۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۱
عمری سراپا مجاهدت

«سردار حجازی در دو مقطع، معاون هماهنگ‌کننده و معاون نیروی انسانی و در مقطعی تأثیرگذار، فرمانده نیروی مقاومت بسیج بود. در این برهه از زمان تحولات عظیمی در جذب، سازماندهی و اعزام نیروهای بسیجی برای حضور در میادین مختلف اتفاق افتاد که به جرأت می‌توان گفت بعد از آن، در تاریخ بسیج سابقه نداشته است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا و براساس یادداشتی که مصطفی سجاد، پژوهشگر دفاع مقدس در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «زمانی که در بیست‌ونهم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ در اثر عوارض ناشی از کرونا و گازهای شیمیایی اهدایی چشم‌آبی‌های اروپایی به رژیم بعث صدام به شهادت رسید، رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیتی، خلاصه‌ای از صفات این مجاهد فی‌سبیل‌الله را این‌گونه بیان فرمودند: "عمری سراپا مجاهدت، فکری پویا، دلی سرشار از ایمان راستین و آکنده از انگیزه و عزم راسخ و نیرویی یکسره در خدمت اسلام و انقلاب"

مگر او کیست که چنین از مولا و فرمانده خود دلربایی کرده است، تاجایی‌که این‌گونه ستوده می‌شود؟

سردار حجازی، یکم بهمن‌ماه سال ۱۳۳۷ در خانواده‌ای از معتمدین اصفهان به دنیا آمد و در این خانه وجودش با اسلام و عشق به اهل بیت (ع) عجین شد. او جزو نخستین نفراتی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کمیته دفاع شهری اصفهان پیوست و برای زندگی مجاهدانه خویش مسیری جدید را انتخاب کرد.

حجازی که جسارت قبول مسئولیت را داشت، با قبول مسئولیت در کمیته دفاع شهری شروع به سر و سامان دادن این تشکل نوپای بدون تجربه کرد و از همان‌جا بنیان سپاه گذاشته شد.

پس از تأسیس سپاه، سیدمحمد به همراه تعدادی از پاسداران به منطقه غرب کشور اعزام شد و در سال ۱۳۵۹ به مقابله با تجزیه‌طلبان و فتنه‌گران گروهک‌های کومله و دمکرات پرداخت. او بلافاصله پس از شروع جنگ تحمیلی در قالب نخستین گروه اعزامی از اصفهان به جبهه‌های جنوب عزیمت کرد و استعداد ناشناخته فرماندهی در او ظهور و بروز پیدا کرد.

سیدمحمد حجازی در ایام پربرکت زندگی خود مسئولیت‌های متعددی را پذیرفت که هر یک، منشأ خیر و برکت برای اسلام و جمهوری اسلامی بود. او در دو مقطع، معاون هماهنگ‌کننده و معاون نیروی انسانی و در مقطعی تأثیرگذار، فرمانده نیروی مقاومت بسیج بود. در این برهه از زمان تحولات عظیمی در جذب، سازماندهی و اعزام نیروهای بسیجی برای حضور در میادین مختلف اتفاق افتاد که به جرأت می‌توان گفت بعد از آن، در تاریخ بسیج سابقه نداشته است.

در زمانی دیگر، درخواست حزب‌الله لبنان و اعتماد مقام معظم رهبری، هم‌چنین سردار دل‌ها حاج‌قاسم سلیمانی، وی را بر آن داشت تا با انگیزه بالایی که برای از میان برداشتن غده سرطانی اسرائیل داشت، فرماندهی نیروهای سپاه در لبنان را بپذیرد و در زمان تصدی همین مسئولیت بود که فناوری‌های نظامی جبهه مقاومت تقویت و کرانه باختری مسلح شد.

ساختارسازی و کادرسازی تخصصی در نیروی مقاومت بسیج، کادرسازی تخصصی در سپاه به خصوص در حوزه موشکی، راه‌اندازی بسیج سازندگی بعد از اینکه دولت اصلاحات به بهانه‌های واهی و طرحی توطئه‌گونه، سازمان جهاد سازندگی که از یادگاری‌های حضرت امام خمینی (ره) بود را منحل و به اصطلاح در وزرات کشاورزی ادغام کرد، تأسیس واحد موشکی حزب‌الله لبنان، کنترل و آشوب فتنه ۸۸، تجهیز و مسلح کردن کرانه باختری تنها بخشی از اقدامات تأثیرگذار شهید حجازی در طول سال‌ها مجاهدت و خدمتش در نظام اسلامی بود.»

کد خبر 655692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.