بازآفرینی رویکردی پایدار در مواجهه با بافت‌های فرسوده است

یک کارشناس شهرسازی گفت: بازآفرینی به مفهوم احیا، تجدید حیات و نوزایی و به عبارتی دوباره زنده شدن شهر است، در فرآیند بازآفرینی شهر، رشد کمی و کیفی عناصر کالبدی به منظور اسکان مجدد جمعیت در بافت‌های فرسوده و ارتقای کیفیت زندگی در قالب طرح‌های توسعه شهری مورد توجه است.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بازآفرینی پایدار یکی از جدیدترین رویکردهای پذیرفته شده جهانی در مواجهه با بافت‌های فرسوده است، اظهار کرد: مدیران شهری تلاش می‌کنند از طریق طرح‌های بازآفرینی، استفاده از پتانسیل‌های مناطق فرسوده و بهره‌گیری از مشارکت ساکنان با صرف کمترین بودجه، حیات اجتماعی و رونق اقتصادی را به بافت فرسوده بازگرداند.

وی افزود: بازآفرینی رویکردی برای ساماندهی مراکز تاریخی کشور است و تحت عناوین دیگری همچون بازسازی، نوسازی، بهسازی و ساماندهی مطرح شده است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: بازآفرینی شهری با هدف احیای شهر در راستای مشارکت مردمی در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، محیطی و کالبدی و به منظور ارتقای کیفیت زندگی در مراکز تاریخی شهر و محله‌های هدف در پیوند با کل شهر است.

مهدوی تصریح کرد: واژه بازآفرینی شهری به عنوان یک واژه عام که مفاهیم دیگری نظیر بهسازی، نوسازی، بازسازی، توانمندسازی و روان‌بخشی شهری را دربرمی‌گیرد، به کار می‌رود. بازآفرینی به مفهوم احیا، تجدید حیات، نوزایی و به عبارتی دوباره زنده شدن شهر است، در فرآیند بازآفرینی شهر، رشد کمی و کیفی عناصر کالبدی به منظور اسکان مجدد جمعیت در بافت‌های فرسوده و ارتقای کیفیت زندگی در قالب طرح‌های توسعه شهری مورد توجه است.

وی اضافه کرد: بافت کهن و قدیمی شهرها به واسطه قدمت تاریخی و وجود عناصر با ارزش، موقعیت مناسب ارتباطی، دربرگیرنده بازار اصلی شهر و قلب تپنده اقتصادی دارای ارزش و جایگاه منحصربه‌فردی در ساختار فضایی و کارکردی شهر است.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: این بافت‌ها با مشکلات و موانع ساختاری و عملکردی خاص در ابعاد مختلف مواجه بوده است و رویکرد بازآفرینی پایدار یکی از جدیدترین رویکردهای پذیرفته شده جهانی در مواجه با بافت‌های فرسوده است.

مهدوی گفت: سیاست‌های متعددی برای رویارویی با مسئله افت کیفیت محیطی، منزلت اجتماعی و سرزندگی اقتصادی شهرها مطرح و برنامه‌های گوناگونی در این زمینه اجرا شده و در یک نگاه تحلیلی-تاریخی مراحل متمایزی در فرآیند تکاملی این سیاست‌ها قابل تشخیص است.

کد خبر 655557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.