«باباآدم» داروی کمکی در درمان بیماری‌های دیابت و پوست

یک متخصص طب سنتی گفت: از گیاه «بابا آدم» به عنوان داروی کمکی در درمان بیماری دیابت استفاده می‌شود، این گیاه اثر مدر و معرق دارد و در مصارف خارجی از آن برای درمان بیماری پوست استفاده می‌شود.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه «باباآدم» اظهار کرد: این گیاه از خانواده کاسنی بوده و زمان گلدهی آن تیر تا اواخر شهریور و زمان برداشت این گیاه فروردین و اردیبهشت‌ماه است.

وی با بیان اینکه بابا آدم، گیاهی با طبیعت گرم و خشک، علفی، دو ساله با ریشه دوکی شکل و قهوه‌ای رنگ است، افزود: در سال اول بوته‌ای با برگ‌های بزرگ و در سال دوم ساقه بلندی می‌دهد که برجستگی‌ها و برگ‌های متناوبی دارد. گل آذین آن گرد و به رنگ قرمز و بنفش است که در انتهای ساقه و شاخه‌ها ظاهر می‌شود، این گیاه در اطراف نقاط مسکونی در خرابه‌ها و میان خار و خاشاک می‌روید.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: بابا آدم در قدیم به عنوان تصفیه‌کننده خون و بر ضد بیماری‌های دستگاه تناسلی زنان به کار می‌رفته است، همچنین روغن بابا آدم به عنوان محرکی برای رشد موبرگ‌ها شهرت دارد.

وی اضافه کرد: اندام دارویی آن ریشه، برگ و دانه است و در حال حاضر این گیاه را برای استفاده از ریشه آن در مزارع کشت می‌کنند.

یوسفیان گفت: ریشه این گیاه، باید هنگامی که یک ساله است و قبل از آنکه گل می‌دهد در فصل زمستان جمع‌آوری شود، زمانی که ریشه به صورت کامل پاک و به خوبی شسته شد، بزرگ‌ترین ریشه‌ها از طول شکاف داده می‌شود و برای حفظ حداکثر مواد موثره آن درست قبل از خشک کردن (که در خشک کردن با درجه حرارت حداکثر ۳۵ درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود) آن‌ها را در آب جوش فرو می‌برند.

وی افزود: ریشه محتوی اینولین (۲۷ تا ۴۵ درصد) اسانس‌های روغنی، لعاب، تانن‌ها و مواد ضد میکروبی و ضد باکتری و چندین ماده دیگر است، از این گیاه به عنوان داروی کمکی در درمان بیماری دیابت نیز استفاده می‌شود، این گیاه اثر مدر و معرق نیز دارد و در مصارف خارجی از آن برای درمان بیماری پوست استفاده می‌شود.

مرهم برگ‌های تازه بابا آدم برای درمان کوفتگی و التهابات پوستی و آکنه مفید است

این متخصص طب سنتی ادامه داد: ریشه بابا آدم دارای خاصیت آنتی‌بیوتیکی، مقوی، معرق، کاهنده قندخون و دفع اسیداوریک خون است، متخصصان غربی گیاهان دارویی، ریشه را مهم‌ترین بخش گیاه می‌دانند.

وی اضافه کرد: ریشه آن را علاوه بر جوشاندن به صورت تنتور نیز استفاده می‌کنند که این تنتور را برای درمان مشکلات پوستی به صوت ۲۰ قطره در یک لیوان آب، روزی دو تا سه مرتبه می‌نوشند و باید مصرف آن تا چهار هفته ادامه یابد و البته این نوشیدنی در درمان سنگ‌های ادراری و احتباس ادرار نیز مفید است.

یوسفیان گفت: از دم کرده برگ آن برای درمان سوءهاضمه می‌توان به صورت یک لیوان قبل از غذا استفاده کرد، مرهم برگ‌های تازه برای درمان کوفتگی و التهابات پوستی و آکنه مفید است.

وی خاطرنشان کرد: از جوشانده دانه و ریشه بابا آدم نیز در سرماخوردگی‌های همراه با تب، گلودرد، سرفه و برای شست‌وشوی آکنه می‌توان بهره برد. گونه‌ای دیگر از بابا آدم به نام بابا آدم پرزدار A.tomentosum وجود دارد که همان اثرات دارویی را دارد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به مصرف بابا آدم در دوران بارداری، گفت: از مصرف بیش از حد داخلی آن در بارداری به دلیل اثرات اکسی توسیک پرهیز شود، همچنین در دوران شیردهی، با توجه به نبود مستندات علمی بهتر است با احتیاط مصرف شود.

وی با اشاره به تداخلات دارویی با گیاه بابا آدم، اظهار کرد: به دلیل اثر پایین آورندگی قندخون لازم است با داروهای ضد قند خوراکی با احتیاط مصرف شود.

کد خبر 655685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.