقایسه وضعیت هوای کلان‌شهرها در فروردین‌ماه ۳ سال اخیر + جزئیات

کد خبر 655919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.